Evropa zažívá rozmach maloobchodních parků

Češi vedou ve výstavbě maloobchodních parků ve střední Evropě. V přepočtu na tisíc obyvatel mají k dispozici 117 m2 prodejních ploch, následují Maďaři s 90 m2 na tisíc obyvatel. Poláci jsou zhruba na třetině s 34 m2 na tisíc lidí, čísla za Slovensko jsou ještě podstatně nižší. Vyplývá to ze studie European Retail Warehousing 2008, kterou zpracovala světová poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Země střední Evropy přesto zůstávají daleko za západní Evropou. Irové, kteří vedou žebříček, mají 431 m2, druzí Francouzi 378 m2 a třetí Rakušané 354 m2 prodejních ploch na tisíc obyvatel. 

Česká republika

„Očekáváme, že v příštích několika letech bude výstavba velkoplošných prodejen v Česku pokračovat silným tempem. Podíváme-li se na okolní země, jsme z hlediska nájmů v tomto regionu nejdražší. Je to dáno úrovní nabídky a poptávky a poptávka po prodejních plochách je u nás zatím stále vysoká,“ říká Jiří Kristek, vedoucí týmu pronájmu retail parků v Cushman & Wakefield v Čechách a na Slovensku.

Geografické rozložení retail parků v České republice je relativně rovnoměrné ve všech regionech. Novým trendem je expanze tohoto formátu obchodních ploch do stále menších měst, jako Hranice na Moravě, Rakovník, Příbram, Vyškov a další. Letos je výstavba retail parků plánovaná například v Břeclavi, Neratovicích, Krnově atd.

Slovensko

„Slovensko není v průzkumu European Retail Warehousing 2008 zahrnuto, protože zatím nebylo v hledáčku developerů těchto obchodních ploch. Nicméně v tomto a příštím roce se na Slovensku očekává významný rozvoj tohoto segmentu. Na jaro letošního roku je naplánováno zahájení výstavby několika významných retail parků. Stavit se brzy začne například v Martině, Žilině, Košicích a Rožňavě,“ říká Jiří Kristek, který je zodpovědný za pronájmy také na Slovensku.
 
„Jednou z pvních vlaštovek jsou již realizové projekty společnosti BigBox v Trenčíně, Nových Zámcích a Popradě, které vyrostly v uplynulých dvou letech. Další developeři otevřeli podobná centra například ve Zvoleně nebo Lučenci. Celková plocha retail parků na Slovensku je však řádově v desítkách tisíc metrů čtverečních, zatímco v okolních zemích se pohybuje ve statisících až milionech metrů. Pro letošní rok očekáváme, že se plocha na Slovensku může až zdvojnásobit,“ dodává Jiří Kristek.

 

Developeři a nájemci

K hlavním hráčům na straně developerů v České republice patří například rakouský Stop.Shop, německá Sallerova výstavba či česká Intercora. K nejaktivnějším operátorům (nájemcům) se řadí Takko (móda), Okay (elektro), KIK (móda), KIKA (nábytek), Sportisimo (sport) nebo Asko (nábytek) a další.

Na Slovensku patří k nejaktivnějším developerům již zmiňovaný BigBox, dále Bon Domus Rent, Tesco a další. Mezi nejvýznamnější nájemce se řadí Takko (móda), Okay (elektro), Deichmann (obuv), Dráčik (hračky), DM Drogerie (drogerie) a další.

Evropa

Průzkum ukazuje, že začala dlouho očekávaná transformace trhu velkoprostorových prodejních ploch v Evropě. Místo samostatně stojících jednotek a klastrů se začíná prosazovat vyspělejší formát maloobchodních parků, který lépe vyhovuje potřebám nájemců i spotřebitelů a představuje životaschopnější kategorii aktiv z hlediska investorů (vysvětlení pojmů viz přiložený word dokument).

Nájemců maloobchodních skladů přibývá. Vedle převažujících prodejen pro kutily, prodejců nábytku a diskontních prodejen přibývá i tradičních firem spojovaných spíše s městy a obchodními centry, které se snaží rozšířit svůj záběr i mimo města. Tento trend se posledních deset let projevuje ve Velké Británii. Tyto maloobchodníky lákají nižší náklady a větší plocha i dobrá dostupnost a snadnost parkování.

Některá další důležitá zjištění zprávy společnosti Cushman & Wakefield:

– Největší nárůst nájemného za loňský rok do září zaznamenalo Irsko – 9,4 %, následováno Španělskem s 8,7 % a Německem s 6,4 %.
– Na evropské úrovni je roční růst nájemného relativně nízký, zhruba 1 %, což je značně méně než v klasických prodejnách a obchodních centrech.
– Nejvyšší ceny nájemného jsou ve Velké Británii – až 540 eur na čtvereční metr ročně (objemné zboží), což je o více než 50 % více než 350 eur v Irsku, které obsadilo druhou příčku. V kontinentální Evropě dosáhla nejvyšších nájmů Itálie – 230 eur. Nejvyšší ceny nájemného v módních centrech ve Velké Británii se však blíží až 1 000 eur za čtvereční metr ročně.

Zpráva European Retail Warehousing 2008 analyzuje trhy 15 evropských zemí a bere v úvahu faktory, jako jsou stávající míra rozšíření, nájmy, růst nájemného a výnosy.

Vysvětlení pojmů z oblasti velkoprostorových prodejních jednotek (Retail Warehouse)

samostatně stojící jednotka – prodejna o velikosti cca tisíc metrů a více, jejíž součástí je vždy parkoviště. Tyto prodejny jsou většinou situovány v lukrativních lokalitách na okrajích měst s dobrým dopravním napojením. Příkladem může být Bauhaus na Praze 4 – Pankrác nebo OBI v Brně – Komíně.

maloobchodní park – můžeme definovat jako development zahrnující tři a více obchodních jednotek v rámci jednoho objektu s celkovou plochou cca 5 tisíc metrů čtverečních a více. Vždy je součástí parkoviště, které je sdíleno všemi operátory v rámci parku. Retail park bývá cíleně vybudován jediným developerem v jednotném designu. Klasickým retail parkem je například AVION Park v Praze na Zličíně nebo Retail Park Tesco Hradec Králové.

klastr (cluster) – skupina minimálně tří samostatně stojících jednotek, které jsou umístěny v těsné blízkosti. Každá z nich může mít odlišného majitele. Součástí bývají parkoviště, která jsou buď sdílená nebo samostatná pro jednotlivé operátory.  V některých případech mohou připomínat retail parky. Jako příklad uveďme komerční zóny v Praze – Čestlicích / Průhonicích nebo v Praze na Černém Mostě.

Příklady operátorů:
Humanic, Deichmann, Takko, Reno, Breno koberce, Electro World, Okay, Sportisimo, DM Drogerie, Asko, Mountfield, Gigasport, Kik, Jysk, Super Zoo, Baťa, New Yorker atd.

Zdroj: Cushman & Wakefield