Fatra vyrobila plastový profil na zakázku do trolejbusu ze 60. let

Historická vozidla jsou uložena v depozitáři bývalých kasáren v Řečkovicích vystavována jsou příležitostně.

V 50. až 60. letech vyráběla společnost Fatra plastové pohledové profily do autobusů a trolejbusů. Dnes se jedná o historické modely, jejichž díly se již nevyrábí a není tak jednoduché je sehnat. Technické muzeum v Brně, které renovuje a má ve sbírce historická vozidla MHD se na společnost Fatra obrátilo, s poptávkou výroby historického profilu.

Jednalo se konkrétně o profil, který byl vyroben pro prototyp trolejbusu Tatra 401 z roku výroby 1958. Přečtěte si, jak si Fatra poradila se zadáním vyrobit tento přes 50 let starý díl – už dávno vyřazený z nabídkového katalogu.

Sbírka historických vozidel městské hromadné dopravy

Technické muzeum v Brně vlastní od roku 1971 sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Postupně s dopravním podnikem města Brna pracuje na obnově vozového parku, celkem se nachází ve sbírce přes 100 vozidel. Sbírka se skládá, jak z vyřazených vozidel z dopravního podniku, tak z vozidel, která byla nalezena na zapomenutých místech po celé České republice.

tatra401

Při renovaci Technické muzeum dbá na použití originálních náhradních dílů nebo jim alespoň co nejvěrněji podobných. Průměrně se vozidlo renovuje 3-4 roky a oprava jednoho autobusu stojí zhruba 1,5 -3 mil. Kč.

Vyrobit plastový profil z minulosti byla výzva

Když Technické muzeum oslovilo Fatru s poptávkou výroby přesného pohledového profilu pro restaurovaný prototyp trolejbusu Tatra 401, zaměstnanci Fatry udělali vše pro to, aby požadavkům vyhověli. Zástupci z Technického muzea věděli, že podobné profily v minulosti vyráběla společnost Fatra pro trolejbusy Škoda 9Tr, autobusy Karosa i tramvaje T3 a K2, proto ihned věděli, na koho se mohou obrátit.

Již v minulosti totiž ve Fatře objednávali různé druhy PVC profilů např. pro restaurování autobusů Karosa ŠL11 nebo přívěsu Jelcz PO1. Požadovaný profil však v současném katalogu profilů nebyl k dispozici. Následně Fatru požádali o výrobu plastového profilu na zakázku.

Skoda 706 RTO

Společnost poptávku přijala jako zajímavou výzvu, protože jí k výrobě chyběla potřebná dokumentace a nástroje, které se dříve používaly. Zaměstnanci Fatry chtěli zákazníkovi vyhovět a vytvořit přesnou historickou maketu, aby mohla být dokončena renovace trolejbusu. A tak započala téměř detektivní práce po celé Fatře.

Výroba plastového profilu na zakázku

Ve skladu vyřazených nástrojů v Napajedlech byla nalezena hubice, která v minulosti k výrobě požadovaného plastového profilu sloužila. Nicméně vůbec nebylo jisté, zda nástroj bude vůbec funkční k výrobě požadovaného profilu. Po několika úpravách hubice v nástrojárně se ve Fatře podařilo vyrobit identický výrobek pro muzeum, který přesně odpovídal historickému profilu pro renovovaný trolejbus.

Plastove profily na zakázku hubice

Pohled do minulosti dopravy

Pátrání i pečlivá práce zaměstnanců Fatry se vyplatila. Pomohli také při instalaci plastového profilu do trolejbusu. S historií dopravy a celým příběhem muzea provázel zaměstnance Fatry pan Tomáš Kocman, který se od roku 1982 věnuje v Technickém muzeu v Brně sekci Městské hromadné dopravy. Je mimo jiné autorem knihy historická vozidla MHD ve sbírce Technického muzea v Brně.

plastove profily vyroba

Kde můžete historická vozidla vidět?

Historická vozidla jsou uložena v depozitáři bývalých kasáren v Řečkovicích, vystavována jsou příležitostně. Vidět je můžete například během muzejní noci, kdy jezdí linka historických vozů přímo k muzeu. Dále můžete vozy vidět na akci Parní Olympia nebo v příštím roce na akci Dopravní nostalgie, která se váže k výročí 150 let dopravy v Brně.

ZDROJ: PR článek společnosti Fatra, a.s.

Komentáře