748A1630

Udržitelnost v praxi

S obchodním ředitelem společnosti MC-Bauchemie, přední světové firmy v oboru stavební chemie, Tomášem Plickou o udržitelných strategiích, klíčových inovacích, které formují budoucnost stavebního průmyslu i o výzvách, kterým celý sektor čelí v rámci environmentální odpovědnosti.

Jak se téma udržitelnosti a ochrany životního prostředí promítá do firemní strategie a hodnot společnosti MC-Bauchemie? Jakým způsobem je tato oblast pro vaši firmu důležitá?

Téma udržitelnosti je již mnoho let nedílnou součástí firemní strategie společnosti MC-Bauchemie – a to z různých důvodů. Na jedné straně naši zákazníci stále více požadují výrobky, při jejichž výrobě je produkováno méně CO2 a méně odpadních produktů než dříve. Na začátku roku 2000 se o udržitelnosti více mluvilo, než se na ni nakonec vynaložilo, ale chování spotřebitelů se od té doby výrazně změnilo. Nezohlednění této skutečnosti by představovalo značnou konkurenční nevýhodu, a proto jsme se touto otázkou zabývali již v rané fázi a odpovídajícím způsobem na ni reagovali.

Dalším aspektem je uvědomění si, že uchazeči při inzerování volných pracovních míst stále častěji hledají „zelenou image“ svého zaměstnavatele. Podnik, který se nezdá být zaměřen na udržitelnost a ochranu životního prostředí, bude mít problémy s obsazením volných pracovních míst kvalitními uchazeči. K udržitelnému jednání nás však nemotivuje pouze trh s výrobky a pracovní trh: mnohem důležitější je vědomí, že jako výrobní podnik můžeme v souvislosti se změnou klimatu a ochranou životního prostředí významně přispět. To je náš vnitřní závazek i motivace. Proto usilujeme o neustálé zlepšování naší environmentální výkonnosti, což se odráží i v našich zveřejňovaných environmentálních ukazatelích.

Jaké konkrétní kroky a opatření v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje společnost MC-Bauchemie realizuje? Můžete uvést několik příkladů vašich environmentálních iniciativ?

Opatření, která jsme zavedli a zdokumentovali ve zprávě o životním prostředí, lze rozdělit na interní a tržně specifická. Společnosť MC-Bauchemie je předním mezinárodním výrobcem a dodavatelem bezcementových a nízkocementových systémů, jako jsou bezcementové betony, malty, opravné systémy a kosmetika betonu, které se používají v infrastrukturních projektech, při domovní a občanské výstavbě a ve spotřebním zboží, jako jsou lepidla na obklady. Nahrazením cementu se v posledních letech podařilo ušetřit tisíce tun CO2.

Kromě našeho produktového portfolia byla v posledních letech z hlediska udržitelnosti „uzpůsobena“ i naše vnitřní infrastruktura. Na jedné straně se nám podařilo téměř zcela nahradit spalování ropy zdroji energie s relativně nízkým dopadem na CO2. Kromě toho byla značná část výrobních zařízení spotřebovávajících elektřinu nahrazena moderními jednotkami. A konečně, optimalizací interních procesů a receptur ve výrobě se nám podařilo vyprodukovat výrazně méně odpadu a používat vyšší podíl obnovitelných surovin.

Pobídky ze strany vedení společnosti také přiměly více zaměstnanců v našich pobočkách k přechodu ze spalovacích vozidel na elektromobily. To se proto projevilo i ve snížení spotřeby pohonných hmot. V neposlední řadě společnost MC-Bauchemie využívá také kreativitu svých zaměstnanců: nápady našich kolegů nám v minulosti umožnily výrazně snížit množství papíru a odpadu díky změně způsobu každodenní práce.

Jakou roli hraje udržitelnost vašich dodavatelů a obchodních partnerů při jejich výběru? Jaká kritéria v této oblasti po nich vyžadujete?

Společnost MC-Bauchemie ve svých výrobních procesech využívá převážně místně a regionálně dostupné suroviny, což zkracuje dopravní cesty a posiluje regionální ekonomiku. V posledních letech se nám také daří neustále snižovat podíl energeticky náročných surovin ze zahraničí.

Kromě toho přikládáme velký význam eticky odpovědnému chování v celém dodavatelském řetězci a tento standard prosazujeme i mezi našimi dodavateli, abychom společně utvářeli udržitelnou budoucnost. Naše etické standardy a zásady jsou zakotveny v naší směrnici pro dodržování předpisů a poskytují cenné vodítko pro důvěryhodnou spolupráci s našimi partnery.

Jakým způsobem se snažíte zvyšovat environmentální uvědomění a aktivitu vašich zaměstnanců? Jaké programy a aktivity v této oblasti pořádáte?

Ve společnosti MC-Bauchemie pravidelně zveřejňujeme prohlášení vedení, ve kterých sdělujeme důležitost tohoto tématu a naše očekávání od našich zaměstnanců. Například v naší zprávě o životním prostředí upozorňujeme naše zaměstnance a uvádíme naše očekávání. V obchod ní oblasti se každý den a ve všech směnách konají krátké schůzky, na kterých se rovněž diskutuje o našem vlivu na životní prostředí.

Jen tak lze co nejlépe předcházet plýtvání zdroji a odpadům, protože oslovená skupina lidí má zásadní význam pro zlepšování našich environmentálních ukazatelů. Jak již bylo zmíněno, provádíme také kampaně, při nichž se všech zaměstnanců ptáme na optimalizační potenciál a nápady na projekty.

Jsme přesvědčeni, že kombinace odborných znalostí široké masy zaměstnanců se všemi jejich konkrétními každodenními zkušenostmi povede k podstatně pozitivnějším opatřením než shora diktovaný přístup. V neposlední řadě motivujeme naše zaměstnance k účasti na regionálních kampaních, jako je například pravidelná kampaň v Německu s názvem „Do práce na kole“.

Vnímáte, že mezi vašimi zákazníky a širokou veřejností roste zájem o udržitelnost a environmentální dopady firem? Jaké jsou podle vás hlavní důvody tohoto trendu?

Zájem o téma udržitelnosti neustále roste, i když pomalu. V médiích a mezi našimi zákazníky je zásadní zájem o pevné zakotvení udržitelnosti v termínech „spotřeba“ a „investice“. Na úrovni výrobků je však také vidět, že zájem je často pouze teoretického charakteru, když si uvědomíme, že výrobky navržené s ohledem na udržitelnost jsou často dražší než běžné výrobky s horším dopadem na udržitelnost. V těchto případech se bohužel stále obvykle volí nákladově efektivnější výrobek.

Avšak v případech, kdy jsou optimalizované výrobky cenově shodné a nemají žádné nevýhody z hlediska svých vlastností, spotřebitelé stále častěji volí udržitelné výrobky. Jedním z hlavních důvodů spíše váhavého vývoje v sektoru B2B, například ve stavebnictví nebo ve specializovaném obchodě, je silná konkurence ve výběrových řízeních a v obchodě s koncovými zákazníky. Tento trend se bohužel nezrychlí, dokud bude tématu „udržitelnosti“ ve většině výběrových řízení přikládán druhořadý význam – i v důsledku napjatých veřejných financí.

Jaké největší výzvy a překážky musí společnost MC-Bauchemie při realizaci udržitelných opatření překonávat? Jak se s nimi vypořádáváte?

Společnost MC-Bauchemie se jako výrobní podnik v oboru stavební chemie pohybuje mezi póly ekologie a ekonomiky. Udržitelnost se neomezuje pouze na ochranu přírodních zdrojů, ale musí vždy zajišťovat také bezpečná pracoviště s optimálními pracovními podmínkami. A to s vědomím, že úspěch společnosti je z velké části založen na nasazení jejích zaměstnanců.

Investice do dlouhodobého majetku a vývoj nových produktů proto musíme vždy posuzovat z hlediska naší potřeby fungovat udržitelně. Výše zmíněná skutečnost, že zákazníci a spotřebitelé nejsou vždy ochotni platit za udržitelná řešení více než za konvenční, znamená, že ne všechny projekty nebo příležitosti ke zlepšení environmentálního chování lze realizovat včas. Pouze (rostoucí) uvědomění si kupujících, že ekologicky optimalizované výrobky mohou být v rozumných mezích dražší kvůli vyšším nákladům na suroviny, bude moci v budoucnu téměř zcela odstranit tento občasný konflikt cílů mezi ekologií a ekonomikou.

Další překážkou jsou občas rigidní předpisy ve stavebnictví. Vezměme si jako příklad bezcementové betony: trvalo téměř deset let, než se podařilo rozšířit dosavadní stav techniky tak, aby bylo možné vyrábět a používat ve stavebně významných prvcích také betony bez cementu. Schvalování ekologicky optimalizovaných systémů je proto naléhavě nutné urychlit, protože jinak je překážka pro výzkumné podniky v našem odvětví jednoduše příliš vysoká. Zde je břemeno především na politicích, aby urychlení příslušných schválení upřednostnili.

Jak hodnotíte roli vlády a veřejné správy v podpoře udržitelného podnikání v České republice? Jaká opatření ze strany státu byste uvítali?

Role vlády a orgánů veřejné správy je v prosazování udržitelnosti naprosto klíčová. Pouze země, kde je toto téma prosazováno „shora“, mají šanci přimět společnosti se touto problematikou zabývat. Naše firma je v oblasti udržitelnosti velmi aktivní a pouze s podporou vedení státu máme šanci naše ekologická řešení a postoje více prosazovat. Určitě by bylo dobré, kdyby se v zadávání veřejných zakázek na téma ekologie a „zelených“ řešení kladl větší důraz při vyhodnocování těchto zakázek. Dnes bohužel stále platí jen cena a zakázka je zadána firmě, které nabídne nejnižší cenu bez ohledu na použité systémy a výrobky.

Na závěr, co byste vzkázal ostatním firmám, které se zatím v oblasti udržitelnosti a ochrany životního prostředí příliš neangažují? Jakými argumenty byste je chtěli přesvědčit o nutnosti přijmout environmentální strategii?

Firmám lze dát jedinou radu: pokud se nebudete snažit, ve střednědobém a dlouhodobém horizontu zmizíte z trhu! Společnost se mění a mladší generace již přikládají ekologicky šetrnému chování podniků mnohem větší význam než starší generace, které v současné době v ekonomice dominují. Tyto generace však budou v budoucnu kupujícími, rozhodujícími osobami a zaměstnanci.

Pokud si to neuvědomíme, zaujmou naše místo noví a stávající konkurenti, pokud nezintenzivníme své úsilí v sou­vislosti s udržitelností a ochranou životního prostředí. Kromě změn ve společnosti se v jejich stopách pohybuje i politika – a to v mezinárodním měřítku. Například růst cen certifikátů CO2 zvyšuje tlak na firmy, aby udržitelně snižovaly své emise. Tento kombinovaný tlak na tržby a náklady nebude ve střednědobém horizontu udržitelný, pokud firmy odmítnou přijmout udržitelné strategie, a proto je nezbytné přijmout krátkodobá opatření.

Tomáš Plicka

Zdroj: MC – Bauchemie

Pochází z Plzně, vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze. Od roku 1999 působí tento ženatý otec tří dětí ve firmě MC-Bauchemie na pozici obchodního ředitele divize sanací. MC-Bauchemie je jednou z předních firem v oboru stavební chemie a její výrobky a systémy se používají pro opravy a ochranu stavebních konstrukcí po celém světě.

Text: Markéta Šimoníčková

Článek vznikl ve spolupráci se společností MC – Bauchemie s.r.o.