Při stavbě tunelu se musí s vodou počítat, tvrdí expert

Při stavbě tunelu se musí s vodou počítat, tvrdí expert

Při stavbě jakéhokoliv tunelu musí všechny zúčastněné strany počítat s tím, že se v něm v průběhu životnosti objeví voda. V rozhovoru s ČTK to řekl soudní znalec pro obory projektování, stavebnictví a technické obory různé Ladislav Bukovský, specializující se na řešení vad a poruch staveb. Kabely podle něj navíc musí odolat i vodě při hašení hořících aut.

„Každý musí počítat s tím, že se v tunelu po dobu jeho životnosti může vyskytovat nějaké množství vody. Zvlášť při stavbě silničního tunelu musím normálně počítat, že tam občas zahoří auta a že je budou hasit. Ve chvíli, kdy tyto kabely zajišťují funkčnost třeba větrání po dobu požáru, nesmí přece tyhle kabely hasící voda zlikvidovat,“ říká Bukovský, který je společníkem Znaleckého ústavu stavebního.

Problémem podle něj nejsou ani údajné průsaky vody, o nichž se v posledních dnech opět více spekuluje. „Do všech tunelů prosakuje voda, s tím musí každý počítat. Když se podíváte do metra, tak tam taky občas proteče vlhkost. I proto se tyto průsaky průběžně injektují,“ podotkl Bukovský.

Při svém hodnocení vychází z veřejně dostupných zdrojů, smlouvy na výstavbu Blanky ani technickou dokumentaci totiž neviděl. „Vůbec nevím, jaké jsou doklady k těm kabelům. Údajně se na to zpracovává nějaký znalecký posudek, ale ani ten jsem neviděl. Zhruba před 14 dny jsem však Blanku procházel a byli jsme i na místech, kam se ještě nikdo nikdy nedostal – tedy v kanálech pod vozovkou. Tam žádné vady kabelů ani smočení vidět nebylo,“ tvrdí Bukovský.

Bez znalosti obsahu smluv a dokumentace nedokáže říct, kdo nese za případné problémy s technologickou částí stavby zodpovědnost. Zda je to pražský magistrát jako investor, nebo firma ČKD Praha DIZ jako dodavatel. Pokud by se postupovalo podle stavebního zákona a jeho prováděcí vyhlášky, tak by podle Bukovského za nevhodně zvolený kabel zodpovídal ten, kdo ho tam umístil.

„Podle mě jsou to spíš tanečky okolo horké kaše a hrátky, jak oblbnout objednavatele a dostat z něj více peněz,“ okomentoval Bukovský současné spory a nejasnosti kvůli údajně zaplaveným kabelům.

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Aktuální pře se vede o to, kdo nese vinu za škody způsobené vodou a kdo zaplatí výměnu technologií. Podle odhadů jde o práce za stovky milionů korun. Radní dokonce zvažují proti dodavateli technologií arbitráž. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem. Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Zdroj: ČTK

Ilustrační foto: Metrostav, a. s.