Rozhledna pod Urpínem
Je nadstavbou nad starší bytovkou. Má své chyby, má však i specifickou atmosféru. On a ona našli cestu, jak si svůj domov přizpůsobit, přetvořit podle svých představ. Byt je lákal blízkostí centra, výhledem na malebné pohoří a příslibem klidného života v nejvyšším podlaží…
Kdyby si měli mladí znovu vybrat, místo by se jim líbilo, ale pokojům by dali jiné rozměry, chodba by se také nerozbíhala rovnou od dveří do obývacího pokoje, ani by si nevybrali plastová, ale hliníková okna, nejraději s modrým odstínem. Dříve, než by jim postavili příčky, věděli by, kam s úložnými prostory, a nemuseli by tolik vymýšlet, aby jim byt dal to, co od něj očekávali. Navzdory jejich výhradám, návštěvníky, kteří do bytu pod Urpínem zavítají, ovládne pocit útulnosti. A ten nebývá mnoha moderním interiérům vlastní.První dojem

Architekt ho navrhl tak, aby konstrukčně zabezpečil konzolovité uložení desky, která se napřahuje směrem k obývacímu pokoji. Vtipné a efektní řešení osvětluje ve dne světlo, které dopadá do interiéru trojicí francouzských oken. K večeru se světlo rozsvítí v oblém těle Ghost Ambra – svítidlu z dílen italské značky Sforzin. Jantarově zbarvené světlo spolu s oranžovými odlesky plastových židlí byly inspirací pro barevné ladění celého interiéru.
Trojnásobný výhled

Nakonec i jižní stěna ustoupila po celé světlé výšce trojdílnému francouzskému oknu, které vede na terasu s výhledem na Urpín. Rozmístění oken významně ovlivnilo zařizování otevřeného prostoru a stalo se jeho výhodou. Majitel bytu se profesionálně věnuje designu interiérů a tvorbě nábytku, a tak dát smysl celé kompozici pro něj nebyl žádný problém. On i ona našli společnou řeč při výběru barevné škály a materiálů.

Zpočátku jsem byla proti oranžové barvě, která se nyní v jednotlivých akcentech objevuje v prostoru našeho bytu. Když tu však příjemně zasvítily jídelní židle a svítidlo Ghost, bylo rozhodnuto,“ objasňuje mladá majitelka pohnutky, které je přivedly k ladění barev a materiálů. Nalévá nám džus do sklenic z oranžového skla, chystá kávu, a když se na patě otočí k dřezu, pochválí rozmístění nábytku v kuchyni.
„Denní světlo během celého dne dopadá na pracovní plochy, dřez mám pod kuchyňským oknem, za horními předsazenými skříňkami nám nainstalovali skryté osvětlení. Jsem spokojená. V zásadě jsme dodrželi původní návrh kuchyňské linky na míru ve tvaru písmene U, ale kuchyň se stala pohodlnou, až když manžel přidal k návrhu varný ostrůvek a pod kapotáž kuchyňské linky umístil i dveře do malé komory. Divím se, že toto řešení běžně nepatří k neodmyslitelné výbavě moderní kuchyně.“
Dvě křesla


V půdorysu se toto řešení projevilo jako střídání nik po obou stranách nenosných příček,“ vysvětluje, zatímco procházíme chodbou směrem k posuvným dveřím do ložnice. Jediným hotovým zařízením, které nebylo vyrobeno na míru, je velké zrcadlo z prodejny značky Kare. Jeho hmotnost nese konzolovitě uložená masivní police.
„Tak se mi to líbí, i když rodiče nemohou pochopit, že zrcadlo nevisí na stěně,“ směje se, zatímco přechází k jednomu ze svítidel umístěných po obou stranách lůžka s širokým dřevěným rámem.
„Nelákaly nás klasické noční stolky. Na odkládání rozečtené knihy zcela stačí dřevěný okraj postele, kterou smontoval manžel z dílů vyrobených v truhlářské dílně. Na větší odkládání máme přece šatní skříň hned naproti lůžku a dýhovanou komodu se skrytými úchytkami.“
Krátký dovětek
Byt se na pohled jeví mnohem větší, než jaký ve skutečnosti je. Tomuto dojmu pomáhá nejen více oken, ale i vhodně vyřešená dispozice prostoru. Navzdory střídání podlah – keramické v předsíni a kuchyni, dýhované z ořechového dřeva ve společenské části bytu a plovoucí s povrchem imitujícím březové dřevo v pokojích – se efekt volného prostoru nevytrácí. Jednotlivé místnosti na sebe navazují designem nábytku a poklidnou barevností.
Marína Ungerová
FOTO: Dano Veselský






