Stavbu druhé části metra D má znovu realizovat Subterra

Pražský dopravní podnik (DPP) opět vybral dodavatele pro stavbu druhé části nové linky metra D. Vítězem tendru se již potřetí stalo sdružení vedené společností Subterra. Hodnota zakázky dosahuje přibližně 30 miliard korun bez DPH.

Informaci přinesl server Seznam Zprávy, který se odvolává na dosud nezveřejněný dokument. Mluvčí DPP Daniel Šabík k situaci uvedl: „Do ukončení procesu zadávacího řízení nebudeme průběh zakázky komentovat.“

Opakované rušení tendru antimonopolním úřadem

Dopravní podnik vybíral stejného dodavatele již v roce 2023. Po nepravomocném zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale zakázku sám zrušil. Výběrové řízení následně opakoval, ovšem i v tomto případě ÚOHS výběr dodavatele letos zrušil – tentokrát již pravomocně.

Zakázka se týká výstavby úseku mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory. Ten má navázat na aktuálně budovanou část mezi Pankrácí a Olbrachtovou, jejíž realizace začala v roce 2022.

Plány na zahájení provozu nové trasy z Pankráce do Písnice se kvůli průtahům posouvají. Původně se uvažovalo o roce 2029, aktuálně se počítá až s rokem 2031.
Spor o referenční zakázky a nejnižší nabídku

Kritiku i právní kroky podnikli neúspěšní uchazeči. Firma Strabag, která nabídla cenu 30,7 miliardy korun, se proti výběru Subterry ohradila. Sdružení firem Porr, Vinci a Marti (PVM), které předložilo nejnižší cenovou nabídku – o více než dvě miliardy nižší – bylo z tendru vyloučeno. Důvodem měly být sporné kvalifikační předpoklady.
ÚOHS původní výběr Subterry zrušil kvůli referencím některých zaměstnanců uvedeným v nabídce. DPP následně výběr z vlastní iniciativy zrušil ještě před pravomocným rozhodnutím a stejnou nabídku znovu vyhodnotil jako vítěznou.

Dlouhé řízení, ale potvrzení postupu

Po dalším podnětu a novém zásahu ÚOHS byl výběr opět zrušen, tentokrát už pravomocně. Předseda úřadu Petr Mlsna rozhodnutí potvrdil i po rozkladu. DPP tedy musel znovu rozhodovat mezi nabídkami Subterry a Strabagu. Podle Seznam Zpráv se tak stalo toto pondělí.

Sdružení PVM rovněž podalo podnět k ÚOHS proti svému vyloučení z tendru. V tomto případě však úřad postup DPP po dlouhém řízení pravomocně potvrdil jako správný.

Stavba linky metra D byla zahájena v roce 2022. V současnosti probíhá výstavba přibližně kilometrového úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě druhá etapa směrem na Nové Dvory. Dále je plánována realizace úseku mezi Novými Dvory a Depem Písnice.

V další fázi má následovat prodloužení linky ze stanice Pankrác na náměstí Míru. Výhledově se uvažuje o jejím pokračování až na náměstí Republiky.