
Úsek vysokorychlostní železnice u Brna má zelenou. Chystá se výkup pozemků
Plánovaná vysokorychlostní trať mezi Modřicemi a Rakvicemi, která bude součástí budoucího spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví, získala kladné stanovisko v rámci posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Správa železnic tak může zahájit výkupy pozemků a pokračovat v projektové přípravě.
Získání stanoviska oznámili na tiskové konferenci ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Celkem 40 kilometrů dlouhý úsek je součástí plánovaného koridoru, který v budoucnu umožní rychlá spojení i směrem na Vídeň a Bratislavu.
Trať povede přes chráněná území, přibudou estakády i tunel
Podle ministra životního prostředí byla příprava EIA časově i technicky náročná. „Proces EIA byl v tomto případě poměrně složitý, trval asi rok a tři čtvrtě. Tato trať prochází složitým zastavěným územím i chráněnými územími. Kromě toho, že se jako obvykle řešily dopady stavby na lidské zdraví a přírodu po jejím dokončení, v tomto případě se řešily i dopady průběhu stavebních prací,“ uvedl Petr Hladík.
Kladné stanovisko EIA je podmíněno splněním 60 opatření, která mají snížit vliv výstavby na okolí a přírodní prostředí. Mezi nejvýznamnější patří úpravy trasy a konstrukce v místech s vyšší ochranou přírody.
„Podařilo se nám najít řešení, která minimalizují dopady na cenná území jako je evropsky významná lokalita Vranovický a Plačkův les. Místo původně plánovaného náspu tam vybudujeme 1,35 kilometru dlouhou estakádu,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Součástí plánovaného úseku bude také tunel u Rajhradu v délce téměř jednoho kilometru a celkem dvanáct technických objektů, včetně mostů a dalších přemostění.
Výkupy od více než 1700 vlastníků, stavba formou PPP
Po získání EIA se Správa železnic připravuje na zahájení výkupů pozemků, které budou nezbytné pro samotnou výstavbu. Ta se bude týkat více než 1700 vlastníků.
Přesný časový harmonogram zatím není znám. „I když nelze předem odhadnout, jak dlouho bude výkup trvat, předpokládáme, že by stavba mohla začít v roce 2028,“ uvedl Jiří Svoboda.
Projekt bude realizován formou PPP, tedy partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Správa železnic plánuje vyhledat koncesionáře, který by se na výstavbě i provozu trati podílel.