Allesi: továrna na design
Když se řekne Alessi, mnohým se vybaví slavný odšťavňovač ovoce navržený pro tuto firmu designérem Philippem Starckem, na němž sice citrón nevymačkáte, zato krásně vypadá, zvláště na poličce daleko od kuchyně. Tato slavná italská rodinná firma však vyrábí nejen elegantní, téměř umělecké předměty, ale především funkční kuchyňské náčiní. Nejmladší člen rodiny Alessi – Giovanni Alessi jr. zavítal nedávno do Prahy při příležitosti rozšíření expozice jednoho pražského showroomu a přijal také pozvání účastnit se diskuse v prostorách Centra současného umění DOX.
„Designu se naplno věnuji poměrně krátce. Ale jsem vděčný, že mohu profesně navázat na tvorbu tří generací rodiny Alessi a že jsem se mohl od nich učit,“ říká Giovanni Alessi jr., nejmladší člen slavné designérské rodiny a zároveň pravnuk zakladatele firmy Alessi, který nesl stejné jméno, Giovanni Alessiho. Bylo to v roce 1921, v období počínající vlny modernismu, v Piemontu u jezera Orta sedmdesát kilometrů severně od Milána, kdy se zrodila zprvu malá rodinná firma, slévárna na zpracování mosazi, niklu a stříbra, která se postupně proměnila v lídra v oblasti produktového designu.![]() |
![]() |
![]() |
| Showroom Alessi v newyorském SoHo byl navržen ve studiu Asymptote. Foto: Elizabeth Felicella |
Dům Alessi na milánském veletrhu nábytku navrhl Massimiliano Fuksas. Foto: Andrea Banzato |
Kořenky a cukřenka – Giovanni Alessi jr. |
Továrna na design

Produkty slavné italské značky dodnes odkazují k něčemu, co je za formou a za prvotním účelem. Nesou a zprostředkovávají sdělení, vize, sny, vyvolávají emoce. Jsou někdy tak výraznými objekty, že přecházejí ze světa užitných předmětů do sféry čistého umění. Možná proto byla navázána spolupráce s mnoha světově proslulými designéry a architekty, kteří spolupráci s touto značkou považují za výzvu.
![]() |
![]() |
![]() |
| Neapolský kávovar – Riccardo Dalisi | Varná konev – Frank Gehry | Vázy – Zaha Hadid |

„Od začátku sedmdesátých let jsem pracoval se stovkami designérů. Byla to má nejcennější zkušenost a dodnes mne spolupráce s nimi těší. Jsem šťastný muž – každé z těchto setkání bylo přínosné a důležité.“
Tato slova pronesl Alberto Alessi, který dává přednost spolupráci s externími nezávislými designéry a talenty, kteří zůstávají bez firemního vlivu. Během osmdesátých let, kdy se stal Alberto vůdčí osobností firmy po svém otci, navázal spolupráci s renomovanými designéry, jako jsou Alessandro Mendini, Ettore Sottsass, Richard Sapper či Achille Castiglioni.
Mezi současnými spolupracujícími designéry najdeme jména Ron Arad, Mario Botta, Jasper Morrison, Karim Rashid, Alberto Meda či již zmiňovaný Philippe Starck a neméně zvučná jména autorů produktů patří architektům. Doriana a Massimiliano Fuksas či Jan Kaplický navrhli například stolovací servis zahrnující příbory, sklo a porcelán, Zaha Hadid několik váz, Frank Gehry varnou konev z nerezové oceli a s rukojetí a melodickou píšťalkou z mahagonového dřeva, architektonické studio MVDRV cukřenku, Dominique Perrault mocca šálky, Jean Nouvel set k přípravě espresa, Peter Zumthor dřevěné mlýnky na pepř a svícny.
![]() |
![]() |
![]() |
| Tři produktové řady oslovují různé zákazníky a každý si tak může pořídit poetický doplněk kuchyně. Zleva: Alessi, A di Alessi, Officina Alessi | ||
Pro každého zákazníka

„Chceme nabízet kvalitní design za přijatelnou cenu i experimentální a inovativní malosériové objekty. Všechny značky odrážejí tři různé projevy stejné korporátní identity, která znamená především design schopný zprostředkovat pocity, vyvolat vzpomínky a překvapení. Hledáme expresivní potenciál věcí,“ vysvětluje Giovanni, nejmladší člen rodiny Alessi při příležitosti návštěvy Prahy.
![]() |
![]() |
| Současný šéf firmy Alberto Alessi na rodinné vinici | Nejmladší člen rodiny a budoucnost značky Giovanni Alessi jr. |
Do nabídky produktů Alessi přispěl organickým otvírákem na láhve Pop-up oceněným cenou Good Design Award, praktickou přenosnou miskou s držákem na víno MooM inspirovanou nomádským způsobem života a soupravou Cum grano salis zahrnující čtyři slánky pro různé typy solí (Fleur de Sel de Camargue, Hawaiian Red Alaea, Persian Blue, Himalayan Pink), multifunkčními nádobkami a podnosem, vše tvarem evokuje jednotlivá zrnka soli. „Design má usnadnit nějakou činnost, ale může ji také zpříjemnit. A nejen to. Předměty mají nést nějaké poselství, být vtipné, hravé, krásné. Jsou to nové formy umění a poezie,“ říká osmadvacetiletý Giovanni, budoucnost dnes už více než devadesátileté italské rodinné firmy.
![]() |
![]() |
![]() |
| Giovanni Alessi, zakladatel rodinné firmy | Alberto Alessi při rozhovoru s designéry Achillem Castiglionim a Luigim Veronellim |
Carlo Alessi obklopen rodinou |
Kateřina Kotalová
Foto: archiv Alessi
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.





















