Plachetnice na nábřeží New Yorku
Jednou z administrativních budov, o nichž se v loňském roce nejvíce mluvilo, bylo devítipodlažní newyorské sídlo InteractiveCorp od Gehry Partners, oceněné loňskou společnou cenou za architekturu časopisů Business Week a Architectural Record. Losangeleský klasik americké architektury Frank Gehry se po více než čtyřiceti letech praxe dočkal vloni v březnu dokončení prvního významného projektu v New Yorku.
Newyorská ouvertura
Budova InteractiveCorp stála zlomek této sumy, kolem 150 milionů dolarů. Společnost InteractiveCorp je mezi prosperujícími světovými firmami tím, že se rozhodla posilnit svou značku i osobitou architekturou tvůrce světového jména, spíše výjimkou. Top management se obvykle obává, že akcionáři nebo správní rada je obviní z marnotratnosti, a raději si pronajímají prostory v běžné budově. V pronajatých prostorech sídlila i InteractiveCorp, i když to nebyla běžná budova – Carnegie Hall Tower od Caesara Pelliho (1991).
Nové sídlo je jednou z nemnoha manhattanských dominant blízko vody. Postavili ho na rohu westsidské dálnice a 18. ulice v prostředí skladišť a menších továren. Mělo být podstatně nákladnější. Majitel firmy, bývalý manažer Paramount Pictures and Fox Inc. a nynější podnikatel v oblasti internetu Barry Diller, by ho byl rád viděl na molu vybíhajícím do řeky, od čehož ho odradili realitní experti.

Architektura je zdrženlivější než předcházející Gehryho kultovní díla – Guggenheimovo muzeum v Bilbau (1997) nebo Koncertní síň Walta Disneyho v Los Angeles (2003). Frank Owen Gehry na ni vypracoval jedenapadesát variant i s modely. V jedné z prvních dům vypadal až všedně. Byl to užší kvádr položený na širším, v jiných variantách se zase podobal pražské stavbě Ginger a Fred (1996).
Kouzla se sklem

Další Dillerova přání, aby byl objekt celý ze skla, architekta určitě zaskočilo. Není to jeho typický materiál a realizovat ve skle až tak oblé tvary – přičemž v zadní části je rotace vrcholu v porovnání se základnou až 150 stupňů – není ani dnes jednoduché. Použilo se specializované nízkoželeznaté sklo francouzské a belgické výroby, tvarované na místě technologií cold bending (ohýbání za studena), s keramickým nátiskem, tzv. frity. Více než tři čtvrtiny panelů je atypických. Díky sklu získala budova proměnlivý vzhled. Nejlépe prý vypadá ve špatném počasí, kdy se na horních poschodích odrážejí mraky. V noci zase zmizí mléčné keramické pásy a budova září.
Architekt splnil všechna majitelova přání kromě jediného, které nebylo v jeho silách – aby měl z kanceláře výhled na Sochu svobody, která je odsud vzdálena necelých šest kilometrů jižným směrem. Vidí ji však ze soukromé terasy.
Karol Klanic
Foto: Albert Vecerka/ESTO Photographics
Autor je spolupracovníkem redakce.




