Branický most

Začala rekonstrukce železničního Branického mostu v Praze za 2,7 miliardy korun

Partneři sekce:

Začala rekonstrukce železničního Branického mostu v Praze mezi stanicemi Radotín a Krč. Během 13 měsíců na mostě přibude nová kolej, most tak bude po rekonstrukci mít koleje dvě. Celkové investiční náklady jsou asi 2,7 miliardy korun.

Přidání další koleje na Branický most by mělo v budoucnu pomoct také při plánované rekonstrukci železničního mostu na Výtoni. Branický most je po dobu rekonstrukce uzavřený také pro pěší. Výluka omezí hlavně nákladní železniční dopravce, kteří budou muset na západ od Prahy jezdit oklikou přes České Budějovice či Chomutov.

Vlakový provoz se na mostu přeruší v pátek 20. října, provoz po jedné koleji by měla Správa železnic obnovit v dubnu příštího roku. Po dvou kolejích by se mělo na Branickém mostu jezdit na podzim roku 2024. „Při výběru zhotovitele jsme kladli důraz na to, aby navrhovaná doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší,“ řekl generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Projekt je také financován skrze Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Způsobilé náklady projektu, tedy náklady, které mohou být v rámci dotace podpořeny, jsou ve výši 1,7 miliardy Kč. Evropská unie zaplatí 85 procent těchto nákladů, tedy zhruba 1,5 miliardy Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Stavba podle SŽ umožní odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím při plánované rekonstrukci železničního mostu mezi Podskalím a Smíchovem.

Branický most, nazývaný také most Inteligence, byl vystavěn v polovině 20. století a provoz byl zahájen v roce 1964. Přestože se původně budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a tvoří součást nákladního průtahu Prahou.