Dům obuvi Schüttfort, Hamburk-Bergedorf
Galerie(9)

Dům obuvi Schüttfort, Hamburk-Bergedorf

Partneři sekce:

V okrajové části Hamburku představuje Dům obuvi Schüttfort své nové obchodní a kancelářské prostory. Jedná se o zcela nové pojetí klasického cihlového domu, se zlatými šablonami na zadní straně a elegantní šedou stojatou drážkou na střeše. Z ptačí perspektivy lze dokonce rozeznat podobu boty.

»Červené cihly a zlaté šablony«

Carl Michael Römer spojuje ve svých projektech četné zajímavé detaily s novými formami a materiály. Výsledný celkový koncept je maximálně harmonický.
Kolo se architekt Carl Michael Römer znova vynalézt nechystá, ale rozhodující pro něho je, aby jeho návrhy byly v souladu s charakterem místa a aby byl při své tvorbě na stejné vlnové délce se zákazníkem. Inspiraci a nápady nachází Römer vždy a všude. Nové moderní pojetí klasické budovy považuje za stejně důležité jako její celkový harmonický ráz. Zdařilým příkladem je Dům obuvi Schüttfort v Bergedorfu, městské části Hamburku. Stavba je výsledkem úspěšné týmové spolupráce na všech úrovních.

Když se řekne Hamburk, člověk si okamžitě představí krásné cihlové budovy. Jak to vidíte jako hamburský architekt?
Carl Michael Römer: Ano, zvláštností zdejší architektury jsou velké kancelářské a obchodní budovy z nápadného stavebního materiálu. Četné stavby z běžných cihel nebo zvonivek charakterizují celé čtvrti a jsou symbolem Hamburku. Ve dvacátých letech minulého století vyrostla dokonce kompletní dělnická sídliště s fasádami ze zvonivek. A člověk má před očima také historickou čtvrť skladišť.

Jak jste se snažil začlenit historické prvky?
CMR: U našich návrhů jsou cihly důležitým prvkem. Často je používáme i u novostaveb. Tento materiál je pro architekturu Hamburku důležitý a zaslouží si ochranu. Bohužel jsou cihlové fasády mnohdy nahrazovány termoizolačními fasádami a obkládány imitacemi, což podle mého názoru není vhodná alternativa.

Vytvořil a realizoval jste už mnoho projektů pro firmy. Co je tak fascinujícího na projektování obchodního domu? Čím se vyznačuje Vaše práce?
CMR: Pro mě je důležité, aby architektonické tvarosloví korespondovalo s charakterem firmy. Smyslem moderního ztvárnění budov by mělo být harmonické a jednotné působení zástavby. Celistvost budovy je dána souhrnem mnoha zdařilých detailů a z těchto detailů pak objekt žije.

Bylo to také cílem projektu Domu obuvi Schüttfort? Povězte nám, prosím, něco více o historii a základním konceptu stavby.
CMR: První filiálka firmy byla otevřena v roce 1911 v Hamburku-Bergedorfu, dnes najdeme Dům obuvi Schüttfort v Hamburku na třech místech. Mateřský podnik stojí na pěší zóně v hamburské městské části Bergedorf, v živé nákupní ulici lemované historickými hrázděnými domy. Ukázala se potřeba obchod s obuví rozšířit a současně do projektu zahrnout i další kancelářské prostory. Uprostřed zastaveného území jsme vybudovali čtyřpodlažní stavbu se sklepem o celkové užitné ploše 1.500 m2.

Narazili jste se při projektování a výstavbě budovy na nějaké zvláštní komplikace?
CMR: Ano, problémem byl pozemek staveniště, konkrétně jeho klínový tvar. Taková seříznutá parcela se nevyskytuje často. K tomu se přidaly problémy se spodní vodou. Museli jsme podchytit celou okolní zástavbu, aby se nám nezřítila do stavební jámy. Ale tak už to zkrátka je, když se staví v hustě zastavěném historickém vnitřním městě.

Design stavby, zvláště na zadní straně budovy, není běžný. Jaké má architektonické zvláštnosti?
CMR: Chtěli jsme zcela jasně ukázat, že tu vzniká něco nového. Čelní strana do ulice je členěna do tří stavebních částí s cihlovou fasádou a skleněnou fasádou typu sloup-příčník, jak to vyžaduje urbanistický styl Bergedorfu. Na zadní fasádě se budova měla v horních podlažích prezentovat moderně použitím nejnovějších materiálů. Abychom neporušili stavební zákon a také získali více přirozeného světla, ustupuje v horních patrech fasáda dozadu, jsou v ní zabudována velká okna a navíc byla pro zaměstnance vytvořena elegantní střešní terasa.
Použitím hliníku na střeše a především na fasádě bylo dosaženo toho, že na cihlové spodní části domu vznikl opticky lehký plášť. Tento dojem zesílila dynamicky zaoblená fasáda obložená zlatými hliníkovými šablonami, které jsou pastvou pro oči. Se zlatou barvu jsme počítali v každém případě, a jak tomu chtěla náhoda, na trhu se právě nově objevily šablony v barvě mayské zlato. U sedlové střechy padlo rozhodnutí na krytinu Falzonal  se stojatou drážkou. Falzonal je totiž oboustranně strukturovaný a povrchově upravený. Drážková technologie umožnila doslova filigránské, lineární rozdělení střešní plochy. Šáry o šířce asi 58 centimetrů kombinované s velkorysými vikýři celek výrazně člení.

Proč se podle Vašeho názoru hliník tak skvěle hodí právě pro tento projekt?
CMR: Střešní a fasádní systémy PREFA poskytují mnoho výhod. Šablony přesvědčují svým atraktivním vzhledem a optimálně se uplatňují u dynamicky tvarovaných fasád. Zvlášť praktická je nízká váha materiálu. Důležité pro nás bylo angažovat dobrého realizátora. Ve výběrovém řízení jsme se rozhodli pro firmu Schellhorn, která v Bergedorfu provozuje pokrývačství a klempířství. Výsledkem je čisté a působivé řešení.

Chtěl jste vyvolat určitou náladu, určitý pocit?
CMR: Budova má velké skleněné plochy a je velmi transparentní. To má umožnit pohled zvenčí dovnitř i naopak. Dům se prezentuje jako otevřený vnějšímu světu a zve k návštěvě.

»Zlaté hliníkové fasádní šablony jsou prostě pastvou pro oči«

Jak probíhala spolupráce se stavebníkem a co pro Vás při tom bylo zvláště důležité?
CMR: Rád pracuji v Hamburku, protože tu můžeme mít přímý kontakt se zákazníkem. Konzultace jsou pro mne velmi důležité a bylo tomu tak i v případě projektu Domu obuvi. Stavebníkovi bych rád vyslovil velkou pochvalu, protože byl všemu otevřený a s porozuměním přijímal naše návrhy. Věřil, že vznikne krásná budova a já tvrdím, že se nám to podařilo. Vždyť budova vyjadřuje také atmosféru a prostředí městské čtvrti. Pokaždé možná nelze definovat, proč se člověk někde cítí dobře, ale každé místo a každý účel stavby vyžaduje specifický druh architektury a architekt to musí respektovat nebo se o to alespoň pokusit.

»Vždyť budova vyjadřuje také atmosféru a prostředí městské čtvrti«

Jak probíhala spolupráce se stavebníkem a co pro Vás při tom bylo zvláště důležité?
CMR: Rád pracuji v Hamburku, protože tu můžeme mít přímý kontakt se zákazníkem. Konzultace jsou pro mne velmi důležité a bylo tomu tak i v případě projektu Domu obuvi. Stavebníkovi bych rád vyslovil velkou pochvalu, protože byl všemu otevřený a s porozuměním přijímal naše návrhy. Věřil, že vznikne krásná budova a já tvrdím, že se nám to podařilo. Vždyť budova vyjadřuje také atmosféru a prostředí městské čtvrti. Pokaždé možná nelze definovat, proč se člověk někde cítí dobře, ale každé místo a každý účel stavby vyžaduje specifický druh architektury a architekt to musí respektovat nebo se o to alespoň pokusit.

O PROJEKTU:
Název projektu: Dům obuvi Schüttfort, Hamburk-Bergedorf
Země: Německo
Objekt, místo: kancelářská a obchodní budova, Hamburk
Typ stavby: novostavba
Architekti: Carl Michael Römer, C.M. RÖMER Architekturbüro, Hamburk
Realizace: Fritz Schellhorn GmbH, Hamburk
Typ střechy: Falzonal
Barva střechy: matná tmavě šedá
Typ fasády: PREFA fasádní šablona (Falzonal) 29×29
Barva fasády: mayské zlato

ZDROJ: PR článek společnosti PREFA Aluminiumprodukte s.r.o., foto: Croce & WIR