V oravském regionu probíhá výstavba rychlostní komunikace R3, která má zlepšit spojení mezi Slovenskou a Polskou republikou. Koncem října byla dokončena jedna z nejnáročnějších etap výstavby – největší most na tomto úseku (měří úctyhodných 750 metrů a podepírá ho 11 pilířů), který dvakrát protíná řeku Oravu a vede i nad železniční tratí. Dokončení této stavby je dlouho očekávanou událostí nejen pro obyvatele regionu, ale i pro návštěvníky Oravy.
Založení mostu a spodní stavba
Ostatní pilíře (č. 4, 5, 6, 7, 11) a opěra č. 0 byly založeny plošně. Výkopy, ve kterých probíhalo zakládání pilířů, byly chráněny před vysokou hladinou podzemní vody štětovnicovými stěnami. Štětovnice byly zaberaněny pod základovou spáru. Aby nedošlo k porušení jejich stability, byly štětovnicové stěny rozepřeny ocelovými rámy a kotveny zemními kotvami. Na pilířích na umělých ostrovech byly utěsněny stavební jámy obvodovou injektáží.
Jak již bylo zmíněno, spodní stavbu mostu tvoří soustava železobetonových stěnových pilířů a opěr. Základové patky jsou z betonu C25/30, dříky podpěr z betonu C30/37, úložné prahy a hlavice pilířů z betonu C35/45. Výška pilířů se pohybuje od 6,1 m do 11,6 m. K jejich zhotovení se použilo překládané bednění s výškou záběru 3 m. Tento systém byl zvolen z toho důvodu, že se nezačínalo s budováním nejvyšších pilířů. Bednění se tak mohlo co nejčastěji opakovat a bednění bylo možné jen zkracovat. Říční pilíře mají obklad z lomového kamene (obr. 2).
Nosná konstrukce
Výstavba jedné lamely si vyžádala sedm dní. Z toho tři dny byly nezbytné pro dosažení požadované pevnosti betonu a modulu pružnosti. Dosažení hodnot bylo důležité jak pro předpínání, tak i kvůli dotvarování nosné konstrukce. Při výstavbě vahadel se musela věnovat pozornost také problematice nadvýšení nosné konstrukce, a proto se prováděla podrobná geodetická měření. Betonáž segmentu na vahadle se realizovala v jednom taktu s krátkým zavadnutím spodní desky. Na pevné skruži se nosná konstrukce betonovala s jednou pracovní spárou. Nejprve se vybetonovala část ve tvaru U – tj. spodní deska a stěny (obr. 4) a pak se vybetonovala horní deska a konzoly. Pevná skruž byla tvořená sestavou MTP 100 a nosníky I 500. Dobetonávky mezi částmi budovanými letmou betonáží a na pevné skruži byly dlouhé 7,0 m a realizovaly se pomocí podvěšeného bednění.
Popis mostu Most je navržený jako 14polový spojitý nosník o dvou dilatačních celcích, ve směru staničení Dolný Kubín – Trstená, s rozpětím polí 34,5 + 56,0 + 80,0 + 56,0 + 37,0 + 29,5 m pro první dilatační celek, a 29,5 + 37,0 + 56,0 + 80,0 + 56,0 + 44,0 + 47,0 + 37,5 m pro druhý dilatační celek. V příčném řezu se jedná o komorový nosník s proměnnou výškou 4,5 až 2,5 m.
Příslušenství mostu
Závěr
Ing. Martin Račanský
Foto: Skanska DS, a. s.
Autor pracuje jako projektový manažer ve společnosti Skanska DS, a. s., závod 77 Mosty