Stát v příštím roce zahájí stavbu více než 50 kilometrů nových dálnic. Mezi nimi by měl být například i poslední nedokončený úsek dálnice D1 u Přerova. Dokončeno pak bude dalších 25,5 kilometru dálnic. Zároveň by měla začít stavba téměř 93 kilometrů silnic první třídy.
Inženýrské stavby
Dlouho očekávaný projekt výstavby lávky HolKa usnadní přesun pěším i cyklistům mezi dvěma dynamicky se rozvíjejícími pražskými čtvrtěmi. Zároveň aktivuje vznik navazujících projektů hlavního města a soukromého investora CA Immo, které přispějí k zatraktivnění vltavského nábřeží v oblasti Rohanského ostrova.
Řeč je o metru, městské dopravě, podzemních stavbách a tunelech, kvůli kterým vznikl v roce 1971 pražský Metroprojekt. Jako říká v rozhovoru pro Inženýrské stavby jeho generální ředitel a předseda představenstva Ing. David Krása, celé ty léta se v něm vždy zejména v souvislosti s velkými projekty snažili o to, aby přinesli nějakou novou myšlenku.
Tyčí se ve výšce 95 metrů a na délku má 721 metrů. Řeč je o visutém mostě Sky Bridge 721 nad údolím Mlýnského potoka, který spojí protilehlé hřebeny Slamník a Chlum. Nejdelší most svého druhu na světě dokončují stavaři v těchto dnech. Výstavba však budí i kontroverzi, ochráncům přírody vadí devastace ekosystému u Králického Sněžníku.
Historické odkaliště Fučík, kam byl v minulosti plaven popílek z uhelné elektrárny Ledvice, překrývá v současnosti vodní hladina zbytkového jezera o přibližné rozloze 8,5 ha. Plán budoucí rekultivace je převážně hydrický, doplněný o přidruženou krajinářskou rekultivaci.
V přípravě stavby nového brněnského nádraží a celkové přestavby železničního uzlu za poslední rok nastal podle náměstka pro modernizaci dráhy Správy železnic (SŽ) Mojmíra Nejezchleba velký posun. Vítězné architektonické studio, které uspělo v mezinárodní soutěži, nyní chystá architektonickou studii, která bude detailně rozpracovaným ideovým návrhem. SŽ chystá tzv. záměr projektu.
Brownfields jsou často využívány pro výstavbu velkých průmyslových celků; tyto stavby mají ale v mnoha případech předepsány velmi přísné limity pro deformaci jejich základů, a tak je jejich založení krásným geotechnickým problémem. V našem případě se zájmová oblast nacházela v místě heterogenní nekonsolidované skládky.
Výstavba zpevněných ploch s sebou častokrát přináší negativní změnu odtokových poměrů v zemi. Podobným případem byla plánovaná výstavba asfaltového parkoviště u obce Spišské Podhradí, kde byl požadavek na vytvoření záchytného parkoviště pro autobusy a auta turistů přijíždějících k historickým památkám obce.
Příprava železniční trati z centra Prahy k ruzyňskému letišti se dál posunula. Správa železnic vypsala tendr za 3,8 miliardy korun na modernizaci trati z Bubnů na Výstaviště včetně nádraží, což by mělo být součástí i velké přeměny pražských Holešovic. Projekt je součástí železnice z Prahy do Kladna, která bude mít odbočku k Letišti Václava Havla.
Za 14 let si normální auto, jak ho známe dnes, již nekoupíme. Evropská unie plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů na rok 2035, není přitom první, kdo s takovým zákazem přichází. A to dokonce ani v Evropě – například Norsko plánuje uvést zákaz do praxe již o 10 let dříve, tedy v roce 2025, za necelé čtyři roky.
Tatranská zubačka začala v loňském roce při rekonstrukci nabírat rysy moderní ozubnicové železnice, která bude přepravovat cestující z Tatranské Štrby na Štrbské Pleso, do Tatranské Lomnice a do Popradu. Nepřetržitá výluka začala 6. 7. 2020 demontážemi a pokračovala až do 29. 11. 2020, kdy byla stavba pozastavena z důvodu nepříznivých klimatických podmínek.
Nestává se každý den, aby se v Česku stavělo nové nádraží. A nejen to. Po mnoha letech diskusí, jakou že má železnice ještě budoucnost, se mají začít stavět tratě nové, vysokorychlostní.
Novou lávku přes Berounku v pražském Radotíně vyprojektuje a postaví firma Raeder & Falge. Vyhrála tendr s nabízenou cenou zhruba 47 milionů korun. Stavební práce by měly začít v lednu 2023, hotovo by mělo být v listopadu téhož roku. Vyplývá to ze smlouvy mezi Prahou 16 a zhotovitelem.
Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty spojujícího Smíchov a Podolí. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun. Do začátku příštího roku získá město potřebná povolení a vysoutěží zhotovitele. Odhadovaná délka stavebních prací je 30 měsíců.
Záměrem projektu dálnice D4 a rychlostní silnice R7 je vybudování jižní části nultého obchvatu Bratislavy a části jižní sítě rychlostních silnic spojujících západ a východ Slovenska. Dálnice D4 a rychlostní silnice R7 o celkové délce více než 59 km budou sloužit jako vnější obchvat hlavního města.