ASB Stavebnictví Stránka 323

Stavebnictví

Partneři sekce:

Z kopcovité krajiny nad lázeňským městem Karlovy Vary odlétají z malého mezinárodního letiště cestující do Egypta, Řecka, Turecka i Ruska. Od května jsou již odbavováni v nové budově připomínající aerodynamický trup letadla. Autorem této futuristicky tvarované haly je brněnský architekt Petr Parolek.

Pěnový polystyren (EPS – expandovaný polystyren) si během své padesátileté historie získal přední postavení mezi izolačními materiály. Zásluhu na tom má výhodný poměr užitných vlastností (pevnosti, zpracovatelnosti, tepelného odporu), objemové hmotnosti a ceny. Je ovšem velice důležité hlídat jeho kvalitu.

Jihočeské občanské sdružení pro záchranu prostředí Calla zorganizovalo 30. dubna 2009 exkurzi do Rakouska zaměřenou na obnovitelné zdroje energie a jejich vliv na životní prostředí. Navštívili jsme dvě malé vodní elektrárny, bioplynovou stanici v Gutau, větrnou elektrárnu ve Spörbichlu a česko-německou výstavu ve Windhaagu.

Náročnou podzemní stavbou, která byla v Praze v roce 2008 dokončena a která se stala významnou součástí energetické sítě hlavního města, byla novostavba třetího kabelového tunelu pod Vltavou – kabelového tunelu (KT) Vltava. Jeho vybudováním se zásadně posílilo energetické propojení Nového Města a Smíchova.

Při realizaci obchodně-technického zázemí firmy TS Bohemia v Olomouci vznikla potřeba vybudovat muzeum pro soukromou sbírku historických automobilů. Budova měla vzniknout jako samostatný objekt celé stavební akce. Realizace budovy trvala šest měsíců a majitel uvažuje zpřístupnit muzeum široké veřejnosti.

Osvětlení tvoří významnou složku vnitřního prostředí a může výrazně přispět k spokojenosti, respektive nespokojenosti osob. S rostoucím potenciálem regulace osvětlení nabývá na významu možnost respektovat volbu uživatele a umožnit mu aktivně se podílet na řízení světelných podmínek podle vykonávané činnosti a jeho osobních preferencí. Článek naznačuje možnosti využití dynamického řízení osvětlení ke zvýšení spokojenosti uživatelů.

Asfaltové šindele, někdy též nazývané kanadské šindele, jsou jedním z nejpoužívanějších střešních materiálů při rekonstrukcích starých střech. Hodí se ale také jako střešní krytina i pro novostavby, jelikož mohou nabídnout několik velmi zajímavých vlastností. Nízkou plošnou hmotnost, extrémní odolnost, dlouhou životnost, variabilní vzhled a rychlou aplikaci. Jak správně postupovat při montáži a čeho se naopak vyvarovat?

O dotace z programu Zelená úsporám mají zájem i bytová družstva. V jejich případě se ovšem nejedná o zateplení objektu, ale o využití alternativních zdrojů energie. Vedení družstev, která už o dotace žádala, budou moci zúročit své zkušenosti a pojistit se proti zvyšování cen.

Technologie výroby tzv. grafického betonu posouvá možnosti využití pohledového betonu až do oblasti grafického ztvárnění, jak napovídá už samotný název betonu. Tato nová technologie byla vyvinuta pouze pro prefabrikovaný beton. První grafický beton byl v České republice realizován na fasádě prefabrikované haly konceptu Bashallen Impera I, a to v červenci 2008 v Hovorčovicích.

Nejen kamion plný tašek, ale také kamion plný vápenopískových zdicích prvků KMB SENDWIX, lze získat v dalším ročníku soutěže pro realizační firmy, kterou každoročně vyhlašuje největší český výrobce betonové střešní krytiny a vápenopískových cihel společnost KM Beta. Letošní ročník je určen nejen pokrývačským, ale nově také stavebním realizačním firmám.

Hlavním úkolem bezpečnostních dveří je být obtížně překonatelnou překážkou nezvaným hostům při vstupu do objektu. Vysoká odolnost dveří NEXT je dána ocelovou konstrukcí, oboustranným pancéřováním a až dvacetipětibodovým uzamykacím systémem a speciálními kalenými kryty zámků.

Nový terminál 4 letiště Barajas v Madridu patří k nejrozsáhlejším evropským realizacím. Před architekty stál náročný úkol – navrhnout terminál letiště, které bude ve finále druhým největším evropským přestupním uzlem po letišti Schiphol v Nizozemí, s přepravní kapacitou až 35 milionů pasažérů ročně. Na obří zakázce se podílelo konsorcium architektů a inženýrů pod vedením kanceláře proslulého architekta Richarda Rogerse.

Česká republika nepatří k zemím s příliš dlouhými tunely. Je to dáno jak rázem české krajiny, tak i jinými nároky na vedení železničních­ tratí a silnic v dobách, kdy byla převážná většina železničních i silničních tunelů na území Čech a Moravy ražena a budována. Železničních­ tunelů delších než jeden kilometr je v České republice pouze osm.

Sálavé chladicí systémy umožňují úpravu tepelného komfortu osob při nízké spotřebě energie. Článek se zaměřuje na jejich obecné výhody a nevýhody a popisuje konkrétní typy těchto systémů. Mezi nejrozšířenější sálavé chladicí systémy patří chladicí stropy, jimž je věnována největší pozornost. 

Sálavé chladicí systémy umožňují úpravu tepelného komfortu osob při nízké spotřebě energie. Článek se zaměřuje na jejich obecné výhody a nevýhody a popisuje konkrétní typy těchto systémů. Mezi nejrozšířenější sálavé chladicí systémy patří chladicí stropy, jimž je věnována největší pozornost.