Interiér stodoly, kde prim hraje zábradlí
Galerie(27)

Interiér stodoly, kde prim hraje zábradlí

Stará stodola v malebném prostředí Vysočiny prošla přestavbou, která z této hospodářské stavby vytvořila příjemné místo k pobytu s originálně vyřešeným interiérem. Navenek zůstala původní hmota stodoly v nezměněné podobě a interiérové úpravy ponechaly i vnitřní dispozici zcela otevřenou. Prostor je vymezen a soukromí zajištěno pouze kombinací pevného a síťovaného zábradlí.

Hlavní koncept řešení spočívá v rozdělení barevnosti: černá na venek a bílá uvnitř. V interiéru zůstala přiznaná původní nosná konstrukce stodoly, včetně šikmé vzpěry přes velké okno. Interiéru i exteriéru dominuje dřevo, podlaha v interiéru je provedena z řezaných cihel na způsob půdovek. Na podlahu rastrem reaguje i příčka z přiznaných cihel.

Dřevěná fasáda je obnovena v původním stylu – tedy prkna s přiznaným přelištováním. Okna ve štítu jsou kvůli potlačení i bezpečnosti umístěna za průběžné lišty. Z bočních pohledů tak okna ve štítu viditelná nejsou. Velká okna v přízemí jsou osazena do původního otvoru vrat, resp. nahrazují malé okno na hlavní fasádě. Okna v přízemí jsou navíc krytá pevnou dřevěnou okenicí ve stejném výrazu jako fasáda.

Cílem architektů bylo zachování otevřeného prostoru až do krovu. Ten prochází středem objektu a po stranách u obou štítů je přerušen úzkými plochami galerií, které spojuje dřevěná lávka. Zábradlí, ať již plné nebo síťované, je voleno především s ohledem na bezpečnost dětí a psů v důchodu. Plné zábradlí je ve střední částí, síťované po krajích. Oba typy zábradlí navíc vhodně člení prostor – velmi pěkně jej pohledově otevírají či uzavírají.

Dispozice je limitována původní konstrukcí krovu, což se odráží ve velikosti jednotlivých prostorů. Pódium v přízemí u nástupu na schodiště vzniklo jako mezipodesta a navíc je využito jako úložný prostor.

Obytný prostor v přízemí volně přechází do kuchyně, která je tvořena ze dvou částí. Pracovní část pouze s nízkými skříňkami, bez jakýchkoliv doplňků na stěnách nebo horních skříněk. Opačná strana, skrytá za příčkou, je naopak zaplněna policovým a tyčovým systémem pro uskladnění potravin i nádobí tak, aby bylo vše po ruce. Stěna za kuchyňskou linkou je opatřena lakovanou bílou stěrkou.

Dominantou přízemí je jídelna, tvořená velkým jídelním stolem. Jeho podnož je vyrobena z instalatérského potrubí, natřeného na bílo. Doplňují jej bílé plechové židle, které jsou použitelné i pro venkovní sezení a na zimu se doplňují o ovčí kožešinu.

Obývací pokoj jako takový neexistuje, jedná se spíše o sezení před kamny či o čtecí kout na pódiu. Pro knihovnu jsou v této části využité jednotlivé trámy přiznané konstrukce.

V přízemí se nachází také koupelna, oddělená od obytného prostoru příčkou s posuvnými dveřmi. S ohledem na velikost celého tohoto prostoru je koupelna spojena s toaletou, nicméně sprcha i pult pro umyvadlo jsou přes celou hloubku místnosti a poskytují dostatek pohodlí. Zvolený koncept celého objektu vylučoval v koupelně použití moderních prvků z chromu nebo nerezu. Zvoleny proto byly baterie z pogumovaného bronzu a kamenné umyvadlo, které ladí s materiály, hojně se vyskytujícími v okolí. Sprcha je oddělena příčkou v bílém rámu, evokujícím tovární okna. Na stěny jsou použité obklady ve stylu francouzského metra, na podlaze jsou dlaždice s imitací starého běleného dřeva. Dostatečná délka desky pod umyvadlo dovolila umístění závěsných svítidel, která pro koupelny typická nejsou a dodávají tak velmi příjemnou atmosféru.

V patře se nachází na jedné galerii hostinský pokoj (spíše patro na spaní s možností prostor do budoucna oddělit) a na druhé ložnice. Umístění postele ve štítu stanovilo výšku parapetu okna, protože základním požadavkem byl výhled přímo z postele do údolí. Postel je vyrobena z masivních stavebních hranolů a doplněna roštem a matrací. Čelo postele pak tvoří pevná část zábradlí. Vedle ložnice je umístěna otevřená šatna. Nerezová síť zábradlí slouží také pro sušení oblečení v zimních měsících.

V přízemí na boční okno navazuje terasa, která svým tvarem opisuje kružnici. Vznikla díky umístění žentouru, resp. jeho venkovní části, mimo stodolu. Kruh architekti ve své koncepci nejen zachovali, ale navíc zdůraznili ocelovým olemováním. Kruh je pak rozdělen do tří pásů – zvýšené pódium pro zahradní kuchyni, dřevěná paluba s navazujícím otevřeným ohništěm, a okrasná část s bílými valouny a retro květináči. Kruh z jedné strany uzavírá uskladnění dřeva, z druhé pak kamenná zídka zděná na sucho.

Významnou součástí celého řešení jsou použité doplňky. Byly pečlivě vybírány, zejména z nabídky vlastního obchodu architektů OOOOX s interiérovými doplňky a doplněny úlovky z cest po Skandinávii.

Architekti: OOOOX, Ing. arch. Radka Valová, Jakub Vala

Marie Urbancová
foto: Martin Zeman