Partneři sekce:
  • XELLA

Archwars: Vizualizace vs. Realita

Když ptáčka lapají, pěkné vizualizace mu ukazují. Někdy to nejspíše byl dobrý záměr, který skončil nešťastně kvůli úsporám. Jindy to naopak od začátku bylo špatně. Je normální, že se projekt v průběhu stavby vyvíjí, ale v těchto případech se architektonická evoluce mírně vymkla z kontroly.

Jen to tak trošku zjednoduš…
Naša (Košice)

Velkokapacitní vývařovna s jídelnou v metropoli slovenského východu měla být pro firmu zřejmě reprezentativní stavbou. Na vizualizacích košického studia DAR se postupně ubíralo a ubíralo, až je výsledkem banální utilitární stavba. Nepochybně skvěle slouží svému účelu, koneckonců výkon kuchařek není závislý na eleganci fasády. Ale i při očištění projektu na dřeň si budova mohla zachovat ales­poň nějaký vtip.

2015, 2017 a 2018
2015, 2017 a 2018 |

Zpackaný facelift
Hotel Danube (Bratislava)

Postmoderní počin z roku 1992 nebyl nijak zvláštní stavbou, ale to, co se podařilo firmě Sitno Holding, jen tak rozdýchat ne­lze. Protože hotel stojí na exponovaném místě v centru městské památkové rezervace a svým vzhledem přispívá k vedutě města, procházel dlouhým schvalovacím procesem u památkářů. Nevíme, zda to investora prostě v jednu chvíli přestalo bavit, nebo byl natolik arogantní, že si to prostě udělal dle svého vkusu. Polystyrenová plastická fasáda v odstínech šedé s podivně rozházenými čtverci bude dělat noční můry ještě mnoha architektům.

Původní stav
Původní stav |
Návrh 2015
Návrh 2015 |
Realita 2017
Realita 2017 |

Takhle jsme to celou dobu chtěli
OC Central (Jablonec nad Nisou)

Jedno z vrcholných děl nastupujícího stylu s názvem „buranismus“ najdeme v tomto severočeském městě. V centru památkově chráněné zóny městského jádra se investor rozhodl na místě bývalého obchodního domu Jablonka vybudovat jeho mladší, modernější podobu. Klíčové bylo schválení hlavních parametrů u úřadů, „detaily“ se ladily až později. Stačilo sem tam vynechat okno a absolutně zanedbat jakýkoli urbanistický koncept a kontext a výsledkem je stavba přezdívaná Guantánamo.

Vizualizace

Realita
Realita |

Jako by si z oka vypadly
Stanice Pankrác, metro D, Praha

Na první pohled dobré, ne? Je to chyták: realizace je z roku 1995, vizualizace z roku 2012. Projektant Patrik Kotas se zjevně více než inspiroval ve španělském Bilbau. Návrh si „vypůjčil“ od Normana Fostera a minulého tisíciletí. Proč vymýšlet něco nového, když ověřené věci fungují, ale hranice plagiátorství jsou tím tenčí, čím více staveb má autor na kontě. Docentu Kotasovi by se to možná při množství jeho prací v oblasti dopravních staveb dít nemělo.

05 Metroprojekt Praha

No happy ending
Rosaria Plaza – OD Ružinov, Bratislava

Obchodní dům v Ružinově se dostal do učebnic architektury a vzápětí se stal obětí megalomanství. Obchodní dům Yosaria plaza se souborem řady špatných rozhodnutí, chybných investic a „přepálených“ plánů. Z ukázkové postmoderní stavby se mělo stát největší, nejlepší, nejmodernější OC na Slovensku, ale zůstala jen nejznámější nedokončená developerská ruina. Jde o smutný moment v našem výběru, neboť jak vizualizace, tak realita jsou horší než to, s čím se začínalo.

Předtím
Předtím |
Plán
Plán |
Realita 1
Realita |

Koupaliště Podchod
Podchod Trnavské Mýto, Bratislava

Konečně se Bratislavané dočkali moderního, bezbariérového, funkčního a bezpečného veřejného prostoru. Samotný fakt, že se tato zpráva dostala do titulků novin, hovoří sám za sebe – bohužel ani v Česku ani na Slovensku stále není kvalita veřejného prostoru samozřejmá.

02 A podchod

Radost z kultivace Trnavského mýta však trvala jen do prvního silnějšího deště. Bratislavané měli náhle super plovárnu a ještě lepší zdroj zábavy. Méně vtipný je fakt, že podchod byl vytopen kvůli konstrukční chybě v projektu za více než 4 miliony eur.

Podchod Trnavské Mýto

Unikát nebo dálnice
Libeňský most, Praha

V tomto případě je toho zamotaného víc. Jediný kubistický most na světě léta trpí přetížením dopravou, a protože u žádného mostního projektu v okolí není počítáno s tím, že by alespoň částečně dopravní zátěž převzal, most asi nakonec spadne. Jedno je jisté – návrh, jak měl vypadat nový most, rozhodně nedosahoval kvalit skvostu od Pavla Janáka a Františka Mencla.

06 A Libensky most

Osobně se v redakci domníváme, že možná nejčistším řešením by bylo převést automobilovou a tramvajovou dopravu na nový most u Rohanského ostrova a udělat z Libeňského mostu karlínsko-holešovické Rialto – využít jako pěší a cyklistickou lávku existující, ale stavebně pro dopravu nevyhovující architektonický skvost namísto budování lávek nových.

06 B Libensky most

Text: Karolína Barényi
Foto: Facebook.Com/Archwars, Miro Pochyba, IMHD.sk
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 5/2019.