Digitalizace přináší revoluci ve výrobě oken

Snad všemi oblastmi našeho každodenního života dnes prostupují digitální technologie a pronikají i do teritorií, která se dosud jevila tímto fenoménem jako téměř netknutá. Jedním z nich je výroba a montáž oken, v níž moderní technologie spustily malou revoluci.

Jak se ale vlastně dá digitalizovat výroba oken a jak ji moderní technologie ovlivňují? U největšího hráče na českém trhu, značky VEKRA, prostupují všemi oblastmi zpracování zakázky, od prvotní poptávky přes výrobu až po předání díla. Automatizace výroby oken, kterou ve VEKŘE spustili již před několika lety, se nakonec ukázala být přístupem takřka prorockým.

„Digitalizace není pro člověka zvenčí na první pohled patrná, ale u nás ovlivňuje všechny kroky a pro koncového zákazníka je rozhodně benefitem. Navíc se ukazuje nejen jako konkurenční výhoda, ale v dnešní pandemické době i jako nutnost. Jsme kompletně online a máme také robotizovanou výrobu, i když některé nestandardní prvky, například okna atypických tvarů, stále vyrábíme v klasických dílnách,“ říká Jan Čajan, jeden ze spolumajitelů značky VEKRA a člen představenstva. VEKŘE zároveň  tento proces umožňuje získat zpětnou vazbu a zlepšovat jak produkt, tak i služby prakticky s každou zakázkou.

Vyroba drevenych oken VEKRA foto
Automatizovaná výroba oken VEKRA | Zdroj: VEKRA

Interní software se stará o vše. Hlídá kompletní cestu okna k zákazníkovi, od prvotního návrhu až po montáž finálního výrobku. Koneckonců se jedná o prvek, který se zásadní měrou podílí na těsnosti vnější obálky domu. Každá chyba může znamenat budoucí problém, nutnost oprav a zbytečných výdajů, které neuvítá nikdo.

„Okno už na samém počátku získává pomyslný rodný list, který s ním zůstává po celou jeho životnost. Zároveň nám umožňuje získat velmi dobrou zpětnou vazbu, protože sleduje jednotlivé kroky ve výrobě. Pokud by se objevil problém, dokážeme dohledat, kde vznikl, a do budoucna jsme schopni mu předejít. Také nám to umožňuje analyzovat získaná data. Díky tomu například víme, že naprostá většina reklamací se týká drobností, jako je třeba škrábanec nebo tečka ve skle,“ říká Jan Čajan z VEKRY. Digitalizace ale umožňuje potenciálním problémům i předcházet. Díky ní lze například zjistit GPS polohu stavby a posoudit, zda bude okno v dané oblasti při místních povětrnostních podmínkách fungovat bez problémů.

HS portal VEKRA Natura 78 lazura topol
Díky digitalizaci lze zjistit GPS stavby a posoudit, zda bude okno v dané oblasti spolehlivě fungovat. | Zdroj: VEKRA

Digitalizace se také ukázala jako výhoda i s ohledem na probíhající pandemii, která další změny v této oblasti ještě urychlila. „V tomto ohledu jsme evropská rarita. Zřídili jsme cloudová úložiště, kam ukládáme informace o zakázce. Pokud tedy někdo onemocní, jiný člověk ho dokáže bez problémů zastoupit, protože má přístup k potřebným informacím. Výroba tak nestojí a my jsme schopni dodržovat nasmlouvané termíny, což je pro nás jedna z hlavních priorit,“ vysvětluje Jan Čajan z VEKRY. Každý technik a obchodník je navíc vybaven tabletem, pomocí něhož do interního systému zanese potřebné údaje.

Hladký průběh zakázky totiž mohou ovlivnit i takové zdánlivé detaily, jako je třeba dopravní dostupnost stavby. Každý příslušný pracovník má navíc přehled o tom, v jaké fázi se zakázka nachází.

VEKRA rozsirena realita modelovani okna u zakaznika do realneho otvoru
Aplikace umožňuje zvolená okna zakomponovat do reálné stavby. | Zdroj: VEKRA

Systém ale neusnadňuje jen výrobu, jeho komfort pocítí i potenciální zákazník. Součástí je aplikace s rozšířenou realitou, která může usnadnit rozhodování.

„Tuto aplikaci má na svém tabletu každý náš technik. Obsahuje naše produktové portfolio včetně informací důležitých k výběru konkrétních prvků a zvolená okna umožňuje zakomponovat do reálné stavby. Zákazník tak přímo na obrazovce vidí, jak bude výsledek vypadat. Volit lze nejen jednotlivé sestavy oken či posuvných systémů, ale i jakýkoli materiál, jeho barvu a detaily, jako jsou okenní kličky. Dokonce je možné nastavit si rozdílné barvy pro interiér a exteriér,“ vyjmenovává Jan Čajan z VEKRY.

Klient tak má díky digitalizaci všech procesů při zpracování jeho zakázky zajištěn komplexní servis, což v daném odvětví v našich končinách stále ještě rozhodně není samozřejmost.

Moderní technologie zkrátka nejenže umožňují vykročit z doby papírové do té digitální, a to nejen ve výrobě oken, ale v těžkých časech mohou rozhodnout o přežití a úspěchu velkých hráčů.

ZDROJ: PR článek VEKRA, www.vekra.cz