Labyrint poznání. Jak vypadá knihovna pro 21. století?

International School of Prague je nejstarší a největší mezinárodní školou v České republice, kterou navštěvuje devět set studentů od tří do devatenácti let. Někdejší knihovna, která je součástí školního areálu v pražských Nebušicích, již neodpovídala potřebám školy. Účel, kterému knihovna dříve sloužila, se výrazně změnil a vyvinul.

Nástup digitálních médií, 3D tisku a virtuální či rozšířené reality tento proces ještě více umocnil. Architekti ze studia Perspektiv navrhli razantní proměnu s cílem vytvořit soudobý multifunkční prostor pro setkávání, interakci i dialog s knihou.

Hlavní změnou, kterou knihovna prošla, je propojení různých typů výuky do jednoho multifunkčního prostoru. Inovační a vzdělávací centrum sjednocuje knihovnu, studovnu a workshop s integrovaným pobytovým schodištěm.

HLAVNI CELOSTRANA perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 11 min
perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 13 min
perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 02 min
dilna perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 18 min
perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 14 min
perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 15 min
03 axonometrie min
01 pudorys 1np min

„Díky blízkému vztahu s agilním vedením školy se nám podařilo realizovat odvážnou a silnou vizi konceptu, new learning. Cílem bylo přinést maximum vizuální transparentnosti a navrhnout vybavení s důrazem na různorodou ergonomii dětí,“ doplňují architekti Antal a Stára. Do projektu byli také přizváni specialisté na tvorbu knihoven z Velké Británie, kteří s architekty konzultovali požadavky knihovnictví 21. století. Vznikl tak silný tým, díky němuž byl projekt, i přes nepříznivé okolnosti spojené s pandemií, dokončen včas.

Komfort pro malé i velké čtenáře

Knihovny díky digitalizaci procházejí v posledních letech výraznou transformací. Hlavní otevřená knihovní část tak nefunguje jako tradiční knihovna, ale spíše jako labyrint poznání. Svým uspořádáním provází návštěvníka prostorem a nabízí mu místo pro studium nebo setkání se spolužáky. Knihovní regály byly navrženy s důrazem na flexibilitu, jsou proto opatřeny kolečky a variabilním uspořádáním polic.

Důležitým tématem projektu byl akustický a světelný komfort. Akustické panely ve tvaru papírových vlaštovek jsou doplněny o zvětšenou reprodukci labyrintu z knihy Ptačí sněm autora Petra Síse. Tyto dynamické skulptury oživují prostor a dodávají mu lehkost a hravost.

perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 04 min
International School of Prague | Zdroj: STUDIO FLUSSER

Idea-Lab

Teoretickou výuku doplňuje školní dílna budoucnosti tzv. Idea-Lab. Studenti zde mohou využívat 3D tiskárny, CNC frézy či laserové řezačky. Prostor Idea-Labu je vizuálně propojen s knihovnou a přirozeně tak vzniká synergie mezi vzděláním a následnou praxí. Stejně jako zbytek inovačního a vzdělávacího centra je i dílna zařízena s důrazem na flexibilitu, stoly je možné v prostoru přesouvat, elektrifikaci prostoru zajišťují neobvyklé stropní navijáky.

Otevřený prostor mezaninu s neformálním prostředím je koncipován jako čítárna nebo místo setkávání. Inspiraci z kancelářských realizací si architekti propůjčili a prostor doplnili o odhlučněné „call boxy“. Čítárna/studovna jako reprezentant neformálního prostředí je oživena velkým průhledem do prostoru knihovny. Největší místnost v prvním podlaží pak nemá jednoznačně dedikovanou funkci. Tento multifunkční prostor může sloužit jako zasedací, videokonferenční nebo přednášková místnost.

perspektiv innovation and education center of isp studio flusser 01 min
International School of Prague | Zdroj: STUDIO FLUSSER

Stimulující prostor

Za rafinovaným výsledkem stojí jednoduchá idea – místo, kde spolu mohou lidé a knihy navzájem komunikovat. Spojení, které probíhá mezi čtenářem a knihou, si nezaslouží být ničím vyrušováno. „Při návrhu jsme se soustředili na vytvoření příjemné, uklidňující atmosféry, která nabízí optimální podmínky pro tento dialog,“ dodávají architekti.

Prostoru, který má stimulovat, dominují tlumené barvy a přírodní materiály. Odstíny bílé a šedé se propisují díky vinylové podlaze nebo recyklovaným kobercům od firmy Interface. Přírodní materiály zde zastupuje dubová dýha, která tvoří obklad pobytového schodiště a akustických lamel na stěnách. Světlé barvy akcentuje pestrý sedací nábytek.

INOVAČNÍ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM INTERNATIONAL SCHOOL OF PRAGUE

Místo: Praha 6
Investor: International School of Prague
Architekt: Studio Perspektiv
Autoři: Ing.arch. Ján Antal, Ing.arch. Martin Stára, Ing.arch. Tereza Houdková
Spoluautoři:
Ing.arch. Barbora Babocká, Ing.arch. Vojtěch Hasalík, Ing.arch. Michaela Štěrbová
Projekt:
2020
Dokončení realizace: 2020
Zastavěná plocha: 860 m²
Užitná plocha: 786 m²

Jolana Říhová