Plachty vzduté betonovým vichrem
Kostel Dio Padre Misericordioso (Jubilee Church) od Richarda Meiera stojí v naprosto okrajové čtvrti Říma. Volbou toho místa se měla posílit upadající oblast italské metropole. Nad čtvrtí s převahou sociálního bydlení se rozzářila architektonická hvězda první velikosti.
Mezi římskými kostely – od raně křesťanských až po současné stavby – je Meierův kostel jistou raritou. Symbolicky význačný kostel na paměť mimořádně významného jubilejního roku na přelomu dvou tisíciletí byl postaven v zapadlé čtvrti, nikoli na jednom ze starých a symbolicky silných metropolitních areálů. Výjimkou je i to, že zatímco Řím téměř vždy čerpal ze silného zdroje italských architektů a vždy spíše své autory exportoval do celé Evropy, prosadil se ve vyzvané soutěži Američan Richard Meier. S Meierem srovnatelný Ital Pier Luigi Nervi projektoval do Vatikánu audienční halu z let 1964 až 1971 s pozoruhodnou betonovou konstrukcí stropu, ale nikoli prestižní kostel v Římě. Jiný velký italský architekt Carlo Scarpa vyprojektoval celou řadu kostelů, ale žádný v italské metropoli. Řím, který měl dostatek domácích architektů špičkové úrovně, se do jisté míry poprvé ve své historii rozhodl pro autora z jiné země, a dokonce jiného kontinentu.

Motiv lodě se znovu opakuje na oltáři. Ten leží navíc v rozporu s liturgickými zvyklostmi na západě, zatímco oltář obvykle směruje k východu. Obřad eucharistie je tedy celebrován na opačné straně. Prosklená střecha spolu se skleněnou přední (východní) a zadní (západní) fasádou otevírá kostel do prostoru, takže svým způsobem jde o modlitbu pod širým nebem. Tabernákl není umístěn v hlavní ose, ale v pravém rohu kaple, což je ovšem v duchu aggiornamenta, požadavku, aby věřící viděl na tabernákl z hlavní lodě.
Meier ovšem nepostavil stavbu v internacionálním slohu, tedy stylu, který může vzniknout kdekoli na světě, bez vazby na místní stavitelské tradice. Spjatost s italským stavitelstvím naznačuje průčelí s postranní zvonicí ve stylu italských štíhlých campanile.
Na rozdíl od italských kostelů, plných umění toho nejvyššího řádu, je interiér až protestantsky strohý. Za presbytářem stojí křišťálový relikviář s liturgickými předměty ze stříbra, které navrhla firma Bulgari, šperkařství známé svou poučeností starým řeckým a římským uměním. Předměty se používají pouze při mimořádně významných liturgických svátcích. Pojítkem s uměleckou minulostí Říma je krucifix ze 17. století umístěný v presbytáři. Kostel doplňují obligátní ikonografické položky – Křížová cesta, socha Madony a basreliéf Milosrdný Otec.

Konstrukčně je stavba také unikátem. Tři prefabrikované betonové oblouky jsou provedeny ve třech odlišných výškových úrovních. Bílé barvy betonu bylo docíleno přidáním 2 600 tun rozemletého bílého mramoru z Carrary, tradičního zdroje tohoto jedinečného stavebního materiálu. Pro stálost bílé barvy vyvinula firma Italcementi speciální druh bílého cementu. Na betonových plochách z tohoto cementu se neusazují škodlivé látky, ale oxidují na uhlovodíky. Povrch tak zůstává čistý, což je ve smogem a prachem sužovaném Římě nedocenitelná výhoda. Inženýři strávili desítky tisíc hodin nad projektem, když vymýšleli posuvné bednění, mechanismus na zvedání dvanácti tunových prefabrikátů a proplétali stavbou kilometry ocelových táhel.
Přes zdánlivou nesouvislost se stavební tradicí Říma i pro Richarda Meiera byli inspirací tři velcí barokní stavitelé: Borromini, Bernini a Bramante. S nimi má Meierův kostel společnou velkorysou prostorovou koncepci a důraz na světlo. A to fyzikální i duchovní.
Název stavby: Chiesa di Padre Misericordioso (Jubilee Church)
Místo: Řím
Ulice, číslo: Via Francesco Tovaglieri, Tor Tre Teste
Investor: vikariát Řím
Architekt: Richard Meier & Partners, Architects LLP
Charakteristika místa: ploché území bez vegetace na rozhraní veřejného parku a desetipodlažní zástavby s 8 000 obyvatel
Začátek realizace: 1996 (soutěž)/1997 (první plánová dokumentace)
Konec realizace: 2003/2004
Chronologie: Soutěž: 1. cena, jaro 1996;
stavební dokumentace, prosinec 1997;
začátek stavby, červenec 1998;
dokončení 2003/04
Účastníci vyzvané soutěže: Richard Meier, Tadao Ando, Günter Behnisch, Santiago Calatrava, Peter Eisenman, Frank Gehry
Zastavěná plocha: 830m² (kostel); 1 450m² (komunitní centrum) 10 061m² (celková plocha)
Technické údaje
Konstrukční systém: litý a předpjatý beton
Materiály: prefabrikovaný bílý beton, štukatura, kámen, sklo, jedlové dřevo
Dodavatel a subdodavatelé prací, technologií, materiálů a vnitřního vybavení:
Ove Arup and Partners, New York
Italcementi, Bergamo, Itálie
FMRS, New York and Erco, Lüdenschied, Německo
Michal Janata
Foto: ČTK