volební program

Volební programy pod lupou IV: Jak chtějí dostupné bydlení řešit Motoristé a Přísaha?

Pro poslední díl našeho předvolebního „seriálu“ o bydlení v programech kandidujících stran a hnutí jsme si nechali poslední dvojici, která má alespoň teoretickou šanci dostat se do Poslanecké sněmovny, tedy Motoristy a Přísahu.

Vyjdeme z toho, že podle předvolebních průzkumů jsou tyto šance „o parník“ větší u dříve představených, a začneme tedy jejich návrhy.

Motoristé chtějí především zefektivňovat

Hnutí Motoristé sobě ve svém programu upozorňuje, že bydlení v České republice je pro stále větší část populace nedostupné. Tento problém podle nich dopadá na mladé lidi, kteří se snaží osamostatnit, na rodiny s dětmi, seniory i na střední třídu.

Motoristé sobě uvádějí, že příčinou je především nedostatečná výstavba nových bytů. Nabídka dlouhodobě neodpovídá poptávce, což žene ceny vzhůru. Výstavbu podle nich brzdí pomalé stavební řízení, byrokracie, neefektivní územní plánování, přehnaná regulace na české i evropské úrovni a také zastaralý bytový fond.

I Motoristé proto chtějí zrychlit a zjednodušit stavební řízení – cílem je zkrátit délku povolovacího procesu na 1 měsíc u soukromých staveb a na 6 měsíců u komerční bytové výstavby. Součástí má být jednotné digitální rozhraní, pevně stanovené lhůty pro vyjádření úřadů (do 30 dnů) a ukončení „nekonečných odvolacích řízení“.

V administrativní oblasti má dojít také k revizi technických norem a vyhlášek přesahujících základní bezpečnostní standardy, snížení požadavků na parkovací stání, oslunění nebo hlukové limity. Hnutí v souladu s obecnou linií své politiky také odmítá „přehnané evropské regulace“ – požaduje např. opt-out nebo odklad implementace směrnic, které by zbytečně prodražovaly výstavbu (bez jejich konkrétního výčtu). Zřízen má být specializovaný digitalizovaný stavební úřad pro projekty nad 100 bytových jednotek nebo nad 5 000 m² podlahové plochy.

Až 10 000 korun za každý nově zkolaudovaný m²

Hnutí usiluje i o zefektivnění územního plánování. Povinná aktualizace územních plánů má probíhat v cyklu do 5 let, v případě jejího neplnění mají následovat sankce. Obce by přitom měly získat metodickou podporu státu a pro posouzení dostupnosti bydlení by měly existovat jednotné indikátory. Na obecní infrastrukturu mají být zavedeny investiční příspěvky 5 000–10 000 Kč za každý nově zkolaudovaný m² obytné plochy.

Podporovány mají být také rekonstrukce starších bytů, zejména v „postižených“ regionech (co přesně si pod tímto pojmem představit, hnutí neuvádí), například prostřednictvím zjednodušení rekolaudací a úprav bytů.

Podobně jako další strany i Motoristé se zaměřují na využívání brownfieldů. Chtějí, aby pro ně vznikl centralizovaný registr a aby se zrychlilo povolování jejich (znovu)zastavění. Tomu mají napomoci legislativní výjimky a spolufinancování sanací se soukromým sektorem. V obecné rovině apeluje program na vytvoření předvídatelného legislativního rámce a transparentních procesů, které by měly motivovat developery k nové výstavbě.

Bytová výstavba
Bytová výstavba | Zdroj: Shutterstock

20 000 „státních“ bytů ročně

I podle Přísahy čelí mladé rodiny, senioři i střední třída rostoucím cenám bydlení, které se stává nedostupným. Hypotéky jsou pro mnoho lidí nedosažitelné a „bydlení se tak mění z nezbytné jistoty na luxusní zboží“. Podle volebního programu musí stát zaručit dostupné bydlení pro pracující rodiny, mladé lidi i seniory. Hnutí je ovšem ve výčtu svých receptů skromnější než Motoristé a jeho program patří v této oblasti k těm stručnějším.

Cílí na podporu družstevního bydlení, kde by stát a obce poskytly pozemky, zatímco financování by zajišťovala družstva a banky. Dále plánuje výstavbu až 20 000 státem podporovaných nájemních bytů ročně o velikosti do 80 m², a to prostřednictvím Fondu rozvoje bydlení a státních obligací. Tyto byty by měly mít garantovaný nájemní režim na minimálně 25 let.

Navrhuje také nízkoúročené půjčky na první bydlení, přičemž by se zohledňoval počet dětí a byla by možnost odkladu splátek až do nástupu do zaměstnání. Dále prosazuje státní garance hypoték pro mladé rodiny a pro první bydlení.

Přísaha chce také zavést rychlé stavební řízení – výstavba rodinného domu by měla být povolena do 2 měsíců, developerského projektu do 6 měsíců. Hnutí podporuje také využívání brownfieldů místo záboru zemědělské půdy a převod nevyužitých státních pozemků na obce za účelem výstavby obecních bytů.