Nakladove nadrazi 3

Podepsáno. Praha s developerem uzavřela dohodu k nákladovému nádraží Žižkov

Pražský magistrát, radnice Prahy 3 a developerská firma Finep Holding uzavřely dohodu o takzvaných kontribucích, tedy příspěvku společnosti na budování infrastruktury k plánovanému bytovému projektu v areálu nákladového nádraží Žižkov (NNŽ). Developer, který v areálu plánuje postavit 1200 bytů, přispěje městu 167 miliony korun, většinu formou výstavby mateřské školy.

Dohoda vznikla na základě metodiky, kterou minulé vedení magistrátu schválilo pro určení výše příspěvků developerů na budování veřejné infrastruktury. Pražští zastupitelé v polovině září schválili uzavření dohody spolu s pořízením změny územního plánu, která je pro projekt Finepu nutná. Předseda představenstva Finep Holding Michal Kocián dnes řekl, že náklady na projekt budou osm miliard korun a výstavba potrvá deset let.

Finep plánuje na parcelách v centrální části území NNŽ postavit dva bloky bytových domů s veřejně přístupnými zelenými vnitrobloky doplněné obchody, restauracemi, kancelářemi a občanskou vybaveností. Z dohodnuté spoluúčasti bude 72,5 milionu korun v penězích určených pro Prahu 3 na výstavbu nové základní školy. Zbytek hodnoty bude tvořit mateřská škola pro 125 dětí, kterou firma postaví a převede na městskou část, a pozemky pro nové komunikace, plánovanou zelenou promenádu či bytový dům.

Čtvrť pro 15 tisíc lidí

Vzniklé byty budou podle Kociána určeny k vlastnickému, družstevnímu i nájemnímu bydlení. Architekt Boris Redčenkov z ateliéru A69 architekti dodal, že po obvodu budou bloky zachovávat výšku okolní zástavby, vyšší domy budou ve středu.

Podle loni schválené urbanistické studie má v nové čtvrti v areálu NNŽ v budoucnu žít až 15.000 obyvatel, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy ve funkcionalistické budově nádraží. Na tu město plánuje podle dřívějších informací uspořádat architektonickou soutěž, stejně jako na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne tramvajová trať a nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.

V areálu NNŽ už staví firma Central Group, která tam plánuje ve třech projektech postavit 4600 bytů. Plánuje tam stavět i Penta. Funkcionalistickou budovu nádraží vlastní České dráhy, které v minulosti s developerskou firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov Station Development, jenž má na budovu nádraží předkupní právo.

Vedení magistrátu chce podle nedávného rozhodnutí městských radních usilovat o to, aby Praha získala celou budovu do vlastnictví. Podle dřívějších informací by v památkově chráněném nádraží mohlo být sídlo Národního filmového archivu, kulturní a společenské prostory nebo základní škola.