Stavební podnikání

Loňský rok si výrobci vesměs pochvalují. Zájem klientů neklesá. Problém způsobuje zejména fakt, že bylo pozastaveno vydávání stavebních povolení, což cítí klienti i výrobci. Ti se obávají důsledků, které se ukážou v letošním roce. Optimismus však neztrácejí.

Zatímco v polovině zemí EU spotřebitelské ceny klesají, Česko se nachází na opačném konci žebříčku. S červnovou mírou meziroční inflace na úrovni 3,3 % bylo dokonce tuzemské zdražování po Polsku druhé nejrychlejší v celé Evropské unii. Inflace se tak v Česku nadále nachází vysoko nad dvouprocentním cílem centrální banky, a s výjimkou května dokonce i mimo 3% toleranční pásmo ČNB. Nejnižší míra inflace je naopak v Estonsku, kde cenová hladina meziročně klesla o 1,8 %.

Meziročně vzrostl počet zakázek o 4,1 procenta. Jejich hodnota stoupla o 12,8 procenta. Rekordní počet zakázek, které větší stavební firmy registrují, se ovšem netýká menších stavebních firem, takže se stavebnictví jako celek letos i v příštím roce poměrně citelně propadne.

Současný návrh stavebního zákona je sice dobrým výchozím materiálem, je k němu však třeba přijmout relevantní pozměňovací návrhy. V takzvané Svatomartinské výzvě adresované vládě, Sněmovně a Senátu to uvedli zástupci oborových svazů a asociací.

Stavebnictví reaguje se zpožděním na vývoj celé ekonomiky. Uvedla to většina analytiků, které dnes oslovila ČTK. Vzhůru podle nich mohou obor táhnout veřejné investice. Květnový pokles o 11 procent pozemního stavitelství, kde investuje hlavně soukromý sektor, byl nejvyšší za poslední čtyři roky, uvedli analytici.

Ministerstvo pro místní rozvoj dokončilo finální podobu návrhu nového stavebního zákona, kterou 28. května odesílá do legislativní rady vlády ČR. Příprava novelizace zákona, který má dopad na velkou část české legislativy, probíhala od roku 2018.

Ministerstvo dopravy plánuje v příštích třech letech přípravy stavby 172 velkých dopravních projektů za přibližně 243 miliard korun. Většina peněz by měla směřovat na dálniční a silniční stavby. Uvádí to dokument ministerstva o přípravě velkých dopravních staveb, který dnes prostuduje vláda. Podle materiálu je financování staveb a příprav v letošním roce i přes aktuální krizi zajištěno, následující roky ovšem mohou být problematičtější.

Minimální hodinové tarify pro pracovníky stavebních firem sdružených v Odborovém svazu Stavba České republiky letos vzrostou nejvýše o 6,5 procenta. Odbory se na tom dohodly se Svazem podnikatelů ve stavebnictví v ČR. Minimální měsíční tarify vzrostou nejvýše o 6,3 procenta.

Kvůli současným opatřením proti šíření koronaviru má finanční ztráty 56 procent projektových firem. Pro letošek očekávají zhoršení svého hospodářského výsledku v průměru o 19 procent. Vzniklé finanční ztráty plánují z velké části vykrýt z vlastních rezerv, dvě pětiny plánují využít finanční zvýhodnění ze strany státu, pětina chce využít úvěru. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti CEEC Research mezi 65 projektovými firmami v Česku.

Již nyní je jasné, že současná opatření, jejichž cílem je zpomalit šíření infekce COVID – 19 v České republice, budou mít vážné ekonomické důsledky. Jakkoli je v nynější situaci jednoznačným imperativem zabránit nekontrolovanému šíření a ochránit zranitelné skupiny obyvatel před nákazou, jakmile se podaří získat nad koronavirem alespoň částečnou kontrolu, začnou se v plné míře projevovat hospodářské dopady náhlého zastavení chodu naší země.

Stát navýší letošní rozpočet na investice do dopravní infrastruktury o 6,5 miliard na celkových 113 miliard korun. Včera o tom rozhodla vláda, oznámil ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj by to mělo pomoci při současné krizi udržet úroveň stavebnictví a zaměstnanosti v oboru. Některé dopravní stavby byly kvůli nynější situaci zastaveny.

Stavebnictví může být tahounem při oživení ekonomiky poté, co skončí opatření proti šíření koronaviru. Není až tolik závislé na zahraničním obchodu. Uvedli to analytici, které ČTK oslovila v úterý. Dopady současné krize na stavebnictví podle nich zatím nelze vyčíslit. Dodali, že stavebnictví se bude potýkat s výpadky zakázek, protože lidé budou odkládat velké investice, jako je například stavba domů.