ASB Stavebnictví Stránka 93

Stavebnictví

Partneři sekce:

Na první pohled vypadá jako moderní předměstský dům, pod svou sněhobílou fasádou ale skrývá netradiční stavební materiály, jako je sláma nebo hlína. Téměř pasivní Slamák, jak majitelé svému domovu přezdívají, jim za svými zdmi skýtá plně komfortní moderní bydlení, které si rozumí jak s přírodou, tak i se současnými technologiemi.

Společnost Xella mění vzhled značky Multipor, od nynějška se tyto tepelněizolační desky prezentují v zelené barvě – od loga až po obalovou fólii. Rebranding Multiporu ukazuje, že ekologické myšlení a jednání nejsou ve společnosti Xella novým trendem, ale jsou pevnou součástí strategie firmy.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje na lince B stavbu nové, 62. stanice Depo Zličín. Poprvé v novodobé historii pražského metra její podoba vzejde z architektonické soutěže. O vítězi rozhodne porota, výsledky a všechny předložené architektonické návrhy DPP společně s organizátorem představí do konce letošního dubna.

Problematika oplocení stavenišť není příliš rozšířeným tématem odborných diskuzí. Podle ustanovení § 24e vyhlášky č. 269/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, musí být staveniště od okolí odděleno. Vhodně zvoleným oplocením (ohrazením) můžeme kromě jiného zabránit obtěžování okolí staveniště prachem a hlukem.

Dříve se při finalizaci sádrokartonových povrchů používal v koutech výhradně akrylový tmel, na rozích pak hliníkové lišty do tmelu. Takové řešení není z dnešního pohledu zcela optimální – jak z hlediska pracnosti, tak i z hlediska pevnosti a dlouhodobé životnosti. Jak tedy k rohům přistupovat, aby vznikly pevné, esteticky dokonalé spoje?

Italské Benátky se rozhodly k radikálnímu řešení dlouholetých problémů s moderním mostem přes Canal Grande, který navrhl známý španělský architekt Santiago Calatrava. Stavba ze skla a oceli, která stojí poblíž vlakového nádraží Santa Lucia, se potýká se stížnostmi kvůli kluzkému povrchu a nízké životnosti materiálů.

Praha zahájila stavbu nové lávky přes Vltavu, která propojí dynamicky se rozvíjející městské čtvrti Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice. Pět metrů široká konstrukce z unikátního ultra-vysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. Pěším a cyklistům se tak výrazně usnadní přesun mezi oběma břehy řeky a zlepší se i přístup do zeleně na Štvanici.

Otvorové výplně jsou klíčovou součástí obálky budovy a významnou měrou se podílejí na tepelné bilanci stavby. Pro jejich bezproblémovou funkčnost je důležité jak kvalitní provedení prvku, tak i profesionální instalace, která je pro dobrý výsledek neméně důležitá.

Stavebnictví 4.0. do stavební praxe zavádí a optimalizuje synergii digitalizace, automatizace a udržitelného environmetálního chování.  Jedná se o zcela nový způsob myšlení, plánování, realizace i údržby staveb, během celého životního cyklu. Mapuje a minimalizuje vliv stavebnictví na vnější prostředí i stopy, které tyto činnosti v okolní přírodě trvale zanechají.

Polomasky jsou pracovní ochrana dýchacích cest, která zakrývá nos a ústa (na rozdíl od “celomasek”, které chrání i oči). Polomasky mají pevně zabudované nebo vyměnitelné filtry – pozor při koupi, zda vybraná ochrana nevyžaduje i samostatnou koupi filtrů – a je třeba je vybírat vždy s ohledem na konkrétní použití a konkrétní prostředí.