Pery A. King a Santiago Miranda: designujeme pro lidi

Pery A. King a Santiago Miranda: designujeme pro lidi

Angličan Perry A. King a Španěl Santiago Miranda patří mezi nejznámější jména na poli mezinárodního designu. Potkali se v roce 1976 v Miláně a od založení studia King & Miranda Associati pracovali pro celou řadu mezinárodních klientů a renomovaných značek jako architekti a designéři interiérů i produktů. Jejich osobitý styl kombinuje funkční a technologické inovace s kulturním a emocionálním obsahem. Do pražského showroomu firmy ProCeram přijeli na pozvání jednoho ze svých klientů, švýcarského výrobce radiátorů Zehnder.

V   čem se liší vytváření interiéru, celého konceptu prostoru od produktového designu? Dá se říci, co z toho je složitější?

Perry: Nejsem si jistý, co je těžší. V obou případech designujeme především pro lidi, průmysl nás „jen“ zaměstnává. A také vycházíme z technologických inovací, ty mají fundamentální význam jak pro design prostorů, tak předmětů. Ale rozhodně tu je velký rozdíl. Protože produkt, třeba kohoutek, to je předmět, věc, které se můžete dotknout, cítit ji, dívat se na ni. V případě interiéru jde o prostor, jehož jste součástí, ovlivňuje vše kolem vás. Je to prostor, v němž se pohybujete, žijete. Obojí navrhnout je celkem složité.

Santiago: Produktový design, to je specifická věc. V mnoha případech musíme vyjádřit v objektu nadčasovou myšlenku. Musí být velmi otevřený – každý má rád jiný styl, proto musí být co nejuniverzálnější. V architektuře či designu interiérů vždy vycházíte z konkrétního přání, zadání klienta.

„Produktový design vyžaduje otevřený přístup“

Máte nějaké oblíbené produkty, které nejraději navrhujete?

Perry: Nejoblíbenější je vždy ten poslední.

Santiago: Ano, to říkal i Fellini o svých filmech.

Měla jsem na mysli spíš typ produktu, než konkrétní design.

Santiago: V tom případě je to osvětlení. Světlo je velmi důležité pro navázání kontaktu s lidmi, je plné emocí… Proto se hodně věnujeme návrhům svítidel a osvětlení, baví nás to a z této kategorie pocházejí naše nejlepší návrhy. V současné době toho se světlem můžete dělat opravdu hodně – díky novým technologiím, zejména LED. Ty umožnily pracovat se světlem tak, jak dříve nebylo možné, protože by to bylo příliš drahé. Zároveň díky nim ušetříme mnoho energie.

Je pro vás tento aspekt důležitý – udržitelnost? Když navrhujete, přemýšlíte o tom, jaký bude mít produkt vliv na životní prostředí?

Perry: Rozhodně. V poslední době nás klienti stále více žádají, abychom vymýšleli ekologická řešení, jde jim zejména o energetickou efektivitu. Je to ovšem velmi komplikovaná záležitost, protože jakmile se do toho ponoříte hlouběji, vyvstávají další otázky. Tento výrobek je sice energeticky nenáročný na výrobu, ale co výroba komponentů, z nichž se skládá? Lepidlo, které používáme, je celkem ekologické, ale kolik energie spotřebujeme na jeho výrobu? Čím víc se díváte za sebe, tím je to složitější a složitější. Ale ano, snažíme se a dělají to také naši klienti, i když to na první pohled nemusí být vidět. Například jsme spolupracovali s firmou vyrábějící plastové fény. Lidé je kritizovali: Proč nepoužíváte nějaký recyklovaný materiál? A oni ve skutečnosti vše vyráběli z recyklovaného plastu. Nedělali to ovšem z ekologických důvodů, ale zkrátka proto, že to bylo levnější.

Santiago: Mnohdy ta ekologičtější cesta vede skrze tu ekonomičtější. Když vymyslíte nové řešení, které je například méně náročné na dopravu nebo montáž, splňuje často obojí. A pro nás takové požadavky nejsou omezením, naopak je to stimul, výzva. Nevěřím v absolutně svobodnou, kreativní práci bez jakýchkoli limitů, je to příliš romantická představa. To není ta správná cesta.
Perry: Velká část naší práce spočívá v neustálém rozvíjení konceptu, redefinování, hledání ekologičtější cesty, přijatelnější ceny… Možná máte dvě minuty inspirace v pondělí ráno, ale potom pracujete tvrdě celý týden, abyste dosáhli skutečného výsledku.

„Good design is ten per cent of inspiration and ninety per cent of perspiration. (Dobrý design, to je deset procent inspirace a devadesát procent dřiny.)“

Santiago Miranda

„I při navrhování radiátorů myslíme především na lidi“

Co vás napadne jako první, když se pouštíte do navrhování koupelny?

Perry: Teplo. V koupelně figurují tři základní faktory, které používáme jako základ pro náš design obecně – klima (teplota a vlhkost na správné úrovni), světlo (komfortní osvětlení) a zvuk (akustické parametry). V koupelně představují všechny velkou výzvu. Tvrdé povrchy dobře odrážejí zvuk a vytvářejí tak hluk. Je tam také vysoká vlhkost ze vší té horké vody, kterou používáte – jak často se potýkáte se zamlženým zrcadlem, když se do něj podíváte? To vše je velmi důležité. Ale pro mě osobně je vždy na prvním místě teplo. Co říkáš, Santiago?

Santiago: Pro mě je to zvuk, akustika. Mám rád, když sprcha dělá ten hezký zvuk, jako by padal déšť. Dělám si trochu legraci. Ale zvuk je opravdu důležitý, už kvůli všemu tomu reflexivnímu povrchu. Když vám něco vypadne z ruky, udělá to pořádný „kravál“. A pro mou ženu je určitě nejdůležitější světlo – kvůli všemu tomu make-upu…

Radiátor, to je pro mnoho lidí vlastně docela obyčejná věc. Asi nad jeho vzhledem tolik nepřemýšlí, jako když vybírají stůl nebo pohovku. O to těžší musí být navrhnout nějaký nový. Kde berete inspiraci? Určitě existuje mnoho limitů – technologie, tvar, velikost…

Perry: Každý produkt je trochu jiný. Co je pro nás nejdůležitější, je to, aby se produkt skutečně odlišoval. A také zmíněná technologie. Například při designování radiátorů pro Zehnder jsme si chtěli vyzkoušet novou technologii – kombinaci materiálů, kterou jsme již dříve použili u jiných produktů. Líbila se nám tenkost, nízká váha. Možná si říkáte, proč se zabývat váhou u něčeho, co visí napevno na zdi. Ve skutečnosti je ale velmi důležitá, protože nižší hmotnost usnadňuje logistiku i montáž. A také jsme se díky této technologii zbavili všech těch trubek a ventilů, které jsou sice strašně fajn z instalatérského hlediska, ale když už je musíte mít v koupelně, chcete většinou, aby byly skryté. Zkrátka, my vždy pracujeme velmi pečlivě, aby se nám podařilo překonat co nejvíce technologických omezení, která by jinak limitovala naše designérské možnosti. Máme vždy na zřeteli především lidi, kteří budou naše výrobky používat, a jejich potřeby − chceme, aby jim to, co vytvoříme, usnadňovalo život a vnímali to jako skutečnou součást svých domovů.

Giovanni Suma (manažer značky Runtal): Myslím, že je to rovněž otázka přístupu. Na trhu je samozřejmě obrovské množství radiátorů a rozdíly mezi nimi jsou mnohdy minimální – liší se možná trochu tvarem, povrchem, barvou. Ale nakonec jsou to vždycky trubky, které drží nějak pohromadě. Proto je důležité přistupovat k projektu nikoli z pohledu technických bariér, ale naopak s cílem vyřešit nějaký problém. A poté krůček po krůčku nápad postupně měnit tak, abychom nakonec všechny bariéry odstranili. Nic není nemožné.

Santiago: Myslím, že to je stejné v každé profesi. Podobně by měli přemýšlet zahradníci, lékaři, stavebníci. Technické možnosti jsou jedna věc, ale mnohem důležitější je mít otevřený přístup. Designér musí vždy před sebou vidět svůj cíl, zamýšlený výsledek práce, a hledat cesty, jak ho dosáhnout. Málokdy k němu vede přímá cesta, proto musí hledat skuliny a kličky, případně se vrátit na začátek a začít úplně znova…

„Existují dvě odvětví průmyslového designu, v nichž lidé neustále kopírují – keramické obklady a radiátory. Zehnder však takto nikdy nepřemýšlel – vždy se snaží přicházet s novými nápady a být na trhu v čele.“

Perry King

TEXT: DOMINIKA ZÁVESKÁ
Foto: ARCHIV FIRMY ZEHNDER

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.