Drevostavba studentských kolejí univerzity v Oxfordu
Galerie(3)

Drevostavba studentských kolejí univerzity v Oxfordu

Pod pojmem dřevostavba si většina lidí představí hlavně rodinný dům. Společnost ELK ale nabízí z tradičních sendvičových panelů i objekty z oblasti občanské výstavby. V posledních letech se jí v této kategorii kromě střední a západní Evropy mimořádně daří i na Britských ostrovech. Potvrzuje to i dodávka dvou čtyřpatrových budov, do kterých se budou v průběhu roku 2013 stěhovat studenti univerzity v Oxfordu.

Po bytovém a kancelářském domě Garden Road úspěšně realizovaném v anglickém Richmondu, který se vyráběl v závodě v Plané nad Lužnicí ve dvou etapách v letech 2011 a 2012, se nyní pro investora ve Velké Británii připravuje ve zmodernizovaných výrobních prostorách projekt vysokoškolských kolejí pro univerzitu v Oxfordu.
Koleje jsou rozděleny do dvou čtyřpatrových budov, z nichž každá má celkovou užitnou plochu cca 3 000 m2. Objekty se nestaví tradičně, po jednotlivých patrech. V Oxfordu se každá budova staví podle vertikálních bloků: nejdříve se postaví na výšku jeden blok a k němu se pak přidá další, celkem tři pro každou budovu. Budovy jsou uvnitř rozděleny příčkou, která je neprůchozí. 

Fasádu zdobí imitace pohledových lícových cihel, typických právě pro stavby ve Velké Británii. Vedle těchto cihel je fasáda tvořena hliníkovými deskami a modřínovým dřevěným obložením, což kolejím dodává originální vzhled. Jednotlivé stěny odcházejí z výroby již se zabudovanými dřevěnými okny s hliníkovým opláštěním, která mají atypickou výšku. Rovněž neobvyklé je, že součástí dodávky společnosti ELK není koupelna, ale tu si řeší investor sám tím, že do všech obytných jednotek namontuje speciální boxy, které již obsahují vše potřebné pro plně funkční koupelnu.

Celá zakázka se montuje od začátku ledna 2013 a v těchto dnech se očekává předání stavby. Jednotlivé stěny budou průběžně, dle předem schváleného harmonogramu, odjíždět celkem asi na 40 kamio­nech.

TEXT: Veronika Příplatová
Foto: archiv ELK s. r. o.

Autorka pracuje ve společnosti ELK s. r. o.

Článek byl uveřejněn v časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.