Partneři sekce:
  • Českomoravský beton

Industriální atmosféra interiéru

Industriální atmosféra interiéru

Architektura a design jsou vzájemně propojená odvětví. Výsledkem této symbiózy je stále častější používání pohledového betonu jako vizuálního prvku, který dotváří a zpříjemňuje architekturu všech staveb.

Aplikaci betonu jako nadčasového výtvarného prvku umožnila až novodobá šíře spektra jeho kvality, díky níž se design čistého betonu propracoval také do interiéru. Tento trend potvrdil i dubnový veletrh v Miláně, který představil beton v kombinaci se dřevem, bílým pozadím nebo skleněnými prvky.

Pohledový beton je v interiéru všudypřítomný. Více v článku INTERIÉR PLNÝ POHLEDOVÉHO BETONU

Pohled na pohledový beton

Při volbě pohledového betonu není nutno se omezovat jen na hladké povrchy. K dispozici jsou dnes technologie pro strukturovaný pohledový beton, které mohou vyhovět téměř všem požadavkům na ztvárnění povrchu betonové plochy. Standardní matrice nabízejí struktury dřeva, kamene, skály, omítky, zdiva, žebrovité profily, geometrické obrazce či funkční protiskluzové struktury. Pro originální řešení lze vyrobit i individuální matrice přímo na míru danému objektu, takže výsledkem je stavba jako jedinečné dílo. Elasticita matrice umožňuje bezproblémové odbednění i u komplikovaných a filigránových struktur.

Industriální atmosféru může interiérům dodat beton i v případě, že jejich konstrukce není monolitická. Betonový design se totiž dnes uplatňuje na interiérovém vybavení, například u tvrzeného kamene ve věrném vzhledu surového betonu. Dle názorů bytových architektů se jedná o velmi nadčasový vzhled nepodléhající barevným a módním trendům, který dodá interiéru primární hrubost, přirozenost a originalitu zároveň. Na první pohled sice kvůli tomu interiér může působit nedokončeným dojmem, ale jeho velký potenciál je v možnosti sladit tento druh materiálu s doplňky ze skla, dřeva nebo kovu.

Krása, která vydrží

Kuchyně, koupelny nebo i ložnice. Industriální rysy lze zakomponovat opravdu kamkoliv a tento trend je stále populárnější. Nicméně v některých aplikacích je porézní betonový povrch překážkou, protože neumožňuje žádoucí míru údržby. V těchto případech je ideálním řešením právě použití tvrzeného kamene Noble Concrete Grey, jehož struktura imituje surový beton, nicméně kompaktnost a pevnost materiálu je mnohem vyšší. Tvrzený kámen je tvořen z více než 85 % přírodními složkami a vizuální efekt, přibližující se texturovanému, kartáčovanému nebo hlazenému betonu, zajišťují speciální povrchové úpravy. První je Matt, která jemně odhaluje texturu použitých zrn v matném vzhledu, a druhou Ardesia s jednosměrnou texturou inspirovanou přírodní břidlicí.


Na rozdíl od betonu je Noble Concrete Grey kompaktním materiálem bez viditelné porozity, čímž eliminuje praktické nevýhody betonových výrobků. Tvrzený kámen disponuje nižší nasákavostí, vyšší pevností, vyšší odolností proti tvorbě skvrn a působení čisticích prostředků běžně používaných v domácnostech. Nespornou výhodou tohoto materiálu je také možnost instalace tenčí, a tudíž také lehčí desky.

Betonový design ale jde ještě dál a úspěšně pokračuje v dobývání interiérů. Lze jej najít i tam, kde by to čekal jen málokdo. Například u dveří Domino 63 v betonovém dekoru Timber s prosklením. Díky nim může industriálno třeba i do panelákového bytu.


Dříve nepředstavitelné je dnes samozřejmostí – beton se v moderních interiérech zabydlel.

Beton byl vybrán především pro své estetické kvality, ale i vysokou tepelnou kapacitu a možnost vytvářet nepravidelné tvary.

Od počátku řešení směřovalo k maximálnímu využití betonu – na podlahy, stěny i nábytek. Více v článku BYDLENÍ VE STYLU BRUTALISMU

Industriální atmosféra - beton v interiéru - Rusovce-13

Ověřená kombinace skla, betonu a dřeva vytváří dojem čistého, kompaktního prostoru, který příjemně překvapuje svou vzdušností a velkorysou prostorností, ať už ve vertikálním, nebo horizontálním smyslu. Více v článku JEDNODUCHÝ DŮM UŠITÝ NA MÍRU

Marie Urbancová
Foto: Reckli, Technistone, Sapeli, Martin Zeman, McLaren Excell, Maroš Fečík – plusminusarchitects