T-Residence je pohodlný dům v Japonsku, který obývá čtyřčlenná rodina. Pro výhled z něj se těžko hledá výstižnější charakteristika než skvostný. V optice minimalistické estetiky a vlivné tvorby plejády architektů japonské moderny nám možná vlastně ani nepřipadá exotický. A přitom v něm v mixu tradičních a moderních prvků převažují právě ty, tradiční.
Architektura
Na začátku byly dvě otázky: Co přijde po minimalizmu? Jaká bude alternativa k chromu? Odpověď nalezlo studio Phoenix Design ve spolupráci s Hansgrohe: PuraVida vnáší do koupelny novou dimenzi designu.
Byli jsme na moravském venkově – tam, kde nikdy nechyběla odvaha ke klidné a pokorné architektuře. Stojí tam dům bez patosu, v přízemním stylu pod střechou se zelenou trávou a skloněnou podle místních předpisů.
Nedaleko Prahy, za zdí selského dvora s dřevěnou branou a rozeklaným stromem, se skrývá pohádkový svět. Téměř mateřská náruč pro děti od tří do šesti let. Je to školka ve Slušticích podle návrhu architekta Víta Poláka. Investorem je společnost Maitrea.
Originální výrok, že v jednoduchosti je krása, určitě pokaždé naježí nejednu obrazotvornost… Co ale napsat, když se architekt ani trochu nesnaží rozčlenit fasádu či zaujmout neobvyklým tvarem. Domácí tvrdí, že komplikovaný interiér je nebaví a dům orientovaný okny výhradně na jih je neomezuje. Ani kousek postmoderny, jen funkcionalismus, a k tomu ještě i ekologický a schovaný pod zatravněnou střechou na malebném pahorku na moravském venkově! Kdo se podívá na střechu z kopce, ten vidí jen svah, který se líně roztahuje do malé plochy. Na něm se sluní osamělé sluneční kolektory natočené na jih a nenápadně obklopené několika technickými vývody nad úroveň lučního porostu.
Blízkost řeky bývá velkým lákadlem pro tvůrce dobré architektury. Vodní plochy mají svou magii, která architekty provokuje k navrhování ojedinělých staveb. Navrhnout a postavit moderní vilu, která se vyznačuje čistou bílou architekturou s liniemi plynoucími spolu s hladinou řeky, se před dvěma lety podařilo architektu Zoltánu Bartalovi.
Je to už deset let, co byl v Dobré Vodě u Toužimi vybudován trapistický klášter podle projektu britského architekta Johna Pawsona. Ten ve spolupráci s Joelem Gigou a Atelierem Soukup pracoval i na další realizaci v areálu kláštera. Nyní v červnu tak mohl být dokončen a otevřen dům pro hosty. Místo, kde mohou lidé pobýt nějaký čas, v ústraní se věnovat modlitbě a sdílet život bratrů.
V Miláně se v dubnu konal nejvýznamnější evropský veletrh nábytku a designu, který spojuje hned několik přehlídek bytového zařízení – Saloni 2010. Nádherné výstaviště Fiera Milano z dílny světového architekta Massimiliana Fuksase (2005) otevřelo 14. dubna své brány a za šest dní zhltlo a vyplivlo 329 563 návštěvníků ze všech koutů světa. Nabídlo jim exponáty 2 542 vystavovatelů na více než půl milionu čtverečních metrů a kromě toho samozřejmě ještě nekonečné množství průvodních akcí. Čísla však nikdy nemohou vyjádřit atmosféru takového veletrhu. A možná ani slova. Nejlepší je zažít ji vlastními smysly – jen dívat se totiž často nestačí.
Devadesátá léta byla pro obyvatele České republiky objevným obdobím a zakoušením dříve zakázaných věcí. Přinesla ale také řadu zbrklostí pocházejících z patosu porevoluční éry. Jednou z takových nepředložeností byla podnikatelská saka, která se však po prvotním okouzlení dala schovat ve skříni a zmizela tak v propadlišti dějin. V horším případě se překotná doba projevila i v urbanismu a architektuře. Hochštaplersky provedená realizace podkrovních prostor z počátku devadesátých let se k obyvatelům bytu zachovala vyloženě nepřátelsky. Nakonec nezbývalo nic jiného, než bez patosu vše zbourat a rekonstrukci provést od základu znovu…
Dřevo svojou dobrou obrobitelností, tvarovatelností a spojovatelností umožňuje rychlou montáž konstrukce bez složité technologie. Tyto vlastnosti ještě zvýrazňují moderní strojní zařízení a mechanizační prostředky. Jejich dostatek na trhu a poměrně nízká cena umožňují stavebním firmám, ale i stavebníkům, kteří staví svépomocí, efektivní a pohodlné stavební práce.
Projeli jsme nejstarší částí Nového Jičína. Cesta se mírně zvedla do kopce a hned se také ztratila v uličce hustě obestavěné rodinnými domy. Dům vedle domu. Řadovky – pamětníci dvacátých a třicátých let minulého století. Něco tu už bylo zrekonstruováno, další čekají na opravy. Šedě omítnutý dům s titanzinkovou střechou a třemi pultovými vikýři voní novotou až na ulici. Očividné dělení fasády a ani tvar střechy nenapovídají, že by s architekturou domu měl něco společného Kamil Mrva, moravský architekt se střídmým rukopisem…
Zajímá vás design? Potom rozhodně nesmíte chybět na prestižním veletrhu Tendence! Už 15. ročník mezinárodního veletrhu interiéru, designu, nábytku, osvětlení, dekorací a dárků se uskuteční 9.–12. září na Výstavišti Praha-Holešovice. Tento ročník je rozšířený o PROFI sekci zaměřenou na hotely a restaurace a jejich vybavení. Dejte se inspirovat a navštivte souběžné výstavy Fórum kuchyní a Světlo a design.
Před časem dostavený kostel Sv. Ducha stojí uprostřed zástavby panelových domů na sídlišti na okraji Ostravy. Je navržen jako moderní pevnost. „Když vcházíte dovnitř, jdete skrze jednotlivé vrstvy fungující jako stupně ztišení – plato – příkop – zeď – věnec bočních prostor – vnitřní intimní jádro. Jsou to slupky přechodu od vnějšího materiálního světa k vnitřnímu duchovnímu, který je těmito vrstvami chráněn,“ říká architekt Marek Štěpán, autor tohoto největšího porevolučního kostela u nás.
Když se jednou spolupráce vydaří, zůstane navždy pokušením. Zkusit ještě jednou? Snad budou souhlasit! V New Worku mají práce dost, ale ani jeden rok se svými domy – architektonickými figurkami – nezklamali. Pokaždé nás chytil za srdce takový, kterému se nedalo odolat! Tento – nevelký, sympatický se nenabízí, jen trochu provokuje... Ještě ho i seřízli. Tradici stáhl žertovně čepici přes oči a potom přece jen našel oporu na severovýchodě ve stěně obložené přírodním kamenem. Ani dřevem se nešetřilo. A přece je jiný! Dopřáli mu poetično, asymetrično, a přitom dbali o funkčnost...
Výrobce městského mobiliáře a designérské studio mmcité založili v roce 1994 ve Zlíně někdejší spolužáci z vysoké školy David Karásek a Radek Hegmon. Lavičky, odpadkové koše, stojany na kola, prodejní stánky, reklamní plochy či zastávky – to vše patří k produkci mmcité, která na českém trhu udává směr. Společnost je však schopna vyvinout městský mobiliář i na světové úrovni, vždyť za svůj stojan na kola s názvem Meandre získala prestižní ocenění Good Design a Red Dot.