Ekonábytek
Galerie(13)

Ekonábytek

Partneři sekce:

Co jsme v touze po pohodlí za dlouhá léta pokořování přírody vypustili do ovzduší, řek a moří, to se vznáší ve vzduchu, nasákla tím půda i my sami. Na respekt k přírodě jsme na několik desetiletí zapomněli a nyní jen můžeme věřit, že nám zůstal čas na pokoru. O ohleduplnost k přírodě se dnes snaží i architekti, designéři, výrobci nábytku a bytových doplňků. Někdy jde jen o proklamované úsilí držet krok s módními ekotrendy, jindy o skutečnou zodpovědnost za recyklovatelnost výrobků, minimalizaci odpadu či spotřeby energie během výroby, ale i po dožití věcí, jimiž si zaplňujeme domovy. 

Vybrali jsme několik ekoinspirací z domova i ze světa, od významných značek, ale i od mladých tvůrců, jimž teprve začíná kariéra a život s vědomím, že budou součástí doby, která musí splácet dluh za nenasytnost 20. století.

Důležitější bude pro ně nadčasové a ekologické myšlení než extravagance za každou cenu. Je vůbec možné v dobách diktátu trhu, který provokuje ke koupi nepřetržitým zahlcováním novými materiály, tvary a barvami, mluvit o ekologickém smýšlení výrobců a konzumentů? Zatím pečeť ekologické kvality staveb, nábytku a spotřebičů uspokojuje u nás jen menší skupinu lidí. Zda se ekohorečka stane nakonec nejen módou, ale i běžnou normou, záleží na originalitě návrhů, ceně výrobků, ale především na našem postoji k výběru vhodného nábytku.

Při „zeleném“ výběru se dává přednost nábytku, který byl vyroben z recyklovaných materiálů, v dražší verzi z masivního dřeva ošetřeného vosky a oleji nebo z dřevotřískových desek MDF vyrobených bez použití lepidel. Pokud dřevo pochází z lesa, o který se starají podle sociálních a ekologických pravidel, potom by nábytek měl mít certifikát FSC (Forest Stewardship Council).

Ve Skandinávii patří k ekologickému bontonu výrobců textilií, nábytku a doplňků ucházet se o ocenění Nordil Swan Ecolabel (a tím i o punc kvality), které mohou získat jen výrobky kompletně recyklovatelné a vyrobené podle přísných ekologických norem.

Na tradiční stockholmské výstavě nábytku se v duchu trvale udržitelného rozvoje uděluje prestižní cena Green Furniture Award. Mimo jiné se u nábytku přihlíží i ke způsobu, kvalitě a původu povrchové úpravy.

Rozpouštědlové nátěry na bázi polyuretanů, akrylátů a nitrátu celulózy ustupují povrchovým úpravám tzv. green chemistry, vytvořené na bázi přírodních a modifikovaných olejů a vosků, UV laků, přičemž roste zájem o vodou ředitelná pojiva. Předpokládá se, že i u nás se ekologická značka výrobku stane konkurenční výhodou výrobců podobně, jak je tomu už více než čtyřicet let v civilizovaném světě.

     
V květnu se zaplnil výstavní prostor bratislavské Design Factory cyklistickým tématem. Kromě návrhů nových tvarů a zlepšení tohoto bezmotorového dopravního prostředku se recyklovalo. Vtipným výpletem nás zaujal prototyp taburetu z cykloduší od Goofa van Beeka.   V ateliéru inovace na katedře designu Technické univerzity v Košicích vznikl pod rukama mladého návrháře Pospíšila stolek z kartonových válců vystlaný míčky.
     
Křeslem, které bylo upleteno z recyklovaných kabelů k počítačům na Pforzheim University v ateliéru SodA, se určitě nechají zlákat nadšenci pro IT. Autorství si na milánské výstavě v Zone Tortona připsala Liesl Hazelton. (foto: Petra Jaschke)   Johan Berhin ohýbal židli Stack C ze dřeva z místních zdrojů a vrstvy lepil s co nejmenším podílem škodlivých chemikálií. Tak získal pro nábytek nálepku ecoprodukt. (foto: Yvonne Rambring, design a výrobce: Berhin studios)
     
První cenu Green Furniture Award 2009 získalo křeslo Be Inspireled z ohýbaného březového dřeva a z recyklovaných plastových lahví od italského designéra Manola Bossi. (foto a design: Berhin studios)
  Stůl, lavice, židle. V současnosti kdekdo bere nadarmo slovo systém do marketingových úst. V případě série 10-Unit System japonského architekta Shigery Bana, který se spojil s tradiční finskou značkou Artek, jde o skutečný systém. Podstatou šetrného přístupu k výrobě stolů, židlí, lavic a polic jsou univerzální komponenty ve tvaru L, které vznikly kombinací dřeva a plastu (UPM Pro-fi). Nakonec se podle účelu nábytku poskládají do požadovaného tvaru. Nábytek je lehký, pevný, vydrží ve vlhkém prostředí. Známé jsou nízkonákladové papírové stavby Shigeru Bana, které se, podobně jako nábytek, nesnaží o monumentálnost a věčnost, ale o jednoduchost a absolutní recyklovatelnost. Tato architektura se stala i azylem pro lidi postižené přírodními katastrofami.
     
Kartonová židle Finish Your Self junior, kterou si lze individuálně sestavit, je ukázkou mladého holandského stoprocentně recyklovatelného designu. (design: David Graas, foto a ateliér: Into Dutch Design)   Mladý švédský design se důsledně ekologizoval i na nejvýznamnější výstavě roku v Milánu pod titulem Swedish Love Stories: příkladem může být Throne – lepenková skládačka pro dospělé. (foto a design: Svensk Form)
     
Silvia Bárdová z ateliéru inovace na Katedře designu Technické univerzity v Košicích navrhla Skříňky C-6000 z kanystrů od ředidla. (foto: Júlia Dologová)
  Značku Ekologický nábytek s označením Nordil Swan Ecolabel získaly stolky Amazones. Prodávají se v sérii po třech tak, aby v interiéru symbolizovaly různé úrovně a hustotu lesního porostu. Částí výnosu z jejich prodeje přispívá výrobce na záchranu deštných pralesů v Amazonii. (foto a výroba: Offecct, design: Eero Koivisto, prodává: Scandium cz)
  Riccardo Nannini, Domenico Orefice a Emanuele Pizzolorusso patří ke skupině mladých italských designérů, kteří na Design Week v Milánu vzbudili pozornost ekologickým designem odpadkových košů. Koš Anakonda dohlédne na separování odpadků.
(foto: Czech Design)