V Cannes proběhl 13. ročník veletrhu MAPIC
Galerie(4)

V Cannes proběhl 13. ročník veletrhu MAPIC

Festivalový palác francouzského Cannes se od 14. do 16. listopadu stal dějištěm již 13. ročníku veletrhu MAPIC, zaměřeného na nemovitosti pro komerční využití. Do Cannes letos přijelo rekordních 10 640 účastníků z 1000 vystavujících společností 67 zemí celého světa z řad developerů, investorů, realitních agentur, zástupců měst a celých regionů, maloobchodních řetězců, nádraží a letišť. Ti se prezentovali se na 11.000 m2 výstavní plochy.

Vzhledem k zaměření veletrhu MAPIC, které je podstatně užší než šířeji pojatý jarní megaveletrh MIPIM, byla i účast České republiky skromnější. Do Cannes přijelo více než 40 v tuzemsku působících společností – nejvíce byly zastoupeny maloobchodní řetězce (např. Baťa, Datart International, Euronics, Kenvelo Czech Republic, Mc Donalds CZ, Pietro Filipi, Tchibo) a developeři – mimo jiné IKANO Properties, Orco Property Group, AIG / Lincoln, ING Real Estate či Multi Development Czech Republic.

Široké zastoupení maloobchodních řetězců na straně jedné a developerů na straně druhé tak do značné míry vypovídá i o náplni veletrhu: pro mnohé developery je totiž MAPIC ideální příležitostí pro jednání se zástupci maloobchodních značek, která se v některých případech, často za přítomnosti na veletrhu rovněž hojně zastoupených zástupců realitních agentů, daří dotahovat až na úroveň konkrétních nájemních smluv. To potvrzuje Michal Horejš, ředitel společnosti IKANO Properties, která na svém stánku v mezinárodní premiéře představila budoucí obchodní a kancelářské centrum Bořislavka: „Na veletrhu jsme vedli celou řadu jednání s potenciálními nájemci, a to jak značkami, které jsou v ČR již zavedené, tak se značkami, které se k nám chystají a které bychom na Bořislavce rádi viděli.“

Na veletrhu se však neprezentovala jen Bořislavka, která vyroste v Praze 6 již v roce 2009 a vedle kanceláří bude domovem 100 značek od módy přes služby až po supermarket. Z českých projektů, prezentovaných na veletrhu, stojí za zmínku zejména oživení pražské lokality Bubny pro multifunkční využití, které představila developerská firma Orco Property Group, či podstatné rozšíření obchodního centra Nisa v Liberci, i dnes již největšího v regionu, jehož developerem je ING Real Estate.

Jako každoročně se v rámci veletrhu MAPIC uskutečnil i bohatý doprovodný program, plný konferencí, přednášek a kulatých stolů. Z pohledu České republiky k nejzajímavějším akcím patřil workshop s tématem „Růst významu maloobchodního sektoru ve střední a východní Evropě“. Panelisté – zástupci v tuzemsku působících developerů i retailových řetězců –  diskutovali mimo jiné o tom, zda Česká republika už v maloobchodním sektoru dosáhla saturace či zda existuje ještě prostor pro další rozvoj, nebo zda má Slovensko dostatečný potenciál, aby v tomto sektoru dosáhlo obdobného vývoje jako Česká republika. Zájem vyvolaly také diskusní setkání na téma „Shop in the City“, na nichž se hovořilo mimo jiné o strategiích měst v oblasti maloobchodu, o důležitosti spolupráce mezi městy a komerčními společnostmi (investory a maloobchodními řetězci) při společensko-ekonomické a městské regeneraci či o faktorech, zaručujících jejich úspěšné partnerství.

Vyvrcholením veletrhu se jako každoročně stal galavečer s předáváním cen MAPIC Awards. Při něm byly v šesti kategoriích – od módy až po zábavu – vyhlášeny vítězné společnosti, které za uplynulý rok vykázaly největší dynamiku růstu. Kromě toho byla letos vyhlášena speciální kategorie – obchodní centra – jako potvrzení těsné vazby mezi tímto segmentem developmentu a maloobchodními řetězci. V ní bylo nominováno celkem 22 obchodních center z celého světa. Prvenství putuje do Portugalska – vítězem se stalo příměstské regionální centrum Forum Coimbra se 146 obchody a multikinem se 6 sály.

Příští, 14. ročník veletrhu MAPIC se v Cannes uskuteční od 19. do 21. listopadu 2008.

Vítězové MAPIC Awards 2007

Kategorie  Název společnosti
Móda a módní doplňky Geox (Itálie)
Domácnost a elektrospotřebiče Media Saturn (Německo)
Zábava, volný čas Build – A – Bear Workshop (USA)
Gastronomie Illycaffè (Itálie)
Služby The Phone House (Velká Británie)
Zdraví, krása a kosmetika Yves Rocher (Francie)
Obchodní centra Forum Coimbra, Portugalsko
(developer: Multi Development Portugal – Promotora Imobiliaria)

Zdroj: Crest Communications