Lersen: Firma bez vývoje je mrtvá firma
Galerie(4)

Lersen: Firma bez vývoje je mrtvá firma

Partneři sekce:

Lersen je česká firma pracující již dvě desetiletí v oboru TZB se zaměřením na vývoj, výrobu, prodej a servis plynových infrazářičů a ohřívačů vzduchu. Dále vyrábí teplovodní vytápěcí jednotky (všeobecně známé jako Sahara) a mnoho dalších zařízení, jako jsou směšovací komory, odtahové ventilátory či vratové clony plynové, teplovodní nebo studené. Její výrobky jsou vhodné zejména pro vytápění a větrání hal, výrobních závodů, dílen, skladů, garáží, ale i například tělocvičen. Vedle decentralizovaného systému vytápění nabízí řešení rovněž pro systémy VZT, a to jak s komplikovanými, tak jednoduchými rozvody vzduchu. Ředitelem firmy je Vladimír Malena, kterému jsme položili několik otázek.

 Než se firma dostala do současné podoby, prošla jistě zajímavým vývojem. Kdy jste se definitivně rozhodli, že se budete věnovat specifické problematice vytápění průmyslových hal? Co vás k tomu vedlo?
Naše firma začala svou činnost již před 18 lety jako malá obchodní firma, která se zabývala prodejem plynových kotlů pro občanské stavby. Asi po dvou letech činnosti nás naši zákazníci začali žádat o výrobky, které by dokázaly vytápět průmyslové haly. Zahájili jsme tedy jednání s jedním italským výrobcem a distribuovali jeho produkty. Po nějakém čase jsme zjistili, že jejich pružnost a vývoj nových produktů neodpovídá vývoji na trhu, a přibližně před deseti lety jsme se odvážili k zásadní změně tím, že jsme se pustili do budování vlastní továrny.

Další velkou skupinu vašich produktů tvoří vzduchotechnické komponenty. Plánujete rozšíření ještě o nějaké odvětví, nebo se spíš chcete stát špičkou v jednom? Jaké jsou podle vás obecně další možnosti rozvoje firmy?
Nyní se nejvíce soustředíme na vývoj, výrobu a servis plynových a teplovodních ohřívačů vzduchu a infrazářičů. V posledních letech jsme rozšířili naše aktivity ještě o vratové clony a zařízení pro výměnu vzduchu. Strategií naší firmy není dělat vše, ale chceme být nejlepší právě v tom, co děláme.

Co v současnosti považujete za svoje největší úkoly a cíle?
Co se týká našich současných výrobků, každý den naše vývojové středisko pracuje na jejich zdokonalování a neustále přinášíme někde menší a jinde větší zlepšení, abychom co nejlépe vyhověli náročným požadavkům našich zákazníků. Samozřejmě pracujeme i na úplně nových výrobcích, ale to je takový ten denní chleba. Ovšem jako největší úkol do budoucna vidím nutnost postavit novou továrnu, protože ta současná je nám už hodně malá a neustále se potýkáme s nedostatkem místa pro výrobu a skladování.

Jste česká firma, je to marketingově dobře, nebo ne?
Naše jméno nezní moc česky, ale spíše evokuje sídlo někde v severských zemích. Se severem máme hodně společného, nejen to, že sídlíme právě v severních Čechách nedaleko Liberce, ale i náš důraz na nejvyšší kvalitu nás se severskými zeměmi spojuje. Myslím, že český zákazník nijak zvlášť neoplývá patriotismem, spíš chce dostat za velmi příznivou cenu velmi vysokou kvalitu výrobků i následného servisu. To, že jsme český výrobce, je výhodou spíš ve schopnosti mít nižší výrobní náklady oproti dovozu a pro kvalitu našich výrobků jsou důležité i pověstné zlaté české ručičky.

Spolupracujete s jinými českými výrobci?
Vzhledem k tomu, že jsme pro naši výrobu nakoupili nejmodernější CNC stroje, tak si velkou většinu polotovarů vyrábíme sami. Subdodavatele využíváme zejména na komponenty, které sami vyrobit neumíme nebo nechceme, jako jsou různé elektronické součástky či premixové hořáky, a tyto komponenty bereme právě od českých výrobců. Na druhou stranu se ani nebráníme spolupráci s renomovanými zahraničními partnery. Velmi dobrá spolupráce je zejména se společností Honeywell.

Snažíte se o osvětu ve svém odvětví? Jezdíte na výstavy a konference, nebo to pro vás nemá smysl?
Výstavy v našem oboru hodně za poslední roky upadají nebo jsou v termínech, kdy my máme sezonu, takže jsme na výstavě nebyli, ani nepamatuji. Jiná věc jsou prezentační dny nebo konference pro úzkou skupinu lidí z oboru, kteří mají o naši problematiku zájem. Výborně tato aktivita funguje zejména na Slovensku, kde mají odborníci z oboru dobrovolně-povinnou účast, aby mohli setrvat v odborných komorách.

Na vašich webových stránkách jsem našla nástroj LSoft pro návrh infrazářičů. Pro koho je určený? Stávalo se vám dříve, že projektanti neuměli infrazářiče navrhnout nebo s nimi pracovat v rámci celkové koncepce vytápění?
Doby, kdy se lidé infrazářičů trochu báli, jsou dávno pryč. Myslím, že v současnosti už se nenajde projektant, který by je ne­uměl správně navrhnout. Přesto každý infrazářič od jiného výrobce je trochu jiný, má jiné parametry zejména v účinnosti sálání a je schopen pokrýt jinou plochu na vytápění. Náš software je přesně šitý na míru našich zářičů a zjednodušuje jejich návrh a zejména umožňuje grafický výstup, který je nejzajímavější hlavně pro investora. Co si však myslím, že je na našem softwaru nejzajímavější, je, že je on-line. Není potřeba jej instalovat a funguje třeba i v tabletu. Dále je velmi jednoduchý na ovládání a vytápění si s ním dokáže navrhnout třeba i sám investor a udělat si tak základní představu o vytápění své haly. Cílem softwaru není vyřadit z procesu projektanta nebo za něj dělat jeho práci, ale je to dobrý pomocník, který ušetří spoustu času.

Jedním z vašich produktů je i nejúčinnější tmavý infrazářič Compact. Platí stále, že je nejúčinnější, nebo už od vás tuto technologii někdo „odkoukal“?

Zatím nemám zprávu, že by se na tomto něco změnilo. Ano, to číslo je opravdu zarážející. Zarazilo to i samotné pracovníky zkušebny v německém Institutu technologie v Karlsruhe, a tak to měřili raději 3x, a jednou dokonce i sám vedoucí katedry. Většinou vycházela účinnost přes 82 %, ale jedno měření skončilo na 80,7 %, tak udáváme to nejnižší číslo. Co mě však trápí, je ten fakt, že někteří naši konkurenti místo toho, aby se zamysleli nad svou technologií a snažili se ji vylepšit, tak se spíše soustředí na pomluvy. A vůbec nejhorší situace je, když si někdo jen nějaké číslo vycucá z prstu se slovy, že papír snese vše. I s takovými případy se bohužel setkáváme a někdy není jednoduché s nimi bojovat. Přijde mi, jako by se stále v Čechách úspěch neodpouštěl.



Kromě zmíněného infrazářiče máte jako firma nečekaně hodně uznaných patentů a průmyslových vzorů, i vy sám se zabýváte vývojem. Vyplatí se v dnešní době investovat do vývoje?

Podle mě je firma bez vývoje mrtvá firma. Vývoj představuje srdce firmy, které pumpuje blahodárnou tekutinu do všech jejích činností a výrobků. Vývoj je samozřejmě drahá věc a nás ročně stojí miliony, ale vyplatí se to. Nejen že člověk má dobrý pocit z toho, že posouvá lidské vědění zase o krok dál, ale je to důležité i pro spokojenost zákazníků, že získávají kvalitnější a také úspornější výrobek. A nesmíme zapomenout na ekologické hledisko. Jediné, co mě trápí, je samotný patentový úřad a pak jejich ceny, když chcete přihlásit patent. Patentoví úředníci jsou snad nejzkostnatělejší ze všech úředníků a vše jim neuvěřitelně dlouho trvá. A cena za zapsání patentu a udržovací poplatky jsou také, řekl bych, nehorázné. Spousta lidí ani patent nepřihlásí, jen protože je to opravdu velmi drahé. V Americe se dostanete skoro na 10 % nákladů co v Evropě, a pak se nedivme, že nás Amerika v této oblasti tak válcuje.

Nabízíte i servis vašich výrobků?
Bez servisu není možné naše výrobky vůbec prodávat. Jedná se ve většině případů o vyhrazená plynová zařízení a ta mají podle zákona povinnou roční kontrolu. V současnosti máme Českou a Slovenskou republiku rozdělenu do osmi regionů a v každém regionu pracuje jedna servisní organizace. To hovořím o značkovém servisu, pak máme i smluvní partnery na neznačkový servis a těch jsou desítky, ale ti nedělají výhradně naše produk­ty, jak je tomu u našeho značkového servisu. Samozřejmě sledujeme poruchovost našich za­řízení, o která se stará značkový servis Lersen, a můžeme se pochlubit, že poruchovost se dlouhodobě pohybuje pod 1 % a i to je důvod, proč jsme si mohli dovolit poskytnout standardní záruku 5 let na vše, co vyrábíme, a na výrobky řady TOP dokonce 7 let.

Na co jste jako zakladatel a jediný majitel firmy nejvíce pyšný?
Nejvíce asi na věrné a spokojené zákazníky. Je to příjemný pocit, když jedete po republice a vidíte halu a víte, že tam topí Lersen, a lidé ani nevědí, že ho tam mají, protože jim to jen dobře funguje. Dál jsem samozřejmě pyšný na své spolupracovníky, kteří usilovně pracují a kolikrát firmě dají více, než co musejí. A samozřejmě jsem pyšný na celou firmu, na to, že se nám z nuly bez cizích peněz podařilo vybudovat podnik, který je v našem oboru respektovaným výrobcem.

Překvapíte v blízké době trh nějakým novým unikátním výrobkem?
V současnosti pracujeme na několika nových výrobcích, ale samozřejmě vám vše nemohu prozradit. Ale alespoň o jednom se zmíním. Připravujeme, respektive už jej máme vyvinutý a otestovaný, kondenzační plynový ohřívač vzduchu. Zajímavostí tohoto zařízení oproti obdobným výrobkům bude to, že tento ohřívač bude vždy, tedy od začátku do konce provozu, kondenzovat, tedy že v jakýkoli okamžik bude mít účinnost přes 105 % a přitom z něj bude stále vycházet teplý vzduch. Asi vám to přijde jako samozřejmost, ale technologie kondenzace má své neuralgické body a většina současných výrobků je nezvládá. My jsme se na ně soustředili a podařilo se nám najít takové řešení, které tyto problémy zvládá, tím pádem může zákazníkovi poskytnout to, co skutečně očekává od kondenzační jednotky, tedy úsporu na provozních nákladech, ale i dobrou funkci zařízení.


„Je to příjemný pocit, když jedete po republice a vidíte halu a víte, že tam topí Lersen, a lidé ani nevědí, že ho tam mají, protože jim to jen dobře funguje,“ říká ředitel Vladimír Malena

Rozhovor připravila Veronika Křelinová.
Foto: Lersen

Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.