A co děti? Mateřské a základní školy dneška jsou moderní, hravé a šetrné

Kalendář ukazuje prvního září, a to znamená jediné. Do školních lavic opět zamíří skoro milion žáků a žákyň základních škol, přes 400 tisíc středoškoláků. Nesmíme pak zapomenout ani na 350 tisíc dětí z mateřských škol. To už je značný počet lidí, které je potřeba někam umístit. V Česku se přitom v posledních letech začíná intenzivněji přemýšlet a řešit, jak by měla tato místa vypadat. Přesvědčte se sami.

Větší část z prvních devatenácti let svého života tráví děti a dospívající v objektech mateřských, základních a středních škol. Pět dní v týdnu, někdy i více než osm hodin denně. Kromě vzdělávání zde sportují, obědvají, formují se jejich osobnosti. Proto je tak důležité, aby i školní budovy a areály splňovaly ty nejvyšší nároky, nejen, co se týče zdraví, ale i esteticky a určitého uživatelského komfortu.

Neděje se tomu tak vždy, v Česku však přibývá realizací a projektů, které názorně ukazují, že kde je vůle, tam je cesta. Představíme vám nyní několik příkladů, jak skloubit kvalitní architekturu se školním prostředím.

Základní škola v Hovorčovicích

Základní škola Hovorčovice | Zdroj: archiv Ondřeje Tučka

Nová škola vznikla rekonstrukcí a přístavbou historické budovy z poloviny devatenáctého století. Ta v průběhu času nejednou změni­la svou funkci a byla mnohokrát přestavována. Škola zde sídlila od padesátých let do roku 2000, od té doby dům chátral. Koncept dostavby je založen na kontrastu dvou hmot – pů­vodní rekonstruované budovy a nové přístavby.

Oba objekty se od sebe liší už na první pohled – jak svým tvarovým řešením (sedlová vs. plochá střecha), tak i materiálem fasády (obyčejná omítka vs. obklad cihelnými pásky). Starší části budovy navrátil architekt Ondřej Tuček původní archetypální podobu, která zdůrazňuje její historický význam a dominantní roli v urbanismu obce.

Základní škola v Líbeznicích

Děti v kontaktu s dobrou architekturou
Základní škola v Líbeznicích | Zdroj: Andrea Thiel Lhotáková

Základní škola v Líbeznicích zvaná Rondel byla otevřena 1. září 2015. Děti mají k dispozici třídy s interaktivními tabulemi, školní aulu s audiovizuální technikou a také venkovní atrium, kam mohou vyběhnout bez přezouvání; je to vlastně taková „venkovní třída“. Osm tříd pojme 240 nejmenších žáků; třídy po vyučování fungují jako prostory školní družiny.

Celý objekt je dispozičně řešen jako mezikruží s excentricky umístěným kruhovým atriem, kolem kterého obíhá víceúčelový prostor foyer. Grafický design (dílo Studia Kultivar) byl inspirován Sluneční soustavou. Atrium tady představuje Slunce, kolem kterého obíhá osm planet – v tomto případě tříd.

Mateřská škola Za Branou, Pacov

skolka 5 1200
MŠ Za Branou, Pacov | Zdroj: Filip Šlapal

Původní mateřská škola, dřevostavba pavilonového typu postavená v sedmdesátých letech, byla v havarijním stavu a neefektivní a velmi energeticky náročné vytápění akumulačními kamny prodražovalo provoz. Město se proto rozhodlo pro demolici celého komplexu a stavbu zcela nové, moderní mateřské školy, rozšířené o dopravní hřiště. Zrekonstruován byl také stávající bazén či lépe dětské brouzdaliště.

Architekti z pražského architektonického studia Vyšehrad atelier navrhli nadčasový projekt, který však v základním konceptu odkazuje i na původní komplex. Hlavní koncept návrhu tvoří dva typy pavilonů s odlišným vnitřním uspořádáním.

Mateřská škola Nová Ruda, Vratislavice nad Nisou

Mateřská škola Nová Ruda
Mateřská škola Nová Ruda |

Když už „obyčejná“ mateřská škola získá hlavní cenu České ceny za architekturu 2019, lze o ní s určitostí tvrdit, že tak úplně obyčejná nebude. Možná pro někoho jemně provokativní, ale navržená tak, aby podněcovala fantazii a tříbila vkus nové generace. Za jejím návrhem stojí „zen-technicistická“ architektura Petra Stolína.

Objekt školky je zděná stavba s „dvojitou“ fasádou ze sklolaminátu – jedna je přímo na dřevěném roštu, druhá na ocelové konstrukci s pochozími rošty, která objímá celou budovu. Tento koncept transparentnosti ozvláštňuje výraz budovy, podoba domu se v průběhu dne mění spolu s intenzitou světla.

Měkce se odráží z mléčného laminátu nebo vyzařuje z budovy ven. Vytváří pocit bezpečí ve vlastním světě, jako jemný závoj zahaluje všechny vnitřní prostory, školka tedy nepotřebuje plot. Samotná budova se skládá s dvou štíhlých hmot tříd, propojených jednopodlažním technickým traktem.

Základní škola Psáry a Dolní Jirčany

Od partnerů ASB

25 Psary
Základní škola Psáry a Dolní Jirčany | Zdroj: Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství

Základní škola z roku 2019 od studia SOA architekti v sobě kombinuje energetickou úspornost a moderní prostředí pro výuku. Kromě finanční úspory na vytápění zajišťuje zvolené technologické řešení zdravý vzduch pro široké spektrum školních i zájmových aktivit.

Kromě kmenových tříd a odborných učeben se v budově nacházejí i dvě tělocvičny, taneční a hudební sál, multimediální dílna, rozhlasové studio, knihovna pro školu i veřejnost a další multifunkční prostory, které běžnou základní školu proměňují na inspirativní prostor tzv. celodenní školy a komunitní centrum obce.

red