15. Ročník veletrhu MAPIC
Galerie(3)

15. Ročník veletrhu MAPIC

Festivalový palác francouzského Cannes se od 18. do 20. listopadu stal dějištěm 15. ročníku veletrhu MAPIC, zaměřeného na nemovitosti pro komerční využití – zejména na obchodní centra. Do Cannes letos přijelo téměř 7 000 účastníků z 974 vystavujících společností 66 zemí celého světa z řad developerů, investorů, realitních agentur, zástupců měst a celých regionů, maloobchodních řetězců, nádraží a letišť. Oproti minulému ročníku to znamená pokles návštěvnosti o 30 %.

Vzhledem k ekonomické recesi i k zaměření veletrhu MAPIC, které je specifičtější než jarní veletrh MIPIM, byla také účast České republiky méně početná. Do Cannes přijelo přes 20 v tuzemsku působících společností; nejvíce byli zastoupeni developeři a maloobchodní řetězce. Široké zastoupení maloobchodních řetězců na straně jedné a developerů na straně druhé vypovídá o časté náplni veletrhu: pro mnohé developery je totiž MAPIC ideální příležitostí pro jednání se zástupci maloobchodních značek, která se v některých případech daří dotahovat až na úroveň konkrétních nájemních smluv.    

Nejdiskutovanějším tématem veletrhu byl dopad ekonomické recese na segment maloobchodních nemovitostí. Dan Stanek, viceprezident americké konzultační a poradenské společnosti Retail Forward, zabývající se výzkumem maloobchodního trhu, poznamenal, že spotřebitelské chování se vlivem recese mění; ze změny spotřebitelského chování tak mohou těžit developeři i maloobchodní řetězce, jimž může současná situace nabízet nové příležitosti.

Veletrh MAPIC se i letos soustředil také na města a regiony, pro které je development komerčních nemovitostí jednou z priorit v územním plánování. Městům byl věnován konferenční blok „Spotlights on Cities“, kde se mimo jiné hovořilo o strategiích měst v oblasti maloobchodu či o spolupráci mezi městy a komerčními společnostmi (investory a maloobchodními řetězci). V centru pozornosti bylo Německo jako největší evropský maloobchodní trh, jehož trendy mají přirozeně vliv na vývoj retailu v celé Evropě, Českou republiku nevyjímaje.

Pokud jde o další dílčí retailové trhy, na rozdíl od minulých let téměř nebyla vidět prezentace Ruska, které dříve zaujímalo čtvrté místo co do počtu návštěvníků. Také USA, Velká Británie, Španělsko a Ukrajina své prezentace omezily. Na druhé straně se na veletrhu výrazněji než dříve představovaly projekty ze zemí, které jsou méně závislé na trendech vyspělých ekonomik – ať už jde o Turecko, Čínu, Indii, Koreu či některé státy Jižní Ameriky, které jsou v počtu realizovaných obchodních a zábavních center v současné době nejaktivnější.

Celkem se na veletrhu prezentovalo více než 400 obchodních a zábavních center z celého světa. Příležitostí pro developery 10 vybraných světových obchodních center byla v rámci doprovodného programu veletrhu také interaktivní konference „Speed Matching“, kde prezentovali projekty investorům a maloobchodním řetězcům, hledajícím nové možnosti. Do této desítky vybrala mezinárodní porota i projekt multifunkčního centra Štadión v Žilině.

Vyvrcholením veletrhu se jako každoročně stal večer s předáváním cen MAPIC Awards. Ceny byly uděleny v celkem 7 kategoriích, mezi nimi například nejlepší projekt městské regenerace, nejúspěšnější obchodní koncept, developer a obchodní centrum roku či nejlepší maloobchodní development v oblasti udržitelného rozvoje. V kategorii obchodních center putuje prvenství stejně jako loni do Velké Británie – vítězem se stalo londýnské obchodní centrum Westfield. Cenu pro developera roku si odnáší nizozemská Multi Corporation.

Vítězové MAPIC Awards 2009                                 
Největší úspěch společnosti na retailovém trhu: Primark, Irsko   
Nejlepší maloobchodní koncept: KidZania, Mexiko
Developer roku: Multi Corporation, Nizozemsko
Obchodní centrum roku: Westfield, Velká Británie, (developer: Westfield)
Nejlepší realitní agent / konzultant: CB Richard Ellis, USA
Nejlepší maloobchodní koncept v oblasti: Obchodní centrum udržitelného rozvoje Ernst-August-Galerie, Hannover, Německo (developer: ECE Projektmanagement)
Iniciativa v oblasti městské regenerace: Obchodní centrum Liverpool One ve stejnojmenném městě, Velká Británie (developer: Grosvenor)

Zdroj: Crest Communications a.s.