J.A.P.: Vždy o krok napřed
Galerie(7)

J.A.P.: Vždy o krok napřed

Společnost J.A.P., spol. s r. o., vznikla v roce 1991 jako úplně nová firma a nebyla žádnou pokračovatelkou nebo nástupkyní dřívější fungující firmy. Začínala tedy v porevolučním období takzvaně z nulového bodu. Jejím původním sortimentem byly půdní stahovací schody LUSSO, které byly vyráběny především pro export. O historii a současnosti firmy jsme hovořili s výkonným ředitelem Petrem Paksim.

Má společnost nějakou firemní filosofii?
Nedá se samozřejmě hned od počátku hovořit o nějaké cílené firemní filosofii, ale ta se postupem času sama přirozeně vygenerovala ze zacílení našich produktů. Dnes už mohu uvést, že celé naše produktové portfolio se nese v duchu hesla Vše pro komfortní bydlení. Snažíme se tedy vyrábět designově zajímavé produkty, které přinesou majitelům do bydlení více komfortu. A nejen to – při hledání návrhů se snažíme zákazníkům jít vstříc. Nenecháme je tápat v hledání ideálního řešení, jejich požadavky řešíme dřív, než je klient vysloví. J.A.P. totiž vždy přichází s nabídkou řešení. Snažíme se prostě být o krok napřed a čas ukazuje, že jdeme správnou cestou. Nejnověji to dokazuje náš ucelený systém dveřních systémů pro dveře otočné i posuvné do zdi či po zdi, který při úvodním představení sklidil velmi pozitivní ohlas.

Máte poměrně široké portfolio výroků – můžete nám přiblížit strukturu firmy? A jakým způsobem jsou jednotlivé části řízeny?
Společnost J.A.P. je společností s ručením omezením se základním kapitálem 20 mi­lionů korun a v současnosti v ní pracuje 150 kmenových zaměstnanců. Z pohledu organizační struktury je firma rozdělena do sedmi výrobních divizí: půdní schody v zateplené a protipožární úpravě, exteriérová a interiérová schodiště, nerezové zábradlí – opět do exteriéru i interiéru, stavební pouzdra pro zasouvací dveře a skryté hliníkové zárubně, skleněné stěny s celoskleněnými dveřmi a Grafosklem, hliníkové a nerezové systémy posuvné po zdi a do stropu pro sklo i dřevo a jako poslední je divize ocelových a nerezových zárubní, které lze montovat dodatečně. Ovšem s tímto náš zákazník nepřijde do styku, jde o čistě interní třídění dílčích výrob.

Která část tvoří největší procento vašeho obratu?
Přes 60 procent našeho obratu dnes tvoří divize stavebních pouzder a skrytých hliníkových zárubní.

Ohlédnete-li se zpět, dokážete říci, které období bylo pro firmu v její více než dvacetileté historii nejsložitější? Jak problémům čelíte?
Myslím, že v každém období vývoje firmy je něco složitého. V tuto chvíli nedokážu přímo určit, co bylo v té naší nejsložitější. Tím, jak se snažíme posouvat se ve svém vývoji stále dál a dál, tak každé nové je pro nás v tu danou chvíli těžké, ale s poznáním a odstupem času se i tyto problémy ukazují jako řešitelné. Pokud se ohlédnu za nedalekou minulostí, mohl bych například zmínit plné zprovoznění automatické linky na výrobu stavebních pouzder, která je v rámci Evropy unikátní a byla nám vyráběna přímo na míru. Takže její plný rozjezd skutečně ležel jen a jen na našich technicích a technolozích. Učit se jednoduše neměli kde. Jedině sami od sebe. A já jsem moc rád, že se vše úspěšně podařilo a linka už produkuje naše, samozřejmě opět technologicky vylepšená pouzdra.

Nábytkářům se v ČR všeobecně moc nedaří… Ale vy nejste úplně nábytkářská firma – jak vnímáte své postavení na českém trhu a jak čelíte konkurenci?
Odpověď jsem už částečně naznačil. Naše společnost se snaží pokles v bytové výstavbě nahradit opravdu tvrdým vývojem novinek a jejich rychlým aplikováním na trh. Jednoduše řečeno, snažíme se mít dobrý odhad na to, co zákazník může potřebovat, a vše mu předpřipravíme na míru. Zatím se nám tento postup osvědčil a my stále rosteme.

Dnes se klade velký důraz na výrobu z domácích zdrojů. Jaká je materiálová a surovinová základna vaší společnosti?
Podporu tuzemských dodavatelů samozřej­mě dodržujeme i u nás. Naše suroviny a po­třebné komponenty nakupujeme v maximálním množství v Česku. Nicméně pokud nás domácí zdroje z jakéhokoli důvodu neuspokojí, využíváme i dodavatele v rámci EU a část speciálních polotovarů jsme bohužel nuceni nakupovat i mimo Evropskou unii.

Můžete říci, na základě vlastních zkušeností, jaký je recept na úspěšný výrobek: kvalita, cena, design? Na co nejvíce slyší vaši zákazníci?

Myslím, že dnešní zákazníci chtějí určitě vysokou kvalitu, nadčasový design a příjemnou cenu. Nicméně toto by asi uvedl každý solidně smýšlející výrobce. Za mě dodávám rychlost a kvalitní prozákaznické služby. Ty jsou podle mého dnes důležitější než první tři jmenované. Ukazují totiž, jak si daná firma váží svých zákazníků. Ruku na srdce, co si pomyslíte o firmě, která vám měsíc slibuje dodávku zboží, abyste ve finále zjistili, že její dodání bude za další měsíc, a to v tom lepším případě… U nás v J.A.P. již pátým rokem aplikujeme principy takzvané štíhlé výroby, takže dnes většinu našich výrobků můžeme dodávat od jednoho dne maximálně do jednoho měsíce od objednání při vysoce individuálních požadavcích. A právě tuto rychlost si naši zákazníci vysoce cení. Jako samozřejmost naší firmy coby výrobce bereme fakt, že jsme schopni vyrobit jakýkoli náhradní díl k našemu 15 let starému výrobku. A i to se dnes stává velkou konkurenční výhodou!

Mnoho podnikatelů u nás si stěžuje na nepříliš vstřícné podmínky pro podnikání, a to ať už jde o daňovou zátěž, zvyšující se cenu práce či výši odvodů. Co vidíte jako největší překážku v podnikání v Česku vy?
Já osobně jsem velký optimista, ale přitom pragmatik stojící pevně na svých nohou. Každou překážku beru jako výzvu a stimul k dalšímu růstu společnosti. Takže pokud se mě ptáte na největší překážku v podnikání, odpovídám, že nic tak neodstranitelného či neřešitelného nevnímám.

Jaké máte zkušenosti se zahraničními trhy – působíte nebo plánujete vstup na zahraniční trhy? A pokud ano, s jakými záměry a odhadovaným výsledkem?

Jak jsem již zmínil v úvodu, naše společnost vznikla bezprostředně pro vývoz půdních schodů. Takže export pro nás není nic zvláštního, nic, s čím bychom nyní začínali. Dnes vyvážíme již do sedmnácti států a všech světadílů včetně Asie.

Po letech se opět objevuje důraz na kvalitu zpracování. Jakým způsobem si hlídáte kvalitu vašich výrobků a vůbec, jaký máte názor na kvalitu řemesla v ČR?
Kvalitní výrobek je důvod, proč se klient vrací ke svému dodavateli. A my se tohoto léty ověřeného pravidla držíme a žádného kvalitativního provinění se vůbec nedopouštíme. Samozřejmě, že chyby se stávají, ale J.A.P. se k nim staví s jasným prozákaznickým přístupem. Z pohledu interního chodu firmy máme samozřejmě zavedeno ISO 9002 a ve všech svých procesech aplikujeme mezioperační kontroly. Nicméně ten marketingově zákaznický přístup je pro nás samozřejmě stěžejní.

Dokážete odhadnout vývoj jak celé české ekonomiky, tak i vašeho segmentu a potažmo celé firmy na příštích pět let?
Z mého pohledu odhaduji, že bytová výstavba může ještě jeden až dva roky klesat pod dnešní stav. Pak nastane postupný vzestup, který ale rozhodně nebude nijak strmý, i když by si jej jistě přálo mnoho producentů ve stavebnictví.

Existuje recept na úspěšnou firmu?
Pokud by to bylo tak jednoduché, tak má úspěšnou firmu každý. Osobně si myslím, že každá firma si musí hledat svůj styl. Ten náš je rychlý, a přitom vysoce kvalitní vývoj za poctivého naslouchání potřebám našich zákazníků.

Děkujeme za rozhovor.


Výkonný ředitel firmy
Petr Paksi

Rozhovor připravil Matej Šišolák

Článek byl uveřejněn v Realizace staveb.