Spojovací prvky dřevěných konstrukcí
Z hlediska navrhování dřevěných konstrukcí bývají spoje dřevěných stavebních prvků velmi často problematickým detailem a ve srovnání se spoji ostatních konstrukčních materiálů i poněkud nevýhodné. U oceli i betonu lze technologicky nenáročně vytvořit monolitické spojení prvků, zatímco u dřeva se za monolitické spojení považuje pouze jeho lepení. Použití lepidla je však v současnosti u dřeva omezeno technologicky i konstrukčně, proto se používají různé typy spojovacích prostředků.
 Rozdělení spojů v dřevěných konstrukcích
 Výzkum a vývoj v oblasti spojů dřevěných stavebních prvků přináší kromě nových poznatků o únosnosti a dimenzování i nová netradiční konstrukční řešení. V poslední době vznikají různé typy spojení pomocí ocelových prvků. Z hlediska navrhování spojů dřevěných prvků je velmi důležitým kritériem poddajnost spojů. 
Zde rozeznáváme dva druhy spojů:
- nepoddajné lepené spoje,
- poddajné spoje:
- tesařské spoje,
- spoje pomocí spojovacích prostředků.
 
Se dřevem se spojují pomocí hřebíků nebo šroubů. Na trhu je větší počet firem, které nabízejí spojovací prvky pro různé příležitosti. Obrovské množství spojek rozmanitých typů slouží ke spojování dřevěných prvků nebo k připojování dřevěných prvků na jiné nosné konstrukce (například betonové nebo železné).
 Rozdělení spojovacích prostředků
 Hlavní skupinu spojovacích prvků tvoří kolíkové spojovací prostředky. Do této skupiny patří hřebíky, sponky, šrouby a svorníky, vruty a kolíky. Druhá skupina spojovacích prostředků zahrnuje povrchové spojovací prostředky, jako jsou vkládané a zalisované hmoždinky a styčníkové desky s prolisovanými hroty.
 Spoje pomocí mechanických spojovacích prostředků kolíkového typu
 Hřebíky
 Hřebíky jsou nejčastěji používaným spojovacím prostředkem hlavně pro svou jednoduchost a dostupnost. Hřebíky lze vyrábět několika způsoby, například kováním, taháním, lisováním, válcováním. 
 
 
 Šrouby, svorníky a kolíky
 Šrouby se šestihrannou nebo čtvercovou hlavou a maticí se zpravidla vyrábějí z obyčejné oceli s průměrem 12 až 30 mm. Aby bylo možné jejich osazení, musejí se otvory do dřevěných prvků předvrtat vrtákem o 1 mm větším, než je průměr šroubu. Používají se ke spojování prvků větších tlouštěk nebo jako doplňkový spojovací prvek u tesařských spojů a spojů pomocí kovových a dřevěných záchytek. Svorníky jsou na jednom konci zakončeny pevnou hlavou a na druhém konci závitem pro matici nebo jsou vyrobeny ze závitových tyčí, na něž se z obou stran umísťuje matice. Mezi dřevěný prvek a matici se vkládá podložka. Po seschnutí dřeva by se měly matice dotáhnout. Šrouby i svorníky patří mezi velmi poddajné spoje, deformace se pohybuje kolem 1 až 2 mm. Z tohoto důvodu je lepší použít kolíkové spoje. Kolíky jsou ocelové tyče kruhového průřezu, které se těsně zarážejí do předvrtaných otvorů. Rozmístění šroubů, svorníků nebo kolíků se stanovuje podle normy. V nosném svorníkovém spoji se musejí použít minimálně 2 svorníky, nebo alespoň 4 kolíky.
 
 Typické tvary vkládaných a zalisovaných prstenců (D. Ruman)
 a) dvoustranné vkládané záchytky; b) jednostranné vkládané záchytky; c) jednostranné a oboustranné zalisované záchytky
 Vruty
 Je-li průměr vrutu menší než 10 mm, musejí být v nosném vrutovém spoji nejméně 4 vruty. Pokud je průřez vrutu rovný nebo větší než 10 mm, postačí 2 vruty k tomu, aby byl spoj považovaný za nosný. Běžné rozměry vrutů mají průměr 6 až 20 mm a délku 25 až 300 mm. Podložky jsou stejné jako u svorníků (šroubů). Vruty namáhané na vytažení mají ve srovnání s hladkými hřebíky větší únosnost, v čemž spočívá hlavní význam jejich použití. Pro rozmístění vrutů platí stejné zásady jako pro hřebíky s předvrtanými otvory.
 
 Povrchové spojovací prostředky
 Styčníkové desky s prolisovanými hroty
 
 Kovové záchytky
 Tento typ spojovacího prostředku patří do skupiny kovových kroužků (prstenců), které se vkládají do předem vyfrézovaných otvorů v obou připojovaných částech. Hloubka frézování do každé z částí se rovná poloviční tloušťce kroužku. Středem kroužku prochází svorník, který zajišťuje spoj proti otevření a vypadnutí kroužku z lůžka.
V minulosti se používaly kovové záchytky typu Bulldog. Konstrukční princip této skupiny kovových záchytek nevyžaduje vytvoření úložného lůžka, ale vkládá se přímo mezi dva spojované prvky, do nichž se zatlačí pomocí vyvozeného tlaku a spoj se opět doplní svorníkem.
 Ing. Daniel Ruman
 Foto: L. Reinprecht, J. Štefko a archiv autora
 
													 
								                             
								                            







 
						 
						 
						 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
					 
					