Vývoj nábytkového designu se v učebnicích obvykle popisuje prostřednictvím příkladů navrhování židlí z různých období, při jejichž řešení designéři nacházejí stále nové inspirace. Řešení každodenních předmětů je skutečně tématem věčně živým. Hlavně když se mění požadavky na ten který předmět. Příkladem může být i jednoduchý kancelářský stůl. Naše kanceláře jsou stále přetechnizovanější. Počítače jsou už dávno samozřejmostí, k nim se však neustále přidávají další připojitelné technické „hračky“ – MP přehrávače, telefony, faxy, fotoaparáty, notebooky, mobilní telefony a jiné. Většina moderních kancelářských stolů však tento neustále se zrychlující vývoj techniky nereflektuje. Vnější moderní formu jen málokdy podporují i vnitřní technologie stolu.
Architektura
Různé typy interiérových předělů umožňují variabilněji využívat větší nebo univerzální prostory domu či bytu a zároveň svou mobilitou a proměnlivostí dynamizovat jinak relativně statický charakter místnosti. Většina možností, o nichž se dovíte z následujících řádků, se dá realizovat v už existujících a obývaných interiérech, na některé je však vhodné kvůli případné stavební přípravě myslet v předstihu.
Staré průmyslové konstrukce, dřevo a cihly, sklo, kov, pohledový beton a také výrazné barevné plochy – loftové byty mohou mít mnoho tváří a podob, v žádném případě to nemusí být šedé a rozlehle chladné prostory. Přesto má ten, kdo si podobný byt koupí, jiný životní styl než převážná část populace. V našich krajích se donedávna objevovaly pouze ojedinělé případy tak zvaných loftů, situace se však mění. Dům s krásnou vyhlídkou na řeku a panorama Prahy, který nabízí zcela ojedinělé a nadstandardní prostory, své obyvatele už našel.
V rámci designbloku vystoupil před pražským publikem italský designér Roberto Palomba, který se spolu s manželkou Ludovicou při práci na koupelnové řadě pro značku Laufen nechává inspirovat mořem. Nejvíce je to patrné ve tvaru asymetrických zápustných umyvadlových mís, které připomínají lagunu: rovná komfortní odkládací plocha plynule přechází do protáhlého údolí umyvadlové mísy. Úkaz, který Palomba popisuje metaforou otisk prstu přírody.
Jen několik staveb získalo čestný titul Stavba dvacátého století a je málo technologických staveb, které slouží bez výrazných stavebně-konstrukčních úprav nepřetržitě od dvacátých let minulého století do dnešní doby. Jedním z nemnoha je vodárenský komplex právě v pražském Podolí.
Rodinný dům od Jána Štempela ve Vraném nad Vltavou proletěl toboganem médií, aniž by došlo na to podstatné. Vůbec nezaznělo, že Štempelův dům je přelomový v několika zásadních ohledech. Holá informace o tom, že byl oceněn v soutěži Nový domov a Porotherm, nestačí.
Současné technologie umožňují bez větších problémů postavit dům, který je energeticky soběstačný a zároveň poskytuje velmi dobrý komfort. Stavba přitom nemusí být o více jak 10 % dražší než ostatní. Energetická nezávislost se již v blízké budoucnosti může ukázat jako velká výhoda, zejména při dalším růstu cen energií nebo poklesu příjmu domácností. Peníze vynaložené na energetický systém domu jsou pak skutečně dobrou investicí.
Zlatá židle je pro architekty tím, čím je Oscar pro Hollywood. Švédská asociace architektů oznámila vítěze této prestižní soutěže. Cenu „Nejlepší výrobek“ obdržela designérská studia Front Design a Materia. Designérský tým byl oceněn za humor a hravost, se kterou přistoupil k návrhu koše na odpadky „Bin“ a věšáku „Hanger“.
Tepnou měst bývají obchodní ulice a jejich krví jsou obchody a butiky. Ale i v českých velkoměstech již zdomácněla velká nákupní centra, galerie a v poslední době i outlety. Na to, v čem se liší design a interiér obchodních prostor od jiných, jsme se zeptali Marka Deyla ze Studia pha.
Zlínská Malá scéna, dříve Obchodní a společenský dům na Dílech, postavený v roce 1937 podle návrhu arch. Vladimíra Karfíka, prošel druhou etapou rekonstrukce. Byl při ní renovován podzemní kinosál a obnoven sál v přízemí. Po rekonstrukci bude Malá scéna nadále využívána především LŠU, bude však sloužit i potřebám regionální kultury.
Dům U Zlatého anděla v Celetné ulici centru Prahy, jehož některé části pocházejí až ze 14. století, byl přestavěn na luxusní hotel. Za ohleduplnou rekonstrukci a rehabilitaci historického městského domu se zřetelem k nápaditým vstupům současné architektury a designu získalo dílo nominaci na titul Stavba roku 2007.
Rekonstrukce a přístavba nádraží v Ostravě-Svinově od Václava Filandra byla oceněna Grand Prix 2007 ve své kategorii. Je nejen příkladem šťastného urbanistického řešení přednádražního prostoru, ale také zdařilým designem veřejných prostor.
Nájemní dům na Vídeňské ulici v Brně od Petra Hrůšy a Petra Pelčáka se musel vyrovnat se složitou situací zbytku ulice, chodníkem, který je v nejnižší šířkové kategorii, chybějící uliční frontou a svažitým nárožním pozemkem. Přesto je výsledkem architektonická nonšalance v té nejlepší tradici brněnské moderny.
Plečnikův kostel na pražských Vinohradech patří mezi nejvýznamnější moderní sakrální stavby. V době, kdy se dosud bezvýhradně věřilo v přísné postuláty funkcionalizmu, o něm Karel Teige údajně dokonce prohlásil: „Plečnik je vůl.“ Padesát let po architektově smrti, kdy se funkcionalizmus definitivně vyčerpal a zažili jsme už i jeho protiklad – postmodernu, můžeme stavbu snáze a nestranněji hodnotit.
Pokud byste znali od ateliéru Schaufler-Roskovec pouze tuto expresivně pojatou prodejnu šperků a hodinek, usoudili byste nejspíš, že výrazné, zářící tvary a barvy jsou pro jejich tvorbu typické. Autoři se však pro toto řešení rozhodli mimo jiné také proto, aby kontrastovalo se střízlivou letištní halou, kde měli pro obchod vyhrazenu malou obdélníkovou plochu.