Obrazek 2 min

Diagnostika jednoho z nejvytíženějších mostních objektů v Praze

Partneři sekce:

Sledovaný mostní objekt se nachází na nejvytíženější komunikaci v České republice – Jižní spojce v Praze 10. Denně zde projede zhruba 100 tisíc vozidel, z toho přes 15 tisíc kamionů. Zavěšený most převádí Jižní spojku přes areál čerpací stanice, odtahové parkoviště, Žďánickou ulici, průmyslový areál – Benešov a Dolíneckou ulici.

Instalace měřicího řetězce pro dlouhodobý monitoring

Pro dlouhodobé sledování stavu mostu byl nainstalován měřicí řetězec. Instalovaný systém pro dlouhodobé sledování stavu předmětného mostního objektu je zaměřen zejména na sledování dynamické odezvy nosné konstrukce, pomocí které lze obecně diagnostikovat jakékoliv podstatné odchylky od normálního stavu (tj. způsobené nejen vlivem teplotních polí), a tedy odhalovat případné poruchy nosného systému mostu již v raném stadiu, kdy ještě lze včasným zásahem zabránit podstatnému poškození mostu.

V dlouhodobém horizontu (desítky let) je možno sledovat i jevy provázející přirozenou degradaci nosné konstrukce a cíleným způsobem efektivně plánovat úkony prováděné formou údržby, oprav a rekonstrukcí.
Zároveň jsou instalovány další systémy pro kontrolu přetvoření nosné konstrukce. Instalovány byly velmi přesné snímače náklonu, přičemž u hlavního nosníku je ke stanovení průhybů využit korelační vztah mezi náklonem a průhybem.

Snímače náklonu byly v každém poli umístěny vždy po dvojicích nad každou podpěrou. Měřicí systém je dále doplněn o sledování vytipovaných trhlin na předpjatých táhlech v komoře mostu spolu se sledováním teploty konstrukce. Měřeny jsou také deformace mostních ložisek pomocí induktivních snímačů dráhy s odpruženým hrotem. Takto navržený systém je schopen odhalit případné poruchy a umožňuje sledovat trvalé deformace konstrukce a jejich nárůst.

Dále byly na most instalovány magnetoelastické snímače systému DYNAMAG pro sledování chování jednotlivých závěsů a pro kontinuální měření statických sil.

Závěr

Kromě výše uvedených diagnostických prací byly provedeny také statické výpočty, které by bez dosažených a ověřených vstupních parametrů neměly dostatečnou vypovídací schopnost. Můžeme konstatovat, že při úpravě parametrů nosné konstrukce bylo v rámci vyladění statického výpočtového modelu dle experimentálních výsledků dosaženo velmi dobré shody v hlavním mostním poli v místech s vysokou účinností (v místech s nižší účinností postrádá toto vyhodnocení smysl).

Jak již bylo uvedeno, jedná se o jeden z nejvytíženějších mostních objektů, proto je nutné věnovat mu zvýšenou pozornost. Práce, které provedla společnost INSET s. r. o., významně přispěly k pochopení chování této překrásné stavby a zároveň umožní její další bezpečné provozování. Statické i dynamické zkoušky je vhodné po určité době (například 5 let) opakovat a výsledky mezi sebou porovnat.

Bude tak zcela zřejmé, zda došlo k významným změnám ve stavební konstrukci. Zároveň jakékoliv nenadálé změny, např. v tuhosti mostního objektu, bude možné odhalit z výsledků získaných pomocí nainstalované měřicí linky. Data jsou přenášena online a průběžně vyhodnocována, jak je v dnešní době samozřejmé.

Ing. Petra Chlopčíková, Ing. Jiří Košťál, PhD.
Petra Chlopčíková je vedoucí střediska diagnostiky stavebních konstrukcí ve společnosti INSET s. r. o. Jiří Košťál je ředitel divize Energetika v této společnosti.