Adršpašské skály čeká nová vstupní brána. Architekti ji chtějí ukrýt pod zem
Vítězný návrh vstupního areálu do Adršpašských skal vzešel z dvoukolové architektonické soutěže, do níž se přihlásily více než dvě desítky týmů z celé Evropy. Nejlépe porotu oslovil koncept od kanceláře Šrámek a Krejčí architekti, která ve svém návrhu zdůraznila respekt k okolní krajině a začlenění stavby do jejího přirozeného kontextu.
Soutěž zadala obec Adršpach s cílem najít řešení pro nové návštěvnické a vzdělávací centrum včetně celkového řešení nástupního prostoru do skalního města. Podle porotců vítězný návrh nejlépe naplnil zadání – především díky uměřenému a nenápadnému architektonickému výrazu. Klíčovým prvkem projektu je částečné zapuštění objektů pod terén.
Zapojené stavby nebudou dominovat, ale splynou s prostředím
„Mottem návrhu je splynout s krajinou a nekonkurovat novostavbami vizuálně silnému krajinnému rázu. Využíváme sítě cest, které kličkují mezi skalami, erozivně pronikají povrchem a obnažují tři objekty zázemí – restauraci, infocentrum a prodejnu suvenýrů. Objekty, které zdánlivě vystupují z podzemí ‚prořezáním‘ terénních zlomů. Jejich prosklené fasády obkružují první pískovcové souvěží, které se stává pomyslným středem volného vstupního prostranství a zároveň symbolem celého skalního města,“ popsal autoři vítězný návrh.

Architekti pracují s výraznými prvky krajiny i stávající zástavbou obce. Výsledné řešení má podle nich zůstat co nejvíce nenápadné, stavby budou částečně skryté v terénu, osazené zelenými střechami a navazující na charakter vesnické zástavby.
Změny za desítky milionů
Podle odhadu obce by realizace mohla přesáhnout náklady 100 milionů korun. Samotná smlouva s vítězem soutěže má hodnotu přibližně 18 milionů korun a zahrnuje vypracování projektové dokumentace až po fázi stavebního povolení.

Adršpašské skály patří k nejnavštěvovanějším přírodním lokalitám v Česku. V letních měsících sem dorazí až 90 000 návštěvníků měsíčně, zatímco v zimě jde zhruba o 6 000 osob. Nový vstupní areál má přispět ke kultivaci příchodu turistů a rozptýlení dopravní i prostorové zátěže.




