Ultra vysokopevnostní beton (UHSC) je kompozitní materiál s pojivem na bázi portlandského cementu dosahující ultra vysokých pevností v tlaku nad 100 MPa. Tento materiál dosahuje výjimečných hodnot tlakových pevností při zachování všech nároků na „tradiční“ beton – nejen podle empirických, ale i estetických a konstrukčních předpokladů.
Stavebnictví
Požadavky na kvalitu pěnového polystyrenu (EPS) vycházejí jednak z normových požadavků, jednak z potřeb a zvyklostí na daném trhu. Požadavky investora, který očekává tepelnou izolaci ve vysoké kvalitě za přijatelnou cenu, dokáže ve většině případů splnit pěnový polystyren. Jeho vlastnosti a kvalita jsou v České republice i v ostatních evropských zemích specifikovány normativními předpisy, které zpravidla určují nejen kvalitu, ale i použití pěnového polystyrenu.
Výstavba skladových kapacit Loukov je zakázka, kterou tvoří čtyři kruhové nádrže ve tvaru válce, každá o objemu 35 000 m3. Vnitřní průměr nádrží je téměř 48 m, výška stěn je přes 20 m. Celá konstrukce nádrží je provedena z předpjatého betonu. Nejzajímavější a také technicky nejnáročnější operací bylo zvedání střešní konstrukce nádrží do její definitivní polohy.
Jaké jsou zásady montáže bednění a odbednění a na co si dát pozor, abychom neohrozili bezpečnost sebe ani svého okolí a zdárné provedení stavební konstrukce, popisuje další z řady seriálu o bezpečnosti práce na stavbě.
Využívání zdrojů podzemní vody se stalo trendem poslední doby. Možnosti realizace vlastního zdroje řeší majitelé a uživatelé jak rodinných domů, tak rovněž chalup a chat. V místech, kde není možnost připojení na vodovodní řád, jsou individuální zdroje nutností. Přesto i v oblastech plně pokrytých vodou z řádu není využívání podzemní vody výjimkou. Představují relativně dostupné zdroje pitné či užitkové vody, nejsou vázané na existenci nebo výstavbu vodáren, vodovodních přivaděčů či řádu. Kromě nezávislosti nelze opominout ani finanční stránku v souvislosti se stále rostoucí cenou vodného. Provoz úpravny vody se pohybuje v řádech korun, pořizovací náklady zařízení nejsou v současné době rovněž vysoké.
Problematice energetické náročnosti a úsporám elektrické energie je pozornost věnována již řadu let. V posledním desetiletí se v důsledku diskuse o globálním oteplování a jeho dopadech zvýšil tlak na rychlejší zavádění postupů týkajících se snižování energetické náročnosti budov a jejího hodnocení do praxe. Příspěvek popisuje vztah mezi světelnětechnickými parametry a energetickou náročností osvětlení a hodnotí možné směry v hledání energeticky účinných osvětlovacích soustav.
Novinkou v letošním roce v oblasti betonových konstrukcí je beton se zaručenými mechanickými vlastnostmi pod označením STEELCRETE®, kterou zavedl přední výrobce transportbetonu v ČR skupina Českomoravský beton, člen HeidelbergCement Group.
Společnost Saint-Gobain Isover CZ s.r.o. uvádí na český trh novinku v podobě unikátního izolačního materiálu ze skelné vlny s nejlepšími tepelně izolačními vlastnostmi pod názvem Isover MULTIMAX 30 s λD=0,030 Wm-1K-1.
Česká republika je už šest let členem Evropské unie a jedním z jejích základních cílů je trvalé zvyšování životní úrovně obyvatel, což je přímo závislé na růstu výkonnosti ekonomiky. Vzhledem ke své geograficky atraktivní poloze bude zaujímat stále významnější postavení v evropském dopravním systému. Nezbytnou podmínkou pro naplnění těchto cílů je vytvářet podmínky pro realizaci trvale udržitelné mobility osob a věcí. To však vyžaduje dosažení v přijatelném časovém horizontu srovnatelné úrovně dopravní infrastruktury s vyspělými evropskými státy.
Realizace betonových konstrukcí patří do skupiny náročnějších aplikací. Používání laserem naváděných strojů se stává standardem kvality a je vyžadováno mnohými poučenými investory.
První parní vlak na území dnešní České republiky přijel roku 1839 z Vídně do Brna. V následujících 40 letech došlo k bouřlivému rozvoji výstavby hlavních tratí, které v letech 1880 až 1914 doplnily místní dráhy s mírnějšími požadavky na trasování (poloměr oblouku, sklon). V letech 1918 až 1938 došlo pouze k dobudování několika spojek a přeshraničních tratí na Slovensko, poslední novostavbou je úsek Havlíčkův Brod – Brno zprovozněný roku 1953 (!).
Jižní kříž není jen známé souhvězdí, které pomáhalo v orientaci námořníkům na jižní polokouli. Je to také název nově zrekonstruovaného nádraží a dopravního uzlu v australském Melbourne. Leží na třídě Spencer Street na západním konci hlavní obchodní čtvrti naproti sportovnímu stadionu Docklands. Jeho futuristicky vyhlížející střecha se vlní mezi mrakodrapy druhého největšího města nejmenšího kontinentu světa. Autorem této železniční stanice je britský architekt Nicholas Thomas Grimshaw, jehož rukama prošlo už mnoho významných projektů dopravních terminálů.
…je vláknobeton, který obsahuje rovnoměrně rozptýlená ocelová vlákna – výztuž. Vláknobetony jsou stavební materiály, které se již dlouhodobě používají pro zhotovování betonových stavebních konstrukcí.
Při určování koncepce velkoplošného vytápění volíme mezi přímotopným, smíšeným a akumulačním způsobem vytápění. Standardní akumulační systém ve formě podlahového vytápění se obvykle setkává při provozu s problémy v oblasti regulace, a tím i s problémem udržení optimální tepelné pohody. Souvisí s tím i menší hospodárnost přeměny energie v užitečné teplo.
Mosty realizované v rámci prvního projektu PPP na Slovensku jsou tvořeny konstrukcemi monolitickými i prefabrikovanými a stavěny moderními technologiemi. Jejich architektura vychází ze správně navržených konstrukcí. Všichni zúčastnění jsou si vědomi skutečnosti, že mosty budou dávat první informaci o estetické a technické úrovni PPP projektu. Proto je věnována mimořádná pozornost řešení konstrukcí jako celku i detailům.