Bungalov z cihel
Galerie(7)

Bungalov z cihel

Výsledná podoba rodinného domu v Horních Počernicích u Prahy od architekta Michala Kunce vychází z jednoduché rovnice – poloha pozemku, požadavek majitelů na jednopodlažní stavbu plus funkční dispozice rovná se jednoduchý dům s jasnou koncepcí. Díky promyšlenému použití materiálů a nápaditému přístupu k výchozím podmínkám vznikla architektura veskrze současná a rozhodně ne chladná.

Pozemek se nachází uprostřed poměrně husté zástavby rodinných domů z poválečného období. Jedná se o starou zahradu, čehož architekt i investoři chtěli využít – postavit dům, který by zahradu co nejméně narušoval, zapadl do ní a stal se její součástí. Zvolili jednoduchý tvar domu, který vychází z vnitřních dispozic. Výsledek připomíná dřevěné letní domky, snad proto dostala stavba přezdívku bungalov, i když je zděná a obyvatelům slouží po celý rok.

 

Zevnitř ven

„Vždy když navrhuji rodinný dům, zkouším si v něm představit sebe. Jak by se mi bydlelo, jak bych v něm žil,“ přibližuje přístup k práci architekt Kunc. „Začínám vnitřními dispozicemi, skicuji si jednotlivé místnosti vedle sebe, s jejich návaznostmi a vazbami. Skládám půdorys, tak aby jednotlivé prvky mezi sebou měly správný vztah.“

Dispozice stavby vychází ze dvou myšlenek: obytné prostory umístit na jižní stranu a co nejvíce je otevřít do zahrady a naopak zázemí odsunout k severní straně. Druhým kritériem je hierarchizace prostorů. V praxi to znamená, že společenské místnosti jsou umístěny blíže k ulici a intimní prostory ložnic a koupelny zase od ulice dále. Severojižní rozdělení je umocněno chodbou procházející celou délkou objektu, takže je možné od vchodových dveří prohlédnout až na zahradu na druhém konci. Chodba však není uzavřená – ve středu domu se otevírá do obývacího pokoje na jedné straně a kuchyně na straně druhé. V tomto místě se nachází centrum rodinného života; prochází jím jednak západovýchodní osa chodby, a jednak i kratší osa severojižní.

Kuchyň, obrácená do severní zahrady, je vybavena pásovými okny, ale zároveň je po celé jižní straně otevřená do hlavního obytného prostoru, a tedy i do zahrady jižní. Že se v tomto místě nachází centrum domu, poznáme i z exteriéru. Objekt je vyvýšen o pás úzkých oken, které prosvětlují interiér po celý den. Vyvýšení také eliminuje nebezpečí, že jednoduchý kvádr domu bude působit příliš fádně.

S podobným prvkem se setkáme i v interiéru. Sprchový kout, navržený jako válec vyložený barevnou keramickou mozaikou, mírně vyčnívá do chodby a narušuje tak její optickou délku. Jeho válcovitý tvar se odráží i na střeše, kam ústí světlík, který prosvětluje kout i celou koupelnu.

Projekt dostal od stavebního úřadu výjimku – nebylo tudíž nutné zakomponovat garáž přímo do domu. „To nám umožnilo zachovat čistotu tvaru a důmyslnou dispozici,“ vysvětluje Michal Kunc. Garážová kostka je odsunuta do jižního rohu zahrady, který přimyká k ulici.

Materiály, které lákají k dotyku

Dům je postaven ze systému Porotherm s odvětrávanou fasádou z šedého Cembonitu. V místě zvýšeného obývacího prostoru jsou do fasády vloženy nosníky z lepeného dřeva, které nesou střechu a pergolu nad terasou. Tu uzavírá rám z přirozeně zrezivělé oceli. Pod ní se pak nachází terasa z tropického dřeva masarandruba, která je na stejné úrovni s terénem zahrady a přechází do venkovního bazénu. Dům není podsklepen. Užitkové místnosti jsou vysunuty na severní straně domu na obou koncích. Nepřekáží tak v dispozici domu a zároveň oživují objemovou strukturu.

Jak v exteriéru, tak v interiéru klade autor důraz na použité materiály. „Dávám přednost těm přírodním. Myslím si, že materiály by měly mluvit. Měly by ve vás vzbuzovat chuť, abyste si na ně chtěli sáhnout, haptika je velmi důležitá…,“ vysvětluje Michal Kunc. Šedi cembonitových desek konkurují sytě hnědé dřevěné rámy oken. Na severní straně barevnou škálu doplňuje červená, která zdůrazňuje vystupující části provozních místností. Obytné plochy pokrývá teaková průmyslová mozaika. Tento typ parket nabývá v poslední době na oblíbenosti. Působí celistvým dojmem, avšak svou skladbou z malých podlouhlých kousků dřeva, které mají různou barevnost v jednom tónu, vytváří i detail. Navíc se dá s výhodou použít jeho optických vlastností – podle toho, kterým směrem se mozaika položí.

Architekt se na tvorbě interiérů přímo nepodílel, ale řada prvků, které jej formují, je zakomponována už v návrhu. „Jde například o vestavěné skříně, dveře bez nadpraží až ke stropu či vestavěný box kuchyně,“ vypočítává Michal Kunc.

Atelier Kunc tímto domem rozšířil počet svých staveb v Horních Počernicích. Na vedlejším pozemku totiž o něco dříve vyrostly řadové domy od stejných autorů. Podobný rukopis je znát – důraz na materiály, žádný zbytečný prvek, absence ornamentů. Objekty v okolní zástavbě nerazí, ale rozhodně na první pohled upoutají, alespoň toho, kdo sleduje současnou českou architekturu.

Název stavby: Bungalov
Místo: Horní Počernice
Investor: soukromá osoba
Architekt: Atelier Kunc, s.r.o., Michal Kunc, Daniel Pospíšil, Lukáš Zimandl
Charakteristika: novostavba
Projektant: SK projekt, R. Stoklas, J. Pozděna
Design, návrh interiérů: Michal Kunc
Generální dodavatel: Fora Studio, s.r.o.
Začátek realizace: 2004
Konec realizace: 2005
Funkce: rodinný dům

Technické údaje
Konstrukční řešení: ŽB základová deska i deska stropu
Materiály: obklad domu – cembonitové desky na kovovém roštu, dřevěná okna, brána – přírodně korodovaná ocel,
Zdivo: Porotherm
Střešní krytina: skladba ploché nepochozí střechy, titanzinek, nasypaný kačírek
Omítky: vnitřní omítka jemný vápenný štuk
Okna: dřevěná smrková, europrofil
zasklení – izolační dvojsklo, protisluneční fólie Hitmirror
Světla: Halla – série 21 (stropní přisazená světla, kovový rámeček, trafo)
Koupelna: obklad mozaika Butterfly
Kuchyň: MDF deska
Dveře: atypické, bezfalcové, ke stropu bez nadpraží, 3d panty, mořený dub,
Podlahy: teaková, průmyslová mozaika

Hana Roguljič
Foto: Filip Šlapal, Tomáš Rasl, Julius Pufler