Partneři sekce:
  • Českomoravský beton

Toan Nguyen: Design zredukovaný na základní formu

Toan Nguyen: Design zredukovaný na základní formu

Toana Nguyena zpovídal Dominic Lutyens o jeho spolupráci se společností Laufen, která se v průběhu let přetavila v jeho nejnovější a všeobecně oceňovaný návrh koupelnové kolekce INO.

Jak a kdy jste začal poprvé navrhovat produkty pro koupelny?

Toan Nguyen: Vše začalo v roce 2011 mým setkáním s Markem Viardotem, ředitelem pro marketing a produkty firmy Laufen, na veletrhu s nábytkem v Milánu, kde jsem uváděl svoji kolekci exteriérových pohovek Mu firmy Dedon. Promluvili jsme si o spolupráci a z té pak vzešel můj návrh prvního produktu pro Laufen, konkrétně urinálu Antero pro zakázkovou výrobu, která probíhá ve švýcarském městě Laufen. Získal později designové ocenění Red Dot.

A jak vznikl váš nový design?

Laufen se chtěl posunout dále v hledání možností materiálu SaphirKeramik, a přizval proto k účasti několik návrhářů, včetně mne. S návrháři probíral možnosti využití tohoto materiálu a vyzkoušení různých přístupů s cílem vytvořit novou generaci umyvadel. To rezonovalo s mým vlastním cílem vytvořit praktický výrobek namísto pouhého konceptu. Vyšel jsem z typického umyvadla, které jsem vzal a přetvořil v něco odlišného. Nakonec jsem skončil u závěsné varianty umyvadla s integrovanou poličkou po jedné straně. Polička nahrazuje širší prostor, který umyvadlo typicky obklopuje. Tím, že zde není širší hrana jako v případě tradičního materiálu, získáváme kolem celého umyvadla více místa. Důraz zde kladu nikoli na objem, ale spíše na křivky a povrchy. Nespočívá to však pouze v povrchu, neboť umyvadlo je vyrobeno z keramiky a stále si zachovává její přednosti – její samotnou podstatu a fyzickou kvalitu, které se můžete dotknout a pocítit ji.

Co se vám na tomto projektu nejvíce líbilo? Byla to firemní kultura prosazující kreativitu? Nebo spíše konkrétně možnosti kreativního rozletu daného materiálem?

Obojí. Dobrý vztah s firmou je pro mne důležitým výchozím bodem. Jsem toho názoru, že dobrý design můžete vytvořit pouze tehdy, pokud máte ze strany společnosti podporu. Úvodní zadání od Laufenu bylo poměrně volné, což jsem maximálně uvítal. Zvažovali jsme řadu různých výrobních technologií. A odezva ze strany firmy v otázce zkoumání nových věcí byla nesmírně pozitivní – vždy říkali: „Proč ne?“ A pro mne bylo důležité posouvat hranice samotného produktu i příslušného výrobního procesu.

Co pro vás znamenala práce s materiá­lem SaphirKeramik? Jaké asociace to ve vás vyvolalo?

Bylo to neuvěřitelné. Byla to mimořádná příležitost pracovat s novým materiálem, což se přihodí skutečně zřídkakdy. Materiál je hutný a pevný, ale současně i velmi jemný a s naprosto přesnými konturami. Tradiční keramice se podobá v tom, že je to hygienický materiál vyráběný na základě stejného výrobního procesu – formování, glazování a vypalování. A přestože jde o keramiku již od pohledu, je to současně materiál moderní, se špičkovými parametry. Díky tenkým stěnám máme možnost vytvářet graficky propracované a minimalistické tvary. Zaoblení mohou být velmi ostrá – ale na dotyk ostrá nejsou, naopak jsou zcela hladká. Materiál SaphirKeramik je atraktivní pro lidské smysly, příjemný na dotek. Umyvadla můžete vyrábět i z umělé pryskyřice, ale keramika je vždy tím nejlepším materiálem. Většina z nás obědvá raději z keramického talíře – a ne z plastového. Kávu rádi pijeme z porcelánového hrníčku. Nicméně líbí se mi i to, že keramika se vyrábí průmyslově a je součástí našeho každodenního života. Není to elitářský materiál.

Inspiroval vás tento materiál k návrhu dalšího typu výrobků?

Zajisté. Moje umyvadlo má být prvním zástupcem celé kolekce. Věřím, že tento materiál do budoucna změní způsob, jakým se sanitární keramika navrhuje. Je to pouhý počátek rozsáhlejšího procesu – například jako trailer před filmem. Možnosti jsou nekonečné, zvážíme-li, že koupelny nejsou pouze funkční místnosti určené k očistě těla. Jde o privilegovaný prostor, kde můžete odpočívat nebo si číst.

Navštěvoval jste často během vývoje výrobní závod? Bylo nezbytné původní návrh nějak upravovat?

Závod jsem navštívil několikrát a v určité fázi jsme návrh telefonicky konzultovali prakticky denně. Jednou z důležitých úprav bylo ztenčení původně navrženého umyvadla. Původní proporce vycházely z rozměrů tradičnějších keramických výrobků. Brzy jsem si však uvědomil, že díky tenkým stěnám materiá­lu SaphirKeramik mohu vytvořit menší produkt, který si stále zachová velkorysé proporce – ten můj disponuje hloubkou 45 cm. Materiál připomíná ovoce s tenkou slupkou: když jej oloupete, uvnitř je více hmoty ke konzumaci.

Vidíte nějakou podobnost – ať již estetickou či jinou – mezi vašimi návrhy kou­pelnového zařízení a dalšími projekty?

Vlastně ani ne, protože nemám zájem používat jen jeden specifický styl, vlastní signaturu. Chápete tedy asi, že je pro mne důležitá především funkčnost. Pokud budou lidé používat mé umyvadlo jako kterékoli jiné tradiční umyvadlo, budu naprosto spokojen. Nechtěl jsem vytvořit objekt, jenž by vyloženě volal po něčí pozornosti nebo působil excentricky. Mé umyvadlo i tak zůstává pokrokové, svým diskrétním způsobem. Když jsem jej navrhoval, chtěl jsem odbourat všechny zbytné prvky – tloušťku, objem a optickou hmotnost. Chtěl jsem vytvořit umyvadlo zredukované na základní formu a jednoduché křivky.

Jaké byly výhody loňských prezentací skutečných keramických prototypů vámi navržených produktů na hlavních veletrzích a designových akcích – v porovnání s produkty vyrobenými z jiného materiálu?

Mezi použitím keramického prototypu či jakéhokoli jiného vyrobeného z odlišného materiálu není žádný rozdíl. Prototypy z keramiky jsou jako konečné produkty. Jsou velmi přesvědčivé. Tento způsob prezentace byl nezbytný, neboť nemůžete předpovídat, jak bude keramika na různé výrobní procesy – formování, glazování, vypalování – reagovat, dokud je opravdu neuskutečníte. To, jak materiál nakonec zareaguje, pochopíte až poté, co jej těmto procesům podrobíte. V případě keramiky se výsledky oproti plánu pokaždé o trochu liší. Keramika se během výroby deformuje, takže je obtížné její tvar regulovat. Myslím, že musíte akceptovat, co chce materiál udělat, ale současně musíte vědět, jak to omezit. Moc se mi líbí dualita spočívající ve snaze tento materiál pochopit. Bylo skutečně napínavé sledovat, jak první zformované výrobky vznikají. Další výhodou prototypů z keramiky byla možnost fyzicky se dotknout a ohmatat materiál, který bude použit i v případě konečných výrobků.

Upravovaly se některé z vašich kousků poté, co byly prototypy vystaveny? A můžete nám prozradit, jak jste tuto kolekci rozšířili?

Nikoli, žádné úpravy jsme neprováděli. Nejprve jsem vytvořil jeden návrh – závěsné umyvadlo s poličkou, které považuji za předobraz. Vytvořil jsem jej jako prvotní jádro kolekce, a předurčil tím její designový jazyk. Po Milánu jsme se s firmou Laufen rozhodli rozšířit tuto kolekci o tři související návrhy: závěsná umyvadla, polozápustná umyvadla a umyvadlové mísy. Nová závěsná umyvadla mají poličku a nabízejí se ve dvou rozměrech, čímž jsou všestranná a lze je použít i v menších koupelnách. Ačkoli považuji poličku u druhého typu umyvadla za důležitý prvek – je velice funkční a umyvadlo je podle ní okamžitě rozpoznatelné – není to věc naprosto zásadní. Po Milánu jsem též chtěl tuto kolekci keramiky doplnit o některé související a jedinečné kousky nábytku. Jde o skříňku pod umyvadlo v různých rozměrech a s možností kombinace s různými typy umyvadel, a dále o vysokou koupelnovou skříňku. Ve všech případech jde o jednotky s dvířky vyrobenými z hliníku potaženého dřevěnou dýhou nebo lakovaného v bílém odstínu. A navrhl jsem také dva typy van z materiálu s robustním povrchem. Tyto vany mají velmi tenké stěny – čímž esteticky ladí s návrhem z materiálu SaphirKeramik – avšak naopak jejich vnitřek je jemný a zaoblený.  

TEXT: Kateřina Kotalová
foto: laufen

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.