asb-portal.cz - Odborný portál pro profesionály v oblasti stavebnictví

Rozvoj průmyslové zóny v Holešově vyžaduje dostavbu R49

07.04.2014

Výstavba rychlostní komunikace R49 je základním předpokladem pro rozvoj průmyslové zóny v Holešově na Kroměřížsku. V Holešově to dnes řekl novinářům premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který je na návštěvě Zlínského kraje. Zóna měla být jedním z největších průmyslových parků v zemi, investovalo se do ní 1,7 miliardy korun, zatím v ní svůj závod postavila jediná firma. Základní infrastruktura zóny byla dokončena už v listopadu 2009.

R49, která by napojila zónu na dálnici, má vést z Kroměřížska na Valašsko a má se napojit na slovenskou dálniční síť k Púchovu. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) zrušil stavební povolení na stavbu silnice R49 mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. Celý proces se tak vrací na začátek, bude nové stavební řízení, které má za cíl získat znovu stavební povolení. Ministr tak vyhověl rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy, která řešila odvolání proti stavebnímu povolení. "Dnes jsem zjistil, že rozklad ležel na ministerstvu několik let. To je strašný přístup ze strany vlády," podotkl Sobotka.
    
Ředitelství silnic a dálnic stavbu slavnostně zahajovalo už v září 2008. Brzdil ji ale nedostatek peněz a ekologové, kteří napadli vydané stavební povolení. Silnici považují za nepotřebnou a přírodě škodlivou. "Rychlostní silnice R49 je jedinou dálniční stavbou v České republice, ke které dalo ministerstvo životního prostředí zamítavé stanovisko z hlediska vlivů na životní prostředí. Je proto pozoruhodné, že premiér jede o silnici jednat se zástupci Zlínského kraje a nikoliv s obcemi, které v trase R49 leží a které se sedm let k silnici kriticky vyjadřují," uvedl dnes Miroslav Kutal z Hnutí Duha Olomouc, podle kterého by se politici měli soustředit například na dostavbu obchvatů obcí postižených hlukem.
    
"Výstavba silnice a využití zóny spolu těsně souvisí, problém se musí řešit společně," uvedl Sobotka. Díky napojení zóny na dálnici by se podle něj lépe hledali investoři. "Zóna má perspektivu, ale musíme dotáhnout její dopravní napojení. Vláda je připravena spolupracovat při její propagaci a nabízet ji investorům, kteří by mohli přijít zvenčí. Je to také příležitost pro střední a drobné podniky ze Zlínského kraje," podotkl premiér.
    
Chybějící napojení na dálniční síť bylo jedním z faktorů, který komplikoval také plánovanou výstavbu logistického skladu americké internetové firmy Amazon v brněnské průmyslové zóně Černovická terasa. Jednání o investici, která měla přinést více než 1500 pracovních míst, trvala několik měsíců a ztroskotala na nesouhlasu brněnských zastupitelů.
   
 Plány holešovské zóny, ve které mělo vzniknout kolem 12.000 pracovních míst, narazily na hospodářskou krizi, ale také na výhrady některých obyvatel Holešova a ekologů. Nelíbí se jim to, že zóna, která vznikla na bývalém letišti, stojí na zdrojích pitné vody. Zóna leží ve vnějším ochranném pásmu, podle hejtmana Stanislava Mišáka v něm jsou však také například Otrokovice či Rožnov pod Radhoštěm. V zóně měl původně stavět svůj závod výrobce pneumatik Mitas, kvůli protestům jej firma nakonec loni dokončila v Otrokovicích.

Podle Sobotky je také důležité, aby se začal řešit poplatek za vynětí ze zemědělského půdního fondu. "Před několika lety se poplatek zvýšil a komplikuje situaci ve více zónách. Měla by se připravit novela, která umožní ve schválených zónách snížit poplatek, aby to neodrazovalo nové zájemce o investice," řekl premiér.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.

Další z Jaga Media