Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Pražané již mohou vyzkoušet nové zastávky, které by se postupně měly rozšířit po celé Praze. Testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím bude na svém místě na Palackého náměstí umístěn do jara příštího roku. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy v loňském roce.

Nový zavěšený most přes řeku Magdalena v kolumbijské Barranquille má celkovou délku 2,3 km. Technici PERI vypracovali návrh bednění a lešení přesně podle požadavků tohoto náročného projektu. Řešení bylo založeno na souběžné výstavbě pylonů, mostních pilířů i mostovky. Mnohostrannost systémů bednění a lešení a možnost kombinace se stavebnicí pro inženýrské stavby VARIOKIT umožnily zkrácení doby montáže i u složitých tvarů.

Silnice I/58 spojuje Ostravu s Rožnovem pod Radhoštěm. Jde o důležitou dopravní tepnu, která je plně vytížená, dle ŘSD ji denně využije v průměru 13 567 vozidel. Vznikající obchvat (obchvat Skotnice) ale vede přímo přes obec Prchalov. Aby dálniční přivaděč nerozdělil obec Prchalov na dvě poloviny, bude silnice vedena zčásti zářezem s protihlukovými stěnami, zčásti tunelem.

Navrhli a postavili je studenti, ale snesou srovnání s profesionálními stavbami. Díky spolupráci Správy Krkonošského národního parku a Ústavu navrhování II Fakulty architektury ČVUT vyrostlo v tomto přírodním prostředí celkem pět lávek, po kterých se od podzimu mohou projít první návštěvníci.

Řízením EIA prochází od září varianta úseku 518 pražského vnějšího okruhu z Ruzyně do Suchdola. Navrhovaná trasa je dlouhodobě předmětem řady sporů. Ty jsou částečně zapříčiněny starými křivdami, kdy se o základním trasování pražského okruhu rozhodovalo bez účasti dotčených obcí a částečně reálnými obavami z dopadů, které by mohla nová silnice této dosud relativně klidné čtvrti přinést.

Tunel Milochov je součástí modernizace železniční tratě Púchov–Žilina, určené pro traťovou rychlost do 160 km/h. Jedná se o dvoukolejný jednotubusový tunel s celkovou délkou včetně hloubených portálových částí 1 861 m. Součástí tunelu je i úniková štola délky 266,5 m, která je situována přibližně v polovině tunelu kolmo k jeho ose a ústí v obci Horný Milochov.

Když přijde čas vybrat nový software pro 3D modelování, je snadné nechat se ohromit spoustou možností a funkcí. Které funkce jsou ovšem důležité a co je potřebné pro každodenní práci?

Společnost INSET s.r.o. se věnuje geologickému, geofyzikálnímu a geotechnickému monitoringu, diagnostice a monitoringu životního prostředí. V rámci dlouhodobé diagnostiky a monitoringu stavebních konstrukcí se v současné době podrobně zabývá nejvýznamnějšími pražskými mosty (Palackého most, Libeňský most, Čechův most, Lanový most, Nuselský most a most Legií).

Intermodální neboli kombinovaná stanice pro vlaky a autobusy v Palmě na Mallorce byla postavena na náměstí Plaza de España v centru města v roce 2007. Jde o hlavní železniční stanici na ostrově Mallorca, nové nástupiště bylo vybudováno na místě již existující železniční stanice. Objekt byl slavnostně otevřen 1. března, což je „Den Baleárských ostrovů“, místní státní svátek, kterým slaví ostrovy autonomii. Provoz byl zahájen 25. dubna 2007.

Tunely Strejach (délka 620 m) a Untersammelsdorf (délka 664 m) leží na nově budované železniční trati Koralmbahn, která je součástí baltsko-jaderského koridoru. Oba tunely s mělkým nadložím leží v měkkých jemnozrnných jezerních sedimentech s vysokou hladinou podzemní vody. Tunel Strejach je tunel hloubený pomocí „top-down“ metody pod ochranou stropní desky založené na svislých pilotových stěnách kombinovaných s tryskovou injektáží. Tunel Untersammelsdorf je ražen pod ochranou klenby z tryskové injektáže a pilotových stěn s velkou vzdáleností os pilot dotěsněných pomocí tryskové injektáže.

Mohlo by se zdát, že kauza Libeňského mostu je, po vzedmutí občanského zájmu v dubnu minulého roku, už ukončeným příběhem. Opak je ale pravdou. Více než devadesát let starý most, symbol Holešovic a Karlína, má stále stejné problémy a klíčové otázky, nutné pro rozhodnutí o jeho dalším osudu, stále nejsou zodpovězeny.

Studii proveditelnosti stavby vysokorychlostní trati mezi Brnem, Přerovem a Ostravou zpracují firmy Sudop Praha a Egis Rail. Správa železnic (SŽDC) je vybrala pomocí nové metody výběrového řízení, kdy použila hodnocení podle nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality. Firma o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Kompletní studie za téměř 14 milionů korun bude hotová nejpozději za 14 měsíců.

Pražský Libeňský most není nutné zbourat a má být opraven a zachován. Most má vysokou architektonickou i historickou hodnotu. Ve svém oponentním posudku to píše švýcarský profesor Eugen Brühwiler ze Švýcarského federálního technického institutu (EPFL) v Lausanne. Posudek vznikl jako oponentura návrhu opravy mostu od Kloknerova ústavu ČVUT.