Smíchovské nádraží se změní na moderní dopravní terminál

Partneři sekce:

Praha již zná podobu nového smíchovského dopravního terminálu. Architektonické studio A69, vybrané na základě výběrového řízení letos v dubnu, dopracovalo svoji předchozí studii do většího detailu, která byla v listopadu představena odborné i laické veřejnosti. Nový terminál by měl lépe propojovat jednotlivé typy veřejné dopravy a zkultivovat současnou podobu Nádraží Smíchov. S výstavbou by se mohlo začít v roce 2021.

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moci na jednom místě využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Terminál Smíchov 01
Terminál Smíchov 02
Terminál Smíchov 03
Terminál Smíchov 04

Rozšířená nádražní hala by se měla stát přehledným přestupním bodem veřejné dopravy a zkrátit cestujícím dobu potřebnou pro přestup mezi dopravními prostředky, které se v tomto smíchovském uzlu setkávají – vlakem, autobusy, metrem i tramvajemi.

V nově kultivovaném prostou u nádraží budou moci návštěvníci Prahy využít velké P+R parkoviště a také koncept B+R, který propojuje cyklistiku a městskou hromadnou dopravu. Změny se dotknou zejména příměstských a dálkových autobusů, které v současné době končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov.

Návrh počítá s přesunutím této autobusové dopravy do nového terminálu nad nástupišti železniční stanice. Městské autobusy budou naopak končit v nově uspořádaném přednádražním prostoru. Na knížecí zůstane podle studie obsluha autobusů městské dopravy.

Terminál Smíchov 01

Nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulněním celého prostoru.

Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně zatěžoval své okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze z městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání.

Přestože samotný Smíchov se v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra z tohoto směru místo, kde se potká metro a městský či pražský okruh, proto je nutné P+R realizovat zde. Parkoviště B+R bude mít kapacitu na 1000 kol.

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout nové náměstí. Studie dále plánuje nový bezbariérový vstup do stanice metra, včetně nového napojení celého terminálu na stanici metra.

Terminál Smíchov 02

V neposlední řadě se počítá se zastřešením nového terminálu, což sníží hluk železnice. Zajímavá historická hala smíchovského nádraží z 50. let, která je pro toto místo typická, zůstane zachována a doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující.

Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončená a bude ještě předmětem jednání se SŽDC.

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Generální projektant Terminálu Smíchov by měl být vybraný do konce letošního roku. Se samotnou výstavbou terminálu by se mohlo začít již v roce 2021.

Terminál Smíchov
Místo: Praha 5 – Smíchov
Autoři projektu: Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
Spolupráce: Pavla Enochová, Jakub Krčmář, Oleksandr Nebozhenko
Spolupráce na technickém řešení: European Transportation Consultancy, s.r.o.
Vizualizace: Jan Lankaš
Text: red
Foto: Jan Lankaš, IPR Praha

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 1/2020.