SaloneSatellite: Svěží vítr z Milána
Galerie(13)

SaloneSatellite: Svěží vítr z Milána

Milánský veletrh designu je jednou z těch významných událostí, během nichž jsou představeny nejnovější a především budoucí vývoj určující trendy z oblasti designu nábytku, doplňků, svítidel i celých interiérů. Vedle prezentace slavných značek nabízejících produkty renomovaných designérů-hvězd tu každoročně probíhá přehlídka designu mladých začínajících designérů a studentů pod názvem SaloneSatellite. Je koncipovaná jako prostor pro experimenty a odvážné, vtipné a svěží nápady.

Jak se na podobných přehlídkách ukazuje, mladí designéři navrhují hravý design: barevný, multifunkční, rafinovaný, z netradičních materiálů a třeba i z jiných běžných věcí, měníce jejich funkci a dávajíce jim tak nový život. Navrhují věci, kterými by se chtěli sami obklopovat. V praxi však bývá obtížné si podobné předměty pořizovat. A není to jen problém specificky český.

Na startovní čáře
Výstavy jako SaloneSatellite představují pro studenty a mladé designéry jedinečnou příležitost ukázat svoji práci, získat kontakty nejen s dalšími designéry, kteří by je mohli přizvat ke spolupráci v zaběhnutém studiu, ale i se zástupci výrobců.

Letošní dvanáctý ročník SaloneSatellite probíhal v týdnu od 22. do 27. dubna a zúčastnilo se ho kolem sedmi stovek designérů mladších pětatřiceti let z celého světa, které vybírá odborná porota. Polovina z nich se již salonu zúčastnila, platí však pravidlo, že žádný designér se ho nemůže zúčastnit více než třikrát. Mezi samostatnými designéry se zde prezentovalo i dvaadvacet vysokých škol s výukou designu ze čtrnácti zemí, poprvé také z Indie, Polska, San Marina a Ruska.

Studenti designu z České republiky se této významné přehlídky zúčastnili poprvé v roce 2005. Svoji expozici zde připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová (VŠUP) a na osmi projekčních obrazovkách přiblížila atmosféru školy a nejzajímavější díla studentů a absolventů. Přestože letos v Milánu český stánek chyběl, už nyní se připravuje účast VŠUP v příštím roce. „Letos jsme na veletrhu nevystavovali, jen na místě dojednávali možnosti další účasti. Přestože je financování velmi nákladné, připravuje škola speciální prezentaci na rok 2010,“ potvrzuje Petra Panenková z VŠUP.

Ekologie, vtip i technologie

SaloneSatellite funguje v kontextu celého milánského veletrhu jako jakási zóna kypící originálními nápady. Mladí designéři hledají nové využití materiálů, podobně jako dvojice švýcarských designérek bona & rappa, která vytváří sedátka, koberce i svítidla ze sesbíraných igelitových sáčků. Představují tak možnosti nakládání s odpadky, které bývají především v některých afrických zemích velkým problémem. Vyskytují se na písečných plážích, v moři, na palmách i podél cest. Takový design je jednou z alternativ, jak se lze podílet na redukci odpadků a jak apelovat na ekologické chování spotřebitelů i výrobců.

Designéři se poměrně často vyjadřovali ve své práci k otázce ekologické odpovědnosti jejich profese. Polská designérka ze studia DBWT Darja Burlińska navrhla lehounkou skládací lampu z recyklovatelné polyethylenové pěny s názvem Onion, která skutečně cibuli připomíná. Italské studio Uroborodesign se zabývá přímo výzkumem ekologického designu. Využívá použité, recyklované materiály a zkoumá, jak co nejlépe zhodnotit jejich estetické a funkční kvality. Takové produkty pak nejsou jen ekologické, ale také vtipné a rafinované. Stolek a křeslo Saturno ­vyrobené z lepenky nepotřebují žádné zpevňovací prvky, svítidlo Bye Bye ­Shangai z recyklované celulózy je varia­bilní a skladné.

Dobré konstrukční i funkční vlastnosti lepenky a snadnou dostupnost materiálu a jeho ekologičnost využili také někteří studenti Vysoké školy designu a umění v německém Halle. Patnáct studentů oboru Hraní a učení představili projekt nazvaný Houpací… kůň? Abstrahování klasického. Běžně známé hračky a pomůcky interpretovali a převedli do současné podoby.

Svou svébytnou interpretací běžných věcí zaujali také korejští designéři Jaewon Yang a Sangwoo Nam. Z obyčejných domácích činností udělali zábavu. Mop se proměnil v mopslíka, metr v jazyk chameleona, houba na mytí nádobí vypadá jako sendvič, papírový kapesník po vytažení z krabičky vytvoří květ. Plno jednoduchých nápadů si přímo říká o prodejní úspěch.

Korejští designéři Jaewon Yang a Sangwoo Nam udělali z obyčejných domácích činností zábavu. Mop se proměnil v mopslíka, metr v jazyk chameleona, papírový kapesník po vytažení z krabičky vytvoří květ. Jaewon Yang a Sangwoo Nam jsou přesvědčeni, že z každého předmětu denní potřeby lze vytvořit něco, co zpříjemní práci a rozveselí den.
Foto: autorka

Nezisková organizace HiddenArt podporující začínající britské designéry přivezla do Milána ukázku nejnovějších prací šesti mladých tvůrců. Mezi nimi i lampy architektky Yu Jordy Fu, která se navrací ke svým čínským kořenům a vychází z tradiční techniky vystřihování papíru. Její papírové lampy řady Cloud mohou být zároveň inspirací nám všem pro využití vlastní kreativity. Vyžadují však spoustu času, trpělivosti a precizní práce. Výsledný efekt lampy s vystupujícími postavami a jejich příběhy, rostlinami i celou krajinou může každý interiér proměnit ve výjimečné místo.

Zatímco někteří designéři pracují s tradičními materiály, jako je dřevo, lepenka a papír, jiní představili možnosti využití různých moderních technologií. Japonský designér Makoto Tojiki pracoval s technologií LED a vytvořil působivou světelnou skulpturu člověka v životní velikosti. Tsutomu Mutoh, také z Japonska, zkoumá nová digitální média a experimentuje v oblasti vizuální komunikace designu; na veletrhu představil lampy, které interagují s lidmi. Mění barvu světla podle toho, jak s nimi lidé houpají a manipulují.

Cenu Design Report Award, kterou každoročně uděluje prestižní německý magazín Design Report, získal norský designér Daniel Rybakken za návrh světelného objektu, který vytváří efekt slunečního světla a jeho odrazu.

Výzva výrobcům
SaloneSatellite je hravou a kreativní zónou milánského veletrhu Salone Internazionale del Mobile. Mladí designéři kypí nápady, jsou řemeslně zruční a mají co nabídnout. Jde už jen o to, zda se najdou odvážné firmy, které budou jejich nápady realizovat, či velká designérská studia, která jim pomohou se prosadit. Začínající designéři nemají po absolvování školy lehkou pozici. Přehlídka, jakou je SaloneSatellite, může zásadním způsobem prospět nejen jim, ale i nám všem, kteří bychom se také rádi nápaditým a svěžím designem chtěli obklopovat.

Kateřina Kotalová

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.