ASB Stavebnictví Stránka 151

Stavebnictví

Partneři sekce:

Stropní, střešní a stěnové dílce z pórobetonu nabízí možnost realizace konstrukcí bez nutnosti většího množství dělníků – na zhotovení stropu stačí pouze dva. Dokončený strop je ihned nosný za podmínky, pouze se musí dbát na únosnost plochy při ukládání těžkých předmětů. Dílce jsou rovněž vhodné jako stěny v občanské a průmyslové výstavbě či jako protipožární stěny.

Veřejnost by mohla mít přístup zdarma k závazným technickým normám. Umožnit to má takzvaný sponzorovaný přístup, za který budou České agentuře pro standardizaci platit ministerstva nebo úřady. Uživatelé, kteří se musí ze zákona řídit technickými normami, k nim pak budou mít bezplatný přístup na internetu. Novinku zavádí vládní novela zákona o technických požadavcích na výrobky, kterou dnes v úvodním kole podpořila Sněmovna.

Řízení vytápění v domácnostech se provádí v drtivé většině pomocí hlavic, které jsou buď termostatické, elektronické, nebo elektrotermické. Oproti minulosti zaznamenalo vytápění značný pokrok co do uživatelské náročnosti a přívětivosti. Integrace vytápění do systému inteligentních domácností všechny úkony maximálně zjednodušuje a je schopná i jednotlivé úkony správně synchronizovat.

Most přes Öresund, který spojuje Dánsko se Švédskem, se poprvé od dokončení v roce 2000 dočká nového nátěru. Na téměř osmikilometrový most spotřebují dělníci asi 200.000 litrů barvy, informovala agentura Reuters. Hotovi by s prací na spojnici dánské metropole Kodaně a jihošvédského města Malmö měli být za 13 let.

Koupelny patří mezi prostory zatížené krátkodobou, avšak opakovanou vlhkostí, která proniká do konstrukcí a vytváří ideální prostředí pro nežádoucí mikroorganismy. Vnikání vody do podkladů je nutné zabránit ideálně kombinací správných technologických postupů a vhodnou skladbou materiálů už při pokládce.

Správa železnic bude při projektové přípravě vysorykorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany spolupracovat s německými společnostmi DB Netz AG a DB Energie. Spolupráce, ke které obě strany uzavřely i smlouvu, se bude soustředit zejména na přeshraniční úsek z Drážďan do Ústí nad Labem. Dnes o tom informovala Správa železnic. Celý úsek trati, jehož klíčovou částí je přeshraniční tunel pod Krušnými horami, by měl stát kolem pěti miliard eur (asi 125 miliard korun). Stavba by mohla začít asi za deset let.

Do velkého projektu s cílem snížit energetickou náročnost svých budov se pustila pátá největší škola v České republice, pražské ČVUT. Kromě ekonomických úspor tak vedení univerzity sleduje i celospolečenské cíle, jako je snížení emisí skleníkových plynů a snaha o udržitelnější budoucnost.

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než 400 kilometrů. Nové dálnice by tvořily okruh středních Čech a měly by ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy. Stavby by mohly začít po roce 2030. Koncepci dnes novinářům představil ministr dopravy Vladimír Kremlík. Stávající plán dálniční sítě počítá se zhruba 2110 kilometry, dostavěno z něj není stále kolem 800 kilometrů.

Dnešní úsporné objekty vyžadují v podlahách na terénu poměrně velké tloušťky tepelné izolace. Běžně se setkáváme s tloušťkami izolantů od 120 mm pro standardní domy přes 150–200 mm pro nízkoenergetické až po 200–300 mm pro pasivní domy. Pochopitelně v případě podlahového vytápění je třeba vzhledem k podstatnému zvýšení teplotního spádu tloušťky tepelných izolací přiměřeně zvýšit.

Tržních konzultací k výstavbě přeshraničního krušnohorského tunelu na plánované vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany se zúčastnilo víc než 70 firem. Podmínky pro zadání zakázky by stát měl vyhlásit letos na jaře. Informovala o tom dnes Správa železnic. Celá trať by měla podle odhadů stát pět miliard eur (zhruba 125 miliard korun) a stavět by se měla začít kolem roku 2030.

Termodiagnostická kontrola otopných soustav je komplikovaná technická záležitost, která vyžaduje znalosti z více technických oborů. Externí termodiagnostické kontroly lze provádět například pomocí termovizní kamery zavěšené na dronu z výšky 40 až 50 metrů, což se může jevit komplikovaně (do hry vstupuje létající technické zařízení – dron), ale zároveň jde o podstatné zjednodušení kontroly (vzhledem k rychlosti provedené kontroly a ucelenému obrazu inspekce).

Opravu mechanického lokálního poškození vnějšího tepelněizolačního kontaktního systému (ETICS) je třeba provést co nejdříve po poškození, aby nevzniklo druhotné poškození vlhkostí, která může pronikat narušenou povrchovou úpravou do tepelněizolačního systému.

Na energetickou modernizaci bytových domů půjde 600 milionů korun z evropských dotací. Půjde o bezúročný úvěr, jeho minimální výše je 500.000 Kč, maximální 90 milionů Kč. Podpora se týká domů, kde více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení. Čerpat ho mohou vlastníci domů a společenství vlastníků jednotek ve všech krajích kromě Prahy. Úvěr poskytne Státní fond rozvoje bydlení, kterému peníze následně proplatí Evropská komise.

Mezi nejvýznamnější projekty v dopravě bude letos v hlavním městě patřit stavba metra D, opravy mostů nebo dostavba chybějícího úseku vnitřního silničního okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol známého jako Vlasta. Město bude také upravovat křižovatky nebo se státem spolupracovat do dostavbě Pražského okruhu mezi D1 a D11. V rozhovoru to ČTK řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.