D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů

D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů od PERI

V posledních letech je v Evropě téma digitalizace stále důležitější a jedním z recentních, inovativních příkladů digitalizace ve stavebnictví je nasazení tlakových senzorů na dopravních projektech, kde se zákazníkovi můžou hodit naměřené hodnoty skutečného tlaku betonu v různých místech konstrukce, ať už jde o pilíře, hlavice, mostovky, nebo jiné části.

Takto získaná data jsou významnou pomocí pro manažery projektu, stavbyvedoucí a další profese a uživatele, kteří uvítají zrychlení výstavby, exaktní data a zefektivnění návrhu bednění při zachování bezpečnostních standardů.

Nasazení tlakového senzoru do bednění pilíře

Použití senzorů pro betonáž pilíře, který je součástí mostní estakády na projektu D35 Hořice-Sadová, si objednala firma M – SILNICE a.s. Záměrem ze strany zákazníka, proč si vyzkoušet tlakové senzory, byla možnost kontroly skutečného tlaku betonu, který působí na bednění pilíře, a porovnat s navrhovanými hodnotami nebo možnost se přesvědčit, zda tlak čerstvého betonu nepřekročí navržené hodnoty.

Další možnost byla sledovat časový průběh čerstvého tlaku během tuhnutí betonu a v neposlední řade přenést naměřené výsledky měření do grafu. Firma PERI navrhla a dodala bednění pilíře s celkovou výškou 13,1 m.

D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů
D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů | Zdroj: PERI

Bednicí systém VARIO byl navržen pro maximální tlak čerstvého betonu 60 kN/m2. Výška betonáže byla 13 m. Před začátkem betonáže byl tlakový senzor ISC instalován 51 cm od hrany základu pilíře přímo do bednění. Samotná instalace senzoru byla intuitivní, jednoduchá a trvala cirka pět minut.

V průběhu betonáže pilíře bylo nasazeno pět auto-domíchávačů, betonáž pilíře začala krátce po osmé hodině a skončila přibližně v půl dvanácté odpoledne. Počasí bylo oblačné, teplota vzduchu 20 °C. Samotná betonáž probíhala bezproblémově s přestávkami mezi jednotlivými dodávkami čerstvého betonu.

Proč měřit tlak betonu?

Senzory ISC od PERI na stavbě, ač zatím nejsou zcela běžnou praxí, nabízí celou řadu výhod, které betonová konstrukce bez senzorů nemá – v první řadě je díky snímání možné sledovat aktuální tlak čerstvého betonu a nespoléhat se jenom na zkušenosti a subjektivní pocit, jak je často na stavbě zvykem.

Za druhé je možné si díky senzorům reálně ověřit, že za vhodných klimatických podmínek spodní vrstvy tuhnou a horní vrstvy už nemají vliv nebo nezvyšují tlak spodních vrstev. Tento fakt lze následně snadno využít v rámci plánování a pružně reagovat na aktuální hodnoty snímání přímo v praxi – například zkrácením intervalů mezi jednotlivými auto-domíchávači na poloviční dobu (či jakoukoli jinou časovou frekvenci, která konkrétnímu projektu vyhovuje dle získaných dat).

V neposlední řadě je možné záznamy nejen odečítat v reálném čase při betonáži, ale i výstup celého měření uložit po dokončení betonáže. Záznamy průběhu tlaků během betonáže ve formě grafů mohou následně posloužit jako podklad pro ověření nebo vyjasnění jakékoli otázky, která může po dokončení betonáže přijít.

Výsledek měření

Během ukládky betonu do bednění zaznamenaly senzory ISC od PERI okamžité hodnoty tlaku na bednění, a to zejména při plnění betonu do bednění u prvních dvou auto-domíchávačů.

D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů
D35 Hořice-Sadová: použití ISC tlakových senzorů | Zdroj: PERI

Vzhledem k příznivému počasí a teplotě vzduchu docházelo k tuhnutí betonu v bednění, což zapříčinilo fakt, že horní vrstvy čerstvého betonu již neměly vliv na tlakový senzor, protože první vrstva již byla zavadlá a vykazovala jistou tuhost vrstvy. Maximální naměřená hodnota čerstvého betonu byla 36 kN/m2 a bednění pilíře bylo navrženo na 60 kN/m2, takže už během samotného měření bylo možné reagovat na tuto skutečnost.