Údržba otopných systémů jako součást facility managementu
Zateplování budov je častý krok na cestě ke snížení energetické náročnosti existujících i realizovaných budov. V době, kdy se ceny energie pohybovaly na třicetině současných cen, bylo ekonomicky neefektivní investovat vysoké částky do kvalitních otopných soustav a zateplovacích systémů. V současnosti však v tomto směru jsou podmínky již zcela jiné, a tak se mnohé objekty zateplují, instalují se regulační termostatické hlavice, kalorimetry a vyměňují se neefektivní zdroje tepla. Jaká je úloha facility manažera v tomto procesu?
Řízení podpůrných služeb (jinými slovy facility management) má za cíl zajištění optimálního prostředí pro výkon hlavních činností, za které lze považovat i bydlení v obytných domech, sportování či kulturu. Optimálním prostředím se předpokládá prostředí nejen fyzicky příjemné a pro činnost provozně optimální, ale také ekonomicky efektivní.Facility manažer by měl mít informace z několika let provozu budovy, na základě kterých by měl připravit pro projektanta kvalitní podklady k jeho návrhu. Pokud se dlouhodobě eviduje nejen energetická spotřeba (např. odběrovými výkazy) a zároveň je dostupný přehled o teplotách ve vnějším prostředí a případně i na vybraných pracovištích, má projektant velmi usnadněnou práci. Pomůže také přehled o fakturacích za poslední roky provozu. Facility manažer (respektive technik budovy či správce) také podrobně zná stavební stav budovy, proto může nejlépe označit slabá místa stávajícího zateplení. Předáním podkladů však role facility manažera při přípravě zateplení a přestavby zdrojů tepla a klimatizace (na tu dnes nesmíme v této souvislosti zapomínat) nekončí. Facility manažer se musí stát partnerem, v horším případě oponentem projektanta.
Návrh musí posuzovat z hlediska dlouhodobého provozu, z hlediska flexibility budovy pro případ změny užívání atd. Facility manažer musí mít výraznou roli po celou dobu přípravy, stavby či přestavby. V realizační fázi musí ohlídat nejen kvalitu provedení (spolu s technickým dozorem projektanta i investora), ale musí si také zajistit, aby mu byla předána potřebná dokumentace – projekční, výrobní, návody, reklamační protokoly atd. Podaří-li se mu zajistit tyto dokumenty v digitální podobě, bude později snadnější budovu spravovat.
Facility manažer by měl být po celou dobu realizace aktivní a pořizovat si bohatou fotodokumentaci, zejména těch míst, která budou později zakryta a v nichž nebudou technické prvky běžně viditelné. Jeho role v této fázi končí převzetím (kolaudací). Tím však začíná hlavní fáze jeho činnosti – provozování.
Údržba systému vytápění a tepelného hospodaření v rámci facility managementu je podobná ostatním infrastrukturním službám. Jeho součástí je několik řídicích procesů, které musí facility manažer vykonávat:
- efektivní provozování zařízení,
- kvalitní a efektivní údržba zařízení,
- sledování potřeb klienta a požadavků majitele (často nejsou v souladu),
- sledování ekologických parametrů,
- sledování a implementace legislativních nařízení,
- hlášení a výkaznictví.
Efektivní provoz zařízení
Efektivní provozování otopných soustav slučuje technické hledisko a požadavky klienta. Technické hledisko je poměrně snadno uchopitelné a zvládnutelné. Splnění požadavků a přání majitelů, případně řešení jejich nespokojenosti, je komplikovanější. Jedná se sice o problematiku všeobecně známou, ale velmi málo diskutovanou. Pokud k takové situaci dojde, je třeba ji řešit asertivním, avšak klientsky orientovaným přístupem. Mnohé problémy se eliminují, pokud se facility manažerovi podaří například prosadit instalaci kalorimetrů a zavést systém rozúčtování podle skutečné spotřeby.
Spotřebu může zefektivnit také zavedení automatizovaného řízení, což znamená významnou investici, která má však z dlouhodobého hlediska vysokou návratnost. Je třeba také zdůraznit, že bez pravidelného reportování všech parametrů týkajících se spotřeby energie je sice možné operativně řešit potřeby uživatelů, ale dlouhodobě budou scházet informace pro efektivní rozhodování ve středně- i dlouhodobém horizontu. Toto je častá slabina, která však nevystupuje příliš často na povrch, neboť je zakrývána „kvalitním zvládáním okamžitých potřeb“.
Řízení údržby
V kvalitním facility managementu je jednou z priorit řízení údržby. Nejde jen o povinné revize a předepsané údržbové úkony. Ty jsou samozřejmé a manažer v nich musí mít pořádek a přehled. Kvalitní údržba musí mít pravidelný řád, musí vycházet z doporučení výrobců a zároveň obsahovat i know-how provozovatele. Tím musí být odborník, který zváží četnost údržbových úkonů tak, aby byly dostatečně preventivní a ekonomické.
Provozovatel bude mít tendenci zvýšit jejich četnost, čímž se sníží riziko poruchy a současně se tím zvyšuje příjem provozovatele za výkon. Pokud se však zavede fixní platba, pak má naopak provozovatel tendenci snižovat procento preventivních úkonů, a tím šetřit vlastní náklady. Pro klienta to znamená jediné – připravit si důkladně smlouvu o úrovni služeb, vyžadovat od poskytovatele včas a v dostatečných detailech zpracování plán preventivních úkonů a jeho odsouhlasení. Tento plán je pak vhodné dát prověřit nezávislým odborníkem a následně kontrolovat skutečné dodržování plánovaných úkonů. Pokud dojde k vzájemné dohodě, mělo by se snížit procento havárií a mimořádných stavů. I na ně však musí být klient připravený a vyžadovat důslednou přípravu na havarijní stavy, prověřovat ji, vyžadovat reporting a vyhodnocení vzniku havárie i průběhu zásahu. Toto vše i mnoho dalšího je součástí řízení údržby.
Potřeby klienta a požadavky majitele
Potřeby a přání uživatelů jsou jedním z nejkontroverznějších parametrů v řízení vnitřního prostředí budov. Vyhovět přání dvou pracovníků, z nichž jeden si přeje 19 °C, zatímco druhý 24 °C, je ve své podstatě neřešitelné. V praxi existují i případy tzv. placebo řešení, kdy správce objektu nainstaloval tajný ovladač (samozřejmě nezapojený, a tudíž nefunkční) a řekl o něm pouze největším stěžovatelům. Ti si následně chodili tajně regulovat teplotu a byli spokojeni. Na tento problém skutečně neexistuje jiné řešení než trpělivá konverzace s uživateli. Technický přístup a vysvětlení je zde zcela nefunkční. Přesto je třeba tyto stížnosti a přání dlouhodobě evidovat a sledovat. Výsledkem může být úprava standardu, která sníží nespokojenost, a tak zvýší výkonnost pracovníků v jejich základní činnosti. Opačná přání však může mít majitel, který chce snížit náklady na provoz. Zde už začíná politika facility managementu – ke slovu přichází kompromis a závisí na schopnostech facility manažera, jak se s danou situací vypořádá.
Ekologické aspekty
Problematika ekologie je v posledních letech probírána ze všech stran. Zájmem každého uživatele je nevětrat, když se současně vytápí, a nevypouštět teplo ven (používají se systémy s rekuperací, kogenerátory atd.), ohlídat si množství škodlivin, které systém vypouští (popílek, freony, topné substance atd.). Dnešní předpisy toto úsilí výrazně podporují, je potřeba je pouze dodržovat a nastavit si systém interního řízení podle těchto požadavků.
Právní předpisy a normy
Sledování různých novel zákonů, nařízení a vyhlášek zatěžuje rutinní výkon správy, ale pro bezkonfliktní řízení facility managementu je tento parametr významný. Je proto výhodné přesně definovat, kdo má tuto činnost ve společnosti sledovat a jaká je kompetence klienta a poskytovatele. Zatížení jednotlivých pracovníků se sníží, pokud je vše přesně definované ve smlouvách, konkrétně i ve smlouvě o úrovni služeb. To také výrazně eliminuje riziko pokut a represí ze strany státu a veřejných složek.
Hlášení a výkaznictví
Dnešní moderní informační a komunikační technologie (ICT) nabízejí obrovskou podporu a je škoda, že je jejich využití ze strany klientů, ale i poskytovatelů facility managementu podceňováno. Moderní technologie umožňují rychle a efektivně vyhodnotit minulá období a uskutečňovat podložená rozhodnutí. Systémy však musejí splňovat dva základní parametry:
• Jednoduchost z hlediska uživatelské obsluhy – i komplikované programy musejí být snadno ovladatelné a přátelské. Cílem by mělo být zavedení systému, kdy vyjma havarijních případů nebude žádný požadavek vyřizován telefonicky či ústně, ale všechny požadavky a potřeby budou jednotlivými pracovníky (bez výjimky) zapisovány do požadavkového systému. Pracovníci si tak budou moci ověřit, v jakém stádiu řešení je jejich záležitost, facility manažer bude manažerem, a nikoli telefonistou, a co je nejdůležitější, zaplní se databáze, z níž lze vytěžit množství informací.
• Systém musí být jednotný (je nutné se vyhnout několika poslepovaným a propojovaným programům).
Správa systémů vytápění a chlazení je jedním ze základů facility managementu. Pokud klient i poskytovatel služeb facility managementu kvalitně provozují a řídí tyto systémy, je velice pravděpodobné, že budou obdobně kvalitně zvládat i celou oblast facility managementu.
Ing. Ondřej Štrup
Autor je partnerem v poradenské společnosti Hein Consulting, s. r. o., a členem představenstva v organizaci IFMA CZ.
Foto: Dano Veselský
Článek byl uveřejněn v časopisu TZB HAUSTECHNIK.