ASB Stavebnictví Stránka 65

Stavebnictví

Partneři sekce:

Přiznaný beton se v moderním interiéru stává nezastupitelným prvkem a jsou místnosti, které se bez něj prakticky neobejdou. Ať už jde o podlahy v užitkových místnostech rodinných a bytových domů, jako jsou komory či sklepy, garáže, technické místnosti, dílny, ale také o průmyslové objekty jako sklady a výrobní haly, všude se betonové podlahy jeví jako nejpraktičtější řešení. I povrch betonu je však třeba zafixovat a ošetřit, aby takové zátěži odolal.

Zásadní modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží má za sebou další důležitý krok v přípravě. Správa železnic získala pravomocné stavební povolení. Na jaře se vypíše výběrové řízení na zhotovitele, v průběhu letošního roku by pak měly začít i samotné stavební práce. Hotovo bude v roce 2026. Autorem designu je Jakub Cigler Architekti a autorem projektové dokumentace Sudop.

Jednou z vhodných metod rekonstrukce podlahy na trámovém dřevěném stropu je použití suchých podlahových systémů. Dřevěné trámové stropy se nejčastěji dostávají do centra pozornosti realizačních firem při rekonstrukcích podlah ve starší zástavbě.

Studie proveditelnosti brněnské podzemní dráhy, která má výrazně odlehčit přetížené povrchové dopravě, má být hotová do konce letošního roku. Do té doby má být také projednaná s veřejností. Nyní se chystá zpracování druhé etapy studie, v níž odborníci podrobně posoudí sedm možných variant vedení tras, posuzovat se bude i vhodnost jednotlivých dopravních prostředků.

Nová budova rozšiřuje stávající objekt gymnázia v německé vesnici Großburgwedel v Dolním Sasku. K téměř šedesát let staré budově přibyla na podzim roku 2021 nová část. Obě budovy přitom na sebe přímo navazují. Novou budovu tvoří dvě křídla, ve kterých je ve třech podlažích umístěno celkem třicet prostorných učeben. Součástí novostavby je také víceúčelová sportovní hala.

Čtvrtý ročník online stavebního veletrhu Veleton proběhne poslední lednový víkend 28.–29. 1. 2023. Svůj virtuální stánek zde postaví i společnost HELUZ, která si pro diváky připravila přednášku na téma stavba domů s téměř nulovou spotřebou energie. Přednáška proběhne v sobotu od 14:00.

Okenní pásky jsou již celou řadu let nezbytnými materiály pro utěsňování připojovacích spár při montáži otvorových výplní.

Příčky mají v rámci objektů funkci zejména dispoziční, dělicí. Prostor rozdělují nejen vizuálně, ale i hlukově, požárně nebo tepelně. I z těchto důvodů jsou požadavky na příčky stanoveny normami dle typu a funkcí, které příčka zastává. Nejmenší nároky jsou přitom kladeny na příčky dekorativní a polopříčky, tedy příčky umisťované v rámci jednotlivých místností pro vizuální oddělení prostor, největší pak na příčky mezibytové či příčky mezi rozdílnými provozy, kde příčka musí splnit požární odolnost, akustický útlum a tepelnou izolaci.

V prosinci započali v Ostravě stavbaři se zavěšováním lávek nad řekou, přemosťujících protilehlé břehy Ostravice. Unikátní instalace lávky si vyžádala nejen celou řadu již provedených prací, ale i při samotném procesu usazení je zapotřebí specifických postupů. Lávka je součástí nově vybudované cyklostezky vedoucí z pravého břehu řeky Ostravice směrem k Velkému světu techniky a její vzhled pro město navrhl architekt Josef Pleskot.

V poslední době se stále více lidí zajímá o to, jestli je zateplení jejich domů či bytů kvalitní. Důvody jsou zřejmé. Díky důkladně provedené izolaci lze dosáhnout vysokých finančních úspor pro majitele bydlení. Mimo klasické zateplení fasády či střechy je však třeba dbát i na kvalitně provedenou izolaci uvnitř objektu. Jak na izolaci lehkých příček nám poradí architektka Tereza Vojancová ze společnosti URSA, která je profesionálním výrobcem a distributorem minerální izolace.

Úsek tratě z Prahy na letiště mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm postaví za 3,8 miliardy korun sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt bude z 85 procent financovat EU a zbytek poskytne stát. Cílem je modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. Stavba začne v květnu 2023 a skončit má v roce 2025.

Důležitou součástí dopravní infrastruktury jsou mostní konstrukce. Pro správnou a bezpečnou funkci mostu je třeba po celou dobu jeho životnosti sledovat skutečný stav mostní konstrukce. V určité fázi životnosti mostu nastane nutnost zjistit jeho současnou zatížitelnost. Aby byl výpočet zatížitelnosti relevantní, je nutno znát rozměry, historii a momentální stavebně-technický stav mostní konstrukce, je proto proveden diagnostický průzkum.

Osmý ročník marketingového programu Důvěryhodné značky zná výsledky průzkumu zaměřeného na důvěryhodnost značek na trhu v České republice. V kategorii „Vodovodní baterie“ cenu Nejdůvěryhodnější značka získala společnost GROHE. Ze sedmého ročníku na slovenském trhu si ocenění odnáší ve stejné kategorii.