Galerie(6)

Ostře sledovaná nádraží a okna, co vydrží

Vesnická nádraží, to jsou vzpomínky na staré časy. Krásná, ale účelná architektura, pokladna, která se otevírala hodinu před příjezdem vlaku, návěstí a zápraží, sem tam i okénko s občerstvením. Nádraží, co voněla dálkou a romantikou. Rušno bylo jen když přijel vlak. Je dobře, že se tyto půvabné budovy rekonstruují a přitom si naštěstí zachovávají svůj historický ráz.

Rekonstrukce se pochopitelně neobejdou bez nových oken. V takovém případě je ovšem zadání poměrně složité. Na prvním místě je design, který musí odpovídat charakteru budovy a nesmí vybočovat od původních tvarů a barev. Na druhém místě je bezúdržbovost oken, která musí vydržet minimálně dalších 30 let. Zásadní roli většinou nehrají faktory, jako jsou tepelně-izolační vlastnosti, a už vůbec ne hlukový útlum.

Zdroj: REHAU

Výběr oken se těmito požadavky zúžil a tak nejefektivnějším a ekonomicky nejpřijatelnějším řešením jsou okna plastová s povrchovou úpravou v dekoru dřeva. Tím hlavním důvodem je právě životnost a absence údržby. Na rozdíl od oken dřevěných, která se musí pravidelně ošetřovat. Což stojí nemalé peníze. Jiná okna v podstatě nepřichází v úvahu, zejména kvůli vysoké ceně.

Na druhou stranu investor potřebuje mít jistotu kvality s vidinou toho, že se o okna nebude muset starat a přitom budou stále vypadat svěže. Všechny okenní systémy REHAU tyto podmínky splňují včetně řady Brillant-Design, která byla použita při rekonstrukci již několika nádražních budov, například v Jincích nebo v Štětkovicích, jak je možno vidět na obrázcích. Realizaci oken i montáž provedla v těchto případech firma MS okna, s.r.o. z Turnova.

Zdroj: REHAU

Výhodou plastových oken REHAU Brillant-Design je povrchová úprava High Definition Finishing (HDF), která se snadno čistí a jejich speciálně upravený (jakoby vyžehlený) povrch zajišťuje nejlepší odolnost proti povětrnostním vlivům. Pro doplnění – pětikomorová plastová okna se stavební hloubkou 70 mm mají součinitel tepelné vodivosti Uw = 1,2 W/m²K a tloušťku skla 26 mm. Což je pro potřeby venkovských nádražních budov bohatě dostačující.

„Největším oříškem těchto rekonstrukcí bylo navrhnout a vyrobit okna podle původního vzoru s přesně provedenými detaily včetně kování. To znamená se všemi dělicími příčníky, kterých nebylo málo, a samozřejmě tvary,“ vysvětluje v této souvislosti Michal Suchý, výrobní ředitel MS okna, s.r.o.

„Museli jsme vyrobit okna, která budou prakticky nerozeznatelná od těch původních a následně provést instalaci tak, aby vše vypadalo jako dřív. Hodně nám byl nápomocný široký výběr designů, především dřevodekorů, které byly investorem požadovány. Věrohodný design dřevodekoru oken nenarušují ani precizně provedené mikrosvary, takže bez podrobnějšího zkoumání není poznat, že se nejedná o originál,“ dodává Michal Suchý.

Technicky velmi složitá se ukázala být instalace oken, často prováděná do pískovcové klenby, přičemž ukotvení bylo obtížné jak z pohledu statiky, rovinnosti tak i soudržnosti materiálů.

Zdroj: REHAU

Přesto výsledek stojí za to. Nádražní budovy budou dál sloužit svému účelu a budou i nadále zkrášlovat ráz obce, což je příjemné zjištění. Rekonstruovaná nádraží s novými okny ukazují, jak je možné soudobý materiál aplikovat do historického objektu, aniž by utrpěl jeho genius loci.

Případné další informace na téma konstrukce a vlastností oken REHAU najdete na www.rehau.cz

ZDROJ: PR článek společnosti REHAU