Nákladové nádraží Žižkov

Nová čtvrť pro 20 tisíc obyvatel. Praha schválila zásadní změnu územního plánu

Největší změna územního plánu v historii hlavního města Prahy byla schválena. Zastupitelstvo hlavního města umožnilo zahájení výstavby na brownfieldu Nákladového nádraží Žižkov, který se po letech plánování promění v moderní městskou čtvrť. Nová čtvrť nabídne bydlení až pro 20 tisíc obyvatel, s důrazem na občanskou vybavenost, školství a veřejnou zeleň.

Proměna areálu, jehož původní funkce byla ukončena před téměř dvaceti lety, je výsledkem dlouhých jednání mezi městem a investory Sekyra Group, Central Group, FINEP, Penta a MY Park. Ti se zavázali k významné spoluúčasti na veřejné infrastruktuře prostřednictvím plánovacích smluv.

Schválení změny: historický milník pro město

„Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu. Nákladové nádraží Žižkov dlouhá léta symbolizovalo nevyužitý potenciál v srdci města. Dnes dáváme tomuto území novou budoucnost – vznikne tu moderní čtvrť, která nabídne bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum. Je to příklad odpovědného a promyšleného rozvoje, kde město jasně nastavilo pravidla a investoři se na něm férově podílí. Tento model chceme aplikovat i na dalších pražských brownfieldech. Praha se musí rozvíjet, ale zároveň musí myslet na kvalitu života svých obyvatel – a právě zde se to podařilo skloubit,“ uvedl primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda.

Podle náměstka primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka je tento projekt prvním výsledkem komplexní dohody mezi městem a více investory. „Město tak schvaluje výstavbu největší čtvrti za desítky let a pro novou čtvrť zajistilo tramvaj, dále také pět školek, parky, prostor pro dvě základní školy a koupí budovy i centrální společensko-kulturní centrum. Tím ale naše práce nekončí, obdobně pokračujeme na dalších klíčových brownfieldech, například v Letňanech, ale především v lokalitě Bubny-Zátory,“ uvedl Hlaváček.

Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov | Zdroj: IPR Praha

Podmínky výstavby: infrastruktura a občanská vybavenost

Významnou roli při plánování sehrála městská část Praha 3. „Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti, která z těchto čtyř smluv vyplývá, je bezmála 1,2 miliardy korun. Výrazná část těchto prostředků půjde na rozvoj školství v lokalitě,“ uvedl místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš.

Konkrétní příspěvky investorů zahrnují například šestitřídní mateřskou školu od Central Group, finanční příspěvek přes 411 milionů korun od Sekyra Group na novou základní školu, veřejné parky a rekonstrukce klíčových ulic. Plánovací smlouvy se čtyřmi hlavními developery přinesou městu také potřebné pozemky pro další rozvoj infrastruktury.

Investoři představují své příspěvky

„Jsem rád, že Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo změnu územního plánu a společnost Sekyra Group tak může po mnoha letech zahájit přípravu výstavby projektu Žižkov City,“ uvedl Leoš Anderle, výkonný ředitel Sekyra Group. Sekyra Group se na investicích do veřejné vybavenosti podílí částkou 624 milionů korun.

Příspěvek Central Group dosáhne téměř 450 milionů korun. „Na naše náklady jsme kompletně zrekonstruovali Basilejské náměstí, postavíme šestitřídní mateřskou školu, velký veřejný park a městu poskytneme i pozemek pro novou tramvajovou trať,“ doplnil Dušan Kunovský, předseda představenstva Central Group.

David Musil ze společnosti Penta Real Estate upozornil, že polovina jejich území bude tvořena zelení a veřejnými prostranstvími. „Vybudujeme zázemí pro nová zdravotnická zařízení na ploše 700 m² a několik desítek milionů přispějeme na rekonstrukce či rozšíření místních škol.“

Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov | Zdroj: IPR Praha

Další rozvojové projekty a plánované investice

Společnost MY Park plánuje transformaci stávající prodejny na městský dům s byty. „Velmi si vážíme úzké a profesionální spolupráce mezi městem a ostatními spoluinvestory. Věříme, že výsledek společného úsilí může být inspirací i pro další rozvojové projekty,“ uvedla Lenka Kořínková, výkonná ředitelka MY Park.

V rámci území Nákladového nádraží Žižkov již v roce 2023 uzavřela Praha smlouvu o spolupráci i s investorem Finep. Tento projekt, označovaný jako U Staré cihelny, přinese další mateřskou školu a nové veřejné prostory. Spoluúčast Finepu přesahuje 167 milionů korun.

Nové zákonné ukotvení plánovacích smluv

Významnou roli při přípravě plánovacích smluv sehrála právní kancelář Frank Bold Advokáti. „Výslovné zakotvení plánovacích smluv v zákoně dává jednání mezi developery a územními samosprávami jednoznačný právní základ,“ uvedl Tomasz Heczko z Frank Bold Advokáti.

Součástí širší koncepce je i konverze historické budovy nádraží, kterou Praha zakoupila v prosinci 2024. Objekt se má stát centrem nové čtvrti – vznikne zde společensko-kulturní centrum, školský kampus, kanceláře i městské byty.

K rozvoji nové čtvrti přispěje také nová tramvajová trať Olšanská – Habrová, jejíž výstavba by měla být zahájena v roce 2026. Projekt zároveň klade důraz na ekologické aspekty – plánované parky, veřejná prostranství a industriální park vzešlý z architektonické soutěže nabídnou kvalitní městskou zeleň a biodiverzitu.